Dör vid gas pådrag.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Har lite problem med bestyckning på min aprilia RS.
Det är så att den dör vid för mycket gas på låga varv.

Har pillat på det i 1 timma nu utan förbättring.

Kan tillägga att tomgången är åt helvete, när jag skruvat in skruven på max så ligger tomgång på ca 1500 varv:confused:
 
Kolla blandskruven för tomgången

Kanske kan hjälpa lite även när på gaspådraget

Men vore jag du skulle jag även göra en "testrepa" för huvudmunstycket :)
 
Kolla blandskruven för tomgången

Kanske kan hjälpa lite även när på gaspådraget

Men vore jag du skulle jag även göra en "testrepa" för huvudmunstycket :)

Har inte gjort någon testrepa förutom att jag körde runt idag lite för att testa så allt var ok.
Och stiftet var väldigt ojligt/blöt, har 128 i munstycke men ska testa ett mindre imorron.
 
Har du hög tomgång och den inte ändras med tomgångsskruven har du ju lekage mellan förgasare och motor alt cylinder fot
 
gör som igge säger :P detta löste problemet på min moppe en gång i tiden :) precis samma fel som du...
 
Hur mycket gas ger du när detta händer? Ligger du runt 3/4-gas skulle jag faktiskt tro att en sänkning av huvudmunstycket skulle vara lämpligt. 128 är ganska stort ändå när du plockat katalysatorn. Jag körde ju som sagt med ett 120 och då var tändstiftet ändå mörkbrunt.
 
Hur mycket gas ger du när detta händer? Ligger du runt 3/4-gas skulle jag faktiskt tro att en sänkning av huvudmunstycket skulle vara lämpligt. 128 är ganska stort ändå när du plockat katalysatorn. Jag körde ju som sagt med ett 120 och då var tändstiftet ändå mörkbrunt.

Räcker med att jag ger dra gasen 1mm bak så dör den, den går fint på choken men så fort jag drar av choken så kanske det går 5 sek så sjunker den ner på ca 1500 varv och om jag gasar då så dör den...

Kan det var aså att den får för mycket luft?

Eftersom det är bland skruven som justerar de låga varven?
 
БОБАН;3585556 skrev:
typ, men den går ju fint med choken, så den får bensin.



Nej det har jag inte.

hmm.. jo jag kan nu säga på rak hand att något är fel.. hmm jag sätter 100 spänn på att det är föggen som strular.. frågan e vad:D
 
Har du ändrat om något på hojen, eller har det bara blivit kass när du har haft itu den?

Har ju gjrot rent förgasaren dock så skrev jag itne ner vilka inställningar jag hade, allt annat funkar.

Det ända jag gjort med motorn är att jag bytt kolv och tagit bort katalysatorn. Och då gick jag ner i munstycke till 128 från 132.

БОБАН;3585626 skrev:
Har ju gjrot rent förgasaren dock så skrev jag itne ner vilka inställningar jag hade, allt annat funkar.

Det ända jag gjort med motorn är att jag bytt kolv och tagit bort katalysatorn. Och då gick jag ner i munstycke till 128 från 132.

Har liksom ingen aning hur/vad man ska gå efter när man ställer in en frögasare.
 
Last edited:
Går den bra på choken betyder det ju givetvis att den går för snål

pröva pilla på luftskruven o se om det hjälper :)
 
Går den bra på choken betyder det ju givetvis att den går för snål

pröva pilla på luftskruven o se om det hjälper :)

Ska testa imorron med 132.

och se om det blir något bättre.

Men Persson här på froumet hade 120 i sin aprilia och då gick den bra och han hade också polckat katten.

Är nästa hundra på att det är blandskruven och nålen som är fel inställda för på höga varv går den bra den minut jag han testa den på höga varven.

Dock har jag ingen aning om jag ska skruva ut den eller in den.

Men det känns också att konstigt att tändstift är blött/oljigt när den går snålt, men det kanske beror på annat.

Aja som sagt får se imorron så hör jag av mig.
 
som jag har fattat det har inte förgasarinställningarna nå direkta varvområden utan typ såhär

luftskruv/lågfartsmunstycke: inget till lite gas
nål: halvgas
huvudmunstycke: mycket gas

nu får någon vara så god att dementera/stärka det jag skrivit :-p
 
min (ostrypt)AF1 är tvärt om den dör när jag dra r på och håller knappt tomgången, dock så dör min vid 5-6000, den går fö sur och jag har även pillat med förgasar inställningen och inte fått det bättre. vad är fel?
 
min (ostrypt)AF1 är tvärt om den dör när jag dra r på och håller knappt tomgången, dock så dör min vid 5-6000, den går fö sur och jag har även pillat med förgasar inställningen och inte fått det bättre. vad är fel?

Vad har du för huvudmunstycke?

Jag har fixat min nu, lågfarts munstycket var helt igensatt av något vitt skit...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top