Dödstraff är bra!

UrbanTiger skrev:
Fast å andra sidan är det nog jobbigare i längden att sitta resten av livet oskyldigt dömd än att bli avrättad på en gång. Visar det sig att man var oskyldig efter 30 år så är det bättre att varit död än att man ruttnat i en cell.

Straffet för meneden borde vara samma som för killen som blev dömd.
Såg nå gripande skit på discovery för några dagar sen om nån som blev oskyldigt dömd till livstids fängelse för ett våldtäcktsmord på ett barn. Han fick sitta inne tills dna bevisning började användas ordentligt och då gick det kolla att det inte var hans sperma typ och sånt och så fick han komma ut efter att ha suttit i tio år, hans mamma hade dött medans han satt inne och sånt där också. Verkade ganska jobbigt

honkiie skrev:
Verkade ganska jobbigt

Det är nog ingen lek att komma ut efter så länge.. Men människor klarar bevisligen att hantera och överleva de mest hemska upplevelser.... däremot är vi rätt dåliga på att hantera och överleva våra egna avrättningar.

UrbanTiger skrev:
Jobbigt om han fått vara flickvän åt någon stor jäkla n*ger åxå sedan dag 1.
Då väljer vi hellre nakcskåt direkct :gnissla
Jag tror inte att de som våldtar och dödar småflickor har så hög status i fängelset :näsblod

Markus skrev:
Nej, jag menar att om man resonerar på det viset så sanktionerar man straffet i högre eller lägre utsträckning om man tillämpar det då det är absolut rättssäkert vilket det naturligtvis är ibland.

Hur tänker du nu? Antingen är det helt rättsäkert eller så är det inte rättsäkert. Bara för att de flesta som avrättas är skyldiga betyder det ju inte att rättsäkerheten var absolut i just de fallen. Jag missförstår dig säkert.

Coola Ola skrev:
Jag missförstår dig säkert.

Ja, jag tror det. Jag gör ett sista försök nu. :)

Oskyldiga ska inte straffas, pung-t.
Skyldiga ska inte straffas med döden, pun-gt.

Två olika diskus-sion-er.

Bifogat

• delete kangu.jpg
    delete kangu.jpg
    6.4 KB · Visningar: 83
UrbanTiger skrev:
Straffet för meneden borde vara samma som för killen som blev dömd.

Tycker straffet skulle vara värre för den som begår mened än för den som blir oskyldigt dömd pga det. Även om det blir svårt i det här fallet.

I övrigt är väl främsta fördelen att tillämpa dödsstraff att det kan verka som avskräckande på vissa individer. Att avrätta någon efter att ett brott har begåtts löser ju egentligen ingenting (jämfört med livstids fängelse), eller?

Skulle man bara kunna förvisa sig om att den skyldige verkligen är skyldig så vore väl dödsstraff en utmärkt lösning. Nu är det ju inte så, även om andelen felaktigt dömda är försvinnande liten. Frågan är om risken är värd att ta? Många tycker ju bevisligen det. Kan förstå att det skänker brottsoffret/anhöriga en viss tillfredställelse i att låta gärningsmannen avrättas. Jag skulle säkerligen tycka likadant i deras situation.

Dessutom löper vi oändligt många gånger större risk att oskyldigt "dömas till döden" varje gång vi sätter oss på hojen. Sjukt att jämföra en olycka med en, av samhället sanktionerad avrättning, med det är ändå en fråga risk Vs "nytta".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg