Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0
Markus skrev:
Men summa summarum måste man väl ändå erkänna blev att kriminaliteten minskade drastiskt. Det var målet med aktionen, och det lyckades så vitt jag förstått det. Sedan att en massa minhustlers är irriterade för att de får skaka ggaller - det är en annan femma.

Vad betyder "crime high"?

Visst. Inte påstått annat. Programmet är dock inte kvar i sin ursprungliga form. Av en anledning antar jag.

Crime high=finfin vidareutbildning av kriminella för kriminella.
 
Chris Ash skrev:
Som jag förstått det är detta ett ganska stort samhällsproblem i USA idag.

Att många sitter i fängelse? Ja det är det. Men ett långt mindre problem än med motsatt förhållande.
 
Markus skrev:
Att många sitter i fängelse? Ja det är det. Men ett långt mindre problem än med motsatt förhållande.

Att folk inte sitter i fängelse är ju iofs inget problem i sig. Man kan ju fråga sig var haschbrukaren passar bäst, ute i samhället eller i fängelset, sedd som en grovt kriminell människa.
 
mb skrev:
.......sväljer en slags medieillusion om att precis allting hela tiden bara blir sämre och sämre. Så är det ju inte riktigt. .....

Jag menar att det precis är på det sättet. Sverige är otryggare idag. Lista på brott som sällan, eller aldrig inträffade i Sverige på 70-talet:

-Hedersmord (vi kan hoppa över definitionen, ni vet vad jag menar)
-Barn som våldtar
-Maffiakrig på öppen gata
-Barn som rånar
-Personrån på kläder

Listan kan göras längre.

Läste du förresten i DN om varför man tror att mordfrekvensen ligger stadigt? Så ja, det slog till på ytterligare en myt. Anledningen är att sjukhusen räddar fler av de som utsätts för mordförsök (vars siffror går upp).
 
Last edited:
Chris Ash skrev:
Att folk inte sitter i fängelse är ju iofs inget problem i sig. Man kan ju fråga sig var haschbrukaren passar bäst, ute i samhället eller i fängelset, sedd som en grovt kriminell människa.

Jag tror få haschbrukare får fängelse i US, de har en långt mer tillåtande kultur vad gäller droger i de folktäta staterna än vad vi har.

NY är ett extremt exempel där någonting extremt behövde göras för att folk skulle återfå tryggheten, samma sak kommer tvingas fram här inom i alla fall 20-30 år.
 
Markus skrev:
Jag tror få haschbrukare får fängelse i US, de har en långt mer tillåtande kultur vad gäller droger i de folktäta staterna än vad vi har.

NY är ett extremt exempel där någonting extremt behövde göras för att folk skulle återfå tryggheten, samma sak kommer tvingas fram här inom i alla fall 20-30 år.

Det var bara ett exempel på vad som kan gå galet om man inför en nolltolerans utan att tänka sig för. Men i grunden håller jag med om att det vore lysande om polisen fick mer resurser än vad de har idag.
 
Markus skrev:
Jag menar att det precis är på det sättet. Sverige är otryggare idag. Lista på brott som sällan, eller aldrig inträffade i Sverige på 70-talet:

-Hedersmord (vi kan hoppa över definitionen, ni vet vad jag menar)
-Barn som våldtar
-Maffiakrig på öppen gata
-Barn som rånar
-Personrån på kläder

Listan kan göras längre.

Läste du förresten i DN om varför man tror att mordfrekvensen ligger stadigt? Så ja, det slog till på ytterligare en myt. Anledningen är att sjukhusen räddar fler av de som utsätts för mordförsök (vars siffror går upp).

Solklart är att det blir både mer och råare brottslighet hela tiden. Sen kan man ju överdriva det hela hur mycket man vill, naturligtvis.
 
Har skummat denna tråd och det tycks ju finnas en del argument för/emot dödsstraff liksom hur individer som begått grova våldshandlingar skall hanteras.

Jag tycker liksom flera andra att alternativen i pollen lämnade en del i övrigt att önska men delar ändå i flera fall Rejvis åsikter dock utan att ha tvingats erfara något som ens kan jämföras med hans fruktansvärda tragedi med sin bror.

Till er som undrade var var vissa SH medlemmar var...here I am. Jag klickade för alternativ 1.

För de som är intresserade ska jag i mån av tid försöka motivera min ståndpunkt men formulera er då igen och företrädesvis kortfattat.

/Olzki
 
Olzki skrev:
Till er som undrade var var vissa SH medlemmar var...here I am. Jag klickade för alternativ 1.
Ruskigt! Hur mycket är ett liv värt, tycker du?

En persons handlingar kan självfallet fördömas och frihetsberövande kan vara nödvändigt för andras säkerhet. Att därifrån vilja gå steget längre till att helt rått döda människan bakom denna tragiska person är för mig helt obegripligt. För många offer skulle det nog upplevas som tungt också, ifall gärningsmannen avlivades; de måste leva med att deras anmälan kostade en annan människas liv. Ytterligare en börda alltså.
 
mb skrev:
För många offer skulle det nog upplevas som tungt också, ifall gärningsmannen avlivades; de måste leva med att deras anmälan kostade en annan människas liv. Ytterligare en börda alltså.

De brott som kan resltera i dödsstraff är väl inte sådana brott man "anmäler" i civiliserade länder? Det handlar uteslutande om dödligt våld, och det brukar komam fram ändå.
 
Markus skrev:
De brott som kan resltera i dödsstraff är väl inte sådana brott man "anmäler" i civiliserade länder? Det handlar uteslutande om dödligt våld, och det brukar komam fram ändå.
Syntax error :jisses :jisses

Skrev du något om dödsstraff i civiliserade länder?
 
mb skrev:
Syntax error :jisses :jisses

Skrev du något om dödsstraff i civiliserade länder?

Anser du att USA och Japan är ociviliserade länder så är du nog ganska ensam, eller rättare sagt väldigt ensam. Att dödsstraffet i sig är ociviliserat ifrågasätter jag inte.
 
Markus skrev:
Anser du att USA och Japan är ociviliserade länder så är du nog ganska ensam, eller rättare sagt väldigt ensam. Att dödsstraffet i sig är ociviliserat ifrågasätter jag inte.
Nu snackar vi dödsstraff och då ligger det väl nära till hands att gissa på att jag avsåg vad som är civiliserat och inte i rättssammanhang?

Tror du förstod vad jag menade ang offren också. Att förövaren identifieras och ställs inför rätta är viktigt som upprättelse för offer och anhöriga. Däremot skulle knappast alla må bättre av att denne avlivas. Jag är övertygad om att det för många skulle upplevas som att hela situationen blev ännu jobbigare.
 
mb skrev:

Ja, både gärningar och straff, men det finns mig veterligen heller inget land som idag använder det på det sättet som jag anser det är motiverat.

mb skrev:
Hur mycket är ett liv värt, tycker du?


Vad mig beträffar finns det kanske ett tiotal personer i världshistorien liksom en till fem idag verksamma människobrottslingar vars gärningar motiverar det yttersta straffet. De har genom sina gärningar visat en sådan extrem frånvaro av medmänsklighet att deras livsvärde enligt min mening inte längre finns.

/Olzki
 
mb skrev:
Nu snackar vi dödsstraff och då ligger det väl nära till hands att gissa på att jag avsåg vad som är civiliserat och inte i rättssammanhang?

Hmm, men du insinuerade väl att de var ociviliserad länder? Ociviliserade straffrättsligt menade du kanske?


mb skrev:
Däremot skulle knappast alla må bättre av att denne avlivas. Jag är övertygad om att det för många skulle upplevas som att hela situationen blev ännu jobbigare.

Intressant fråga, jag tror att merparten tycker det är fett att de grillar personen som berövade dem deras anhöriga. Kanske är det 50/50, jag vet inte.
 
Markus skrev:
Jag menar att det precis är på det sättet. Sverige är otryggare idag. Lista på brott som sällan, eller aldrig inträffade i Sverige på 70-talet:

-Hedersmord (vi kan hoppa över definitionen, ni vet vad jag menar)
-Barn som våldtar
-Maffiakrig på öppen gata
-Barn som rånar
-Personrån på kläder
Nä, det där är fel. Vart och ett av de där brotten förekom på sjuttiotalet. Jag har kompisar som blev rånade på sina skinnjackor på den tiden. Fjortonåriga pojkar begick naturligtvis våldtäkter på småtjejer redan då. Fjortonåriga killar rånade folk på den tiden. Osv. Möjligen att maffiakrig inte förekom på öppen gata. Lite beroende på vad man menar med maffiakrig och öppen gata.

Var har du fått uppgiften ifrån?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top