Dör när jag lägger i växel (brytaren till stödet?)

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 929
R6 går dåligt över 4000 varv. (följetång)

Hej gott folk!

Min hoj (Yamaha R6 -01) tvärdör så fort jag lägger i växel. Jag misstänkte då brytaren som säger att stödet är nere.

Någon som vet vart de två sladdarna från brytaren går? Tanken är att bara tvinna ihop dessa så att "stödet alltid är uppe". Jag har summrat så jag hittat den ena sladden. Den svarta får jag dock signal på överallt (jord antar jag?). Så är det någon som vet vilka två sladdar jag behöver tvinna ihop?

Tacksam för svar!

Ps. Ni på kinnekulle - om ni läser detta - (skåningarna, träffansvarige, Joakim och några fler ska ha ett ENORMT stort tack för supporten igår!!! )

Last edited:
Jag har nu tagit isär brytaren och testat den och den fungerar utmärkt.

Ingen som vet vart sladdarna från brytaren går?

Den ena summrar jag in i "starting circuit cutoff relay".
Den andra, svarta ledaren, antar jag är jord. Någon som har koll på vart den andra går?

Mest sannolikt sluter den till jord när stödet är uppe.
Om nu kontakten leder igenom och du har jordanslutning så kan det ju vara så att reläet du nådde fram till är trasigt.

Tjena! I
Hoppas Verkligen du får rätt på hojen ! Synd man inte kunde hjälpa till mera i lördags:gnissla
Får bli återbesök på kinnekulle för dig så du får köra lite mer :)

Skåningen på r6:an

Last edited:
Om nu kontakten leder igenom och du har jordanslutning så kan det ju vara så att reläet du nådde fram till är trasigt.

Jag misstänker att reläet är trasigt. Provade att koppla ihop "signalsladden" med jord och den dog likt förbannat. Får kolla vad ett nyt relä kostar...

Tjena! I
Hoppas Verkligen du får rätt på hojen ! Synd man inte kunde hjälpa till mera i lördags:gnissla
Får bli återbesök på kinnekulle för dig så du får köra lite mer :)

Skåningen på r6:an

Tyvärr var det nog inte mycket någon kunde gjort. Jag har ägnat 3-4 timmar till att kolla givare (fungerar perfekt), sumra ledarna och kopplat och grejat. Men utan lycka. Så jag misstänker starkt reläet...

Jag får väl komma igen till nästa säsong som sagt =)

Jag funderar även på om det skulle kunna vara ett kabelbrott högt uppe mot reläet på jordkabeln. Signalkabeln är det kontinuitet i.

Jag är dock sämst på el, så om någon har några andra tips tas dessa emot =)

Last edited:
Okej, bytt relät och nu fungerar det utmärkt att växla! Dock går hojen som skit över 4k varv. Känns ovillig att varva och låter och känns skumt.

Märkte att sladden till oljenivån var urryckt. Satte i kontakten och trots att jag har rätt oljemängd i så ger den utslag på för låg oljenivå. Nog fel på givaren, så föregående ägare ryckte sladden.

Frågan är: Känner databoxen av att den signalerar låg nivå eller att jag inte har sladden ikopplad och går på någon sorts "limp home mode" ?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park