Dör efter halv tank

• Thread starter Thread starter Phillip
  • Start date Start date

Phillip

Guest
Som rubriken lyder så dör alltså min hoj när mätaren visar strax under halv tank. Har kollat vakuumslangar till tanken, bytt bränslefilter, kört med k-sprit i tanken... Motorcykeln i fråga är en stryp Zephyr 550. Någon som vet vad felet kan tänkas vara?

När den dör brukar jag stanna och öppna tanklocket och då går den 3-4 mil till sen är det samma visa.

Ventilationslangen till tanken är igensatt med skit. Vad som händer är att motorn "suger" i sig bränsle men ingen luft kan komma in i tanken så det blir undertryck och det kommer inget bränsle ut. När du sen öppnar locket så kommer det in luft igen och du köra tills du har samma undertryck i tanken igen och måste släppa in luft igen.

Kolla uppe vid tanklocket om det är smutsigt och leta rätt på slangen och prova att blåsa i den, då ska det höras i tanken om den är ren.

/J

Men borde den inte bete sig likadant när den är fulltankad? Jag var provat att blåsa i slangarna till tanken men dom är fria känns det som.

Motor suger ju i sig soppa.

Vid i ditt fall börjar du få ett för högt undertryck vid ca halv tank och till slut orkar inte pumpen pumpa mer soppa och hojen dör.
När du sen öppnar tanklocket så släpper undertrycket och du kan köra en bit till.

Leta efter ett hål/ en slang som sitter precis under tanklocket. Allså ca 1-5cm under.

Bås och kolla ev stopp i denna.
EV kolla ditt tanklock om de e trasigt.

Standard är att man lossat tanken och sedan klämt denna slang vid montering.

Lycka till!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...