Dömd utan domstol

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
På order av en polis har en ensam myndighetsperson på länstyrelsen utmätt ett straff som inte går att överklaga i domstol. Min rättegång ska troligen hållas efter jag avtjänat straffet och skulle jag vara oskyldig så är det omöjligt att få skadestånd. Det är naturligtvis inte Iran eller så utan en forkörning i Sverige och straffet är indraget körkort i 3 månader. Det enda jag inte förstår är varför ingen har anmält den här lagen till europadomstolen. Någon som vet vad det kostar att försöka?

Eftersom jag ville veta vad som gäller OM man skulle trotsa det här straffet forskade jag lite genom att läsa lagen och trafikjuristen sida. Att man förlorar körkortet lite längre kan jag förstå men nu är det så att praxis ser extra allvarligt på myndighetstrots så man kan få påbackning med dubbla straffet plus det ursprungliga . Skulle man sedan lyckas bli frikänd så kvarstår ändå straffet för den olovliga körningen... Nu är det tydligen också dagsböter på olovlig körning och det räknas alltså som grovt brott och ger strängare straff (50 vs 30db) än om man inte haft körkort alls och ungefär samma som att köra med .5%% i blodet. Har man en hög inkomst så kan det alltså bli uppåt 50K plus nästan ett år utan kort även om man inte gjort sig skyldig till fortkörningen men fastnat i en rutinkontroll med indraget kort...

Är det någon som åkt fast med indraget körkort – vad hände?

Tänk inte på vad som händer om du åker fast utan körkort. Tänk på vad som händer om du kör ihjäl, eller skadar, någon i en olycka. Det är garanterat värre.

På order av en polis har en ensam myndighetsperson på länstyrelsen utmätt ett straff som inte går att överklaga i domstol. Min rättegång ska troligen hållas efter jag avtjänat straffet och skulle jag vara oskyldig så är det omöjligt att få skadestånd. Det är naturligtvis inte Iran eller så utan en forkörning i Sverige och straffet är indraget körkort i 3 månader. Det enda jag inte förstår är varför ingen har anmält den här lagen till europadomstolen. Någon som vet vad det kostar att försöka?

Eftersom jag ville veta vad som gäller OM man skulle trotsa det här straffet forskade jag lite genom att läsa lagen och trafikjuristen sida. Att man förlorar körkortet lite längre kan jag förstå men nu är det så att praxis ser extra allvarligt på myndighetstrots så man kan få påbackning med dubbla straffet plus det ursprungliga . Skulle man sedan lyckas bli frikänd så kvarstår ändå straffet för den olovliga körningen... Nu är det tydligen också dagsböter på olovlig körning och det räknas alltså som grovt brott och ger strängare straff (50 vs 30db) än om man inte haft körkort alls och ungefär samma som att köra med .5%% i blodet. Har man en hög inkomst så kan det alltså bli uppåt 50K plus nästan ett år utan kort även om man inte gjort sig skyldig till fortkörningen men fastnat i en rutinkontroll med indraget kort...

Har gjort det för ett antal år sedan typ slutet på 90 talet. Hade 3 månaders indragning men kände mig tvungen att åka iaf p g a den typ av jobb jag hade då :gnissla . Klarade mig nästan hela perioden men i slutet på den så dök Harry Haffa upp och det hela anmäldes. Fick en på backning med 1000 spänn till men ingen längre tid tack tack :tummenupp .//R

Har en polare som aldrig kommer att få tillbaka kortet efter ett antal upprepade olovliga så det e väl inget att rekommendera.

Det var längesen nu, men vad jag minns så fick jag böter för grov olovlig körning eftersom mitt körkort var indraget. Och 3mån. förlängd spärrtid.
Och givetvis en lagom arg snut!

Länsstyrelsen dömer inte ut några straff överhuvudtaget. Däremot kan de dra in ditt körkort för att de av någon anledning anser dig som inte lämplig att inneha det.

Rättsväsendet har inget att göra med om du får ha körkort eller inte. Det är inte de som beviljar den och de kan inte dra in den. Polisen beslagtar det om du gjort något trafikbrott, länsstyrelsen kan dra in den till följd av detta utan att saken kommer i närheten av en domstol.

Avtjänat straffet? :va Straffet är böterna, det är det enda du kan överklaga hos domstol. Om du orkar, för det är ingen ide...

Har en polare som åkt dit för fortkörning iofs i bil men det kan kvitta i sammanhanget.
Han blev av med kortet i 3månader samt fick några tusen i böter, detta går enligt så som vi tyder det i eu-lagen som dubbelbestraffning vilket inte får förekomma.
Det blev överklagan och det gick inte alls då det i sverige ses som ett straff (böter) och körkortsindragningen ses som en disiplinäråtgärd.
Detta fallet ligger just nu iväntan på att tas upp i europa domstolen och har gjort så i snart ett år... det är lång vänte tid.

Sen hör det till saken att polaren slutade ju inte köra bara för att kortet var indraget och blev 14dagar innan han skulle få tillbaks kortet stoppad i en rutinkontroll.
det innebar att han blev av med kortet ytterliggare 7månader och fick GROV olovligkörning med dagsböter som påföljd.

det som är märkligt här är att man bara får "vanlig" olovligkörning om man inte har tagit körkort tidigare dvs. man är outbildad i trafiken.
Men om man haft körkort och kan trafikregler samt köra bil så blir det högre straff.
Konstigt.. men det är sverige... och inga EU-Lagar gäller här om dom inte provats i eu domstol.

Läste för ett tag sedan om någon som överklagat något liknande till EUdomstol.

För som du säger så blir det dubbel och i vissa fall trippel bestraffning av ett brott.

Hur det gick för killen vet jag inte

"Aldrig" Kan man få kortet indraget på livstid? Vad gjorde han då, typ körde över ett joggargäng a la guranga GTA stil!?

Kan man inte hålla sig och får olovlig på olovlig på olovlig på olovlig på olovlig... o.s.v. så behåller de kortet. Har han tur kanske han får en chans till om ett par år.

Skulle aldrig ens tänka i den banan.
Är man så dum så man kör utan körkort så skall man aldrig ha något!
/peter

Är polis/rutinkontroller så mkt vanligare i storstan än här på vishan?
Har blivit stoppad 5-6ggr sen jag tog körkort (10år) där jag fått visa upp det...

eller är det jag som haft tur/otur att aldrig blivit stoppad!?

Tvivlar på att jag skulle sluta köra om jag förlorade kortet, mitt jobb kräver dock körkort och är ju dock lite svårare att ta sig runt med våran lokaltrafik än eran så kan inte svara för hur jag gjort i en större stad.

Hmm, det blir ett jäkla liv + banning här om man tycker att det kvittar om man kort för mc men köra med indraget kort är tydligen ok..... :confused:

Kan vara av intresse att notera att i tex Finland blir man dömd till körkortsindragning i rätten och bör sådeles kunna överklaga det vilket känns som ett något mer rättssäkert system.
Jag blev dömd till 4mån i Finland men länsstyrelsen i Sverige tycker sig veta bättre än domaren i landet där brottet begicks och drog kortet 8mån istället.

Finska tokhöga böter PLUS indragning enligt svensk modell sved rätt bra kan jag säga...

är nyfiken på hur många % av alla som överklagar, som är oskyldiga, 1 promille? som någon sa "Kort sammanfattat; "If you can't do the time, Don't do the crime..."

är det ngt man är trött på, så är det alla gnälltrådar, där folk fått böter eller indraget körkort, för ett brott de begått, och samtidigt varit medvetna om att de gjort fel, men försöker slingra sig / utnyttja systemet, så att staten får lägga ner ännu mer tid/resurser, vilket kostar alla andra högre skatt.

om det är förbjudet att snacka ghostrider (vilket man kan ha delade åsikter om) så borde det vara mer förbjudet med *slingra sig undan straff -trådar*

:huvet

:fakta
Länsstyrelsen dömer inte ut några straff överhuvudtaget. Däremot kan de dra in ditt körkort för att de av någon anledning anser dig som inte lämplig att inneha det.

Rättsväsendet har inget att göra med om du får ha körkort eller inte. Det är inte de som beviljar den och de kan inte dra in den. Polisen beslagtar det om du gjort något trafikbrott, länsstyrelsen kan dra in den till följd av detta utan att saken kommer i närheten av en domstol.

Avtjänat straffet? :va Straffet är böterna, det är det enda du kan överklaga hos domstol. Om du orkar, för det är ingen ide...

En som har koll iaf precis så är det. :tummenupp

Read it and :gråta

Enligt Trafikjuristen så har den officiella synen ändrats så att det numera betraktas som ett straff. Se http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/korkort_fakta/korkortfakta_start.htm.
Jag är naturligtvis emot hela idén med att tillfälligt dra in körkort men det kanske är ännu värre med godtycket och att det räcker med en polismans ord för att fälla någon. Även om bara 1%% är oskyldiga så är det ganska tuffa straff som är omöjliga att överklaga. Misstänkta terrorister har bättre rättigheter...

Hmm, det blir ett jäkla liv + banning här om man tycker att det kvittar om man kort för mc men köra med indraget kort är tydligen ok..... :confused:

Tja, i det ena fallet har du inte lyckats bevisat att du kan köra eller att du har den minsta aning om trafikregler och i det andra fallet så trotsar du en tjänsteman på länstyrelsen. Vad tycker du är värst?

På order av en polis har en ensam myndighetsperson på länstyrelsen utmätt ett straff som inte går att överklaga i domstol. Min rättegång ska troligen hållas efter jag avtjänat straffet och skulle jag vara oskyldig så är det omöjligt att få skadestånd. Det är naturligtvis inte Iran eller så utan en forkörning i Sverige och straffet är indraget körkort i 3 månader.

Har du kört för fort då?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...