Dör tvärt

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Åter igen så har mitt gammla problem dykt upp.
Hojen tvärdör som om man fimpar tändningen under fullt ax.
I höstas så gjorde jag rent i kontakter mm vic CDI boxen, efter det så märkte jag aldrig mera av problemet. Nu helt hux flux så är det åter, är det ärg i kontakterna fortfarande? Eller va det slumpens skördar som såg till att felet gömde sig en liten stund.
Vid rengöringen av kontakterna använde jag ett medel som heter Kontact 40? osäker på siffrorna. Det är ett special medel som används vid rengöring av el. Vi använder det för rengöring av kanalskenor som vi kapat, så medlet betvivlar jag inte. Men kanske hederligt 5/56 skulle funka bättre?
Kan det vara CDI boxen som gett upp? Kanske ska låna en om det inte hjälper med en ny rengöring. Någon som har flera bra tips? Det är ju inte tändspolar eftersom den inte skulle dö tvärt, utan då skulle ju två cylindrar fortfarande tända. Inget med motorn eller tändplatta, pickup då allt är bytt i och med motorbytet förra året. Bekymmren har funnits på båda mina motorer, men försvann hela hösten efter rengöring av kontakter.

UrbanTiger skrev:
Det är väl bara att riva isär igen. Har du en gång fått vitärg så kommer det tillbaka. Kontaktspray är väl mest lacknafta och inget annat så 5-56 eller WD40 borde vara bättre. Kolla äve så inte ärgen gått in i kablarnas klämförband till stiften i kontakten.

Okey då är det fler som tror som jag, ska testa och se vad som händer.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda