Dör vid fullgas på tvåan!!?

Bratten

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Suzuki RF600R
Tjena!
Någon som råkat ut för liknande eller har några tips på vad det kan vara, så är jag jäkligt tacksam.

Har en Suzuki Rf600 -93:a som går bra i alla avseenden utom på tvåans växel då den dör en kort stund (ungefär som varvstoppet) när man gasar på lite mer. Detta inträffar första gången vid ungefär 6000rpm, sedan igen vid kanske 7500 och 8500rpm.
Det knepiga är att det endast händer på tvåans växel, de andra växlarna kan jag ge fullgas på utan problem.

Har kollat alla "dödar" funktioner som stöd/neutral läge, knappen på styret, reläer o faan vet vad, har även bytt tändbox, men kan inte hitta något som skulle orsaka detta!

Har nån något tips på vad det kan vara???

Tjena!
Någon som råkat ut för liknande eller har några tips på vad det kan vara, så är jag jäkligt tacksam.

Har en Suzuki Rf600 -93:a som går bra i alla avseenden utom på tvåans växel då den dör en kort stund (ungefär som varvstoppet) när man gasar på lite mer. Detta inträffar första gången vid ungefär 6000rpm, sedan igen vid kanske 7500 och 8500rpm.
Det knepiga är att det endast händer på tvåans växel, de andra växlarna kan jag ge fullgas på utan problem.

Har kollat alla "dödar" funktioner som stöd/neutral läge, knappen på styret, reläer o faan vet vad, har även bytt tändbox, men kan inte hitta något som skulle orsaka detta!

Har nån något tips på vad det kan vara???

Jag hade nåt liknande problem på min förra hoj ......

Detta svaret fick jag på min tråd ....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=135101

Kan vara värt att kolla up iallafall :)

Det KAN vara ingreppsklackarna i växellådan som är slut. DÅ kuggar det liksom över, vilket gör att det hackar ganska brutalt. Det går att fixa själv för cirka 5000:- eller 20000:- på en verkstad.

Grejen är ju det att jag precis har renoverat växellådan då jag hade problem med att få i tvåan, så lådan är helt ok. Hade hoppats på att detta problem skulle försvinna då också, men sån tur man ju inte!

Tror inte att det skulle vara bränslebrist som Lodet tipsade om heller för det är inte så att den inte orkar eller går ner i varv, den bara tvärdör i 1s, sen fortsätter den att varva upp tills den dör igen, osv...

När man kör så låter det som en vanlig växling fast man inte växlar upp utan ligger kvar på tvåan...

Hej jag jag har samma problem som du beskriver med din rf 600, med att den dör på 2ans växel.. Har du fått ordning på det? i så fall vad var det för fel? Mvh Andreas

Tjena!
Jag har tyvärr inte fått ordning på problemet, däremot så har jag upplevt detta konstiga beteende på fler växlar (vid större gaspådrag). Har provat att byta tändboxen utan förbättring. Du får väldigt gärna skriva här om du lyckas lösa det!

Tjena!
Jag har tyvärr inte fått ordning på problemet, däremot så har jag upplevt detta konstiga beteende på fler växlar (vid större gaspådrag). Har provat att byta tändboxen utan förbättring. Du får väldigt gärna skriva här om du lyckas lösa det!
Vad gjorde du här du renoverade lådan, eller rättare sagt, vad böt du? Böt du bara trasiga drev, eller tog du rubbet? Risken finns ju att trumman är sliten eller att nån/några gafflar är krokiga också.

Jag tror inte på växellådan. Ser ingen anledning till att tändningen klipper pga felaktigt monterad växellåda.
Däremot så är det gammal hoj, och de kan lätt få problem med torra elsystem, sprickor, korrosion, glapp i kontakter, överslag i spruckna tändkabla etc.

listan över möjliga skitfel kan göras lång.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman