Dödsstatistik ifrån USA

Swedie skrev:
Tacksam för en seriös diskussion.

Det där är vad jag kallar statestik.

Som det ser ut där så är det de äldre som ökar mest, iaf fram till 2003.
sen om man går tillbaka 20år så ser man att de som idag är 40eller mer, även va i högrisken för 20år sen...

Alltid intressant att se siffror och inte rena "gissningar".
Tycker:
"Forty-three percent of motorcycle drivers dying in single-vehicle motorcycle crashes in 2003 had a blood alcohol concentration (BAC) at or above 0.08 percent. "
...är det som är mest upprörande. 43%!!

"Ninety percent of motorcyclists killed in 2003 were males. "
...det var mindre än vad jag trodde. Vet iofs inte hur stor del av åkarna som är tjejer/kvinnor. Men sååå många har jag inte sett ute i trafiken, samt att jag tror att tjejerna/kvinnorna kör generellt lugnare. Dock är det svårt att få något vettigt ur siffran utan att veta hur fördelningen tjejer/killar är på vägarna.

Intressantare hade varit en mer grundläggande frågeställning "% förolyckade/kön/km körsträcka". Eller bara olycks-% per körsträckeintervall så man kan se om det är sommar-raggarna som åker på bakhjulet till McD som vurpar eller om det är gänget som åker som fan ute på landsbyggden.

/O

Last edited:
Fluxir skrev:
Det där är vad jag kallar statestik.

Som det ser ut där så är det de äldre som ökar mest, iaf fram till 2003.
sen om man går tillbaka 20år så ser man att de som idag är 40eller mer, även va i högrisken för 20år sen...

Jo, men att de ökar är kanske inte så märkligt...
Hur många 40åringar hade motorcykel 1979?
....Det är ju oftast ungdommar eller iaf de som är unga som tar till sig nya tekniker..
- När slog motorcykeln igenom som fordon?

....Det är ju först nu som vi börjar se en mer rättvisande fördelning av antalet förare åldersmässigt...

Edit1:
Min poäng är alltså att jag hade velat se en siffra över åldersfördelningen på Akorts-innehavarna genom åren..

Jag kan tänka mig att det -79 var 80% av förarna som var i åldern 20-30 medan det nu är 80% av förarna som är 35-50

Last edited:
Ozzie skrev:
Alltid intressant att se siffror och inte rena "gissningar".
Tycker:
"Forty-three percent of motorcycle drivers dying in single-vehicle motorcycle crashes in 2003 had a blood alcohol concentration (BAC) at or above 0.08 percent. "
...är det som är mest upprörande. 43%!!
/O
Håller med!
Lägg sedan till:
Sixty percent of 2003 motorcycle deaths occurred on Friday-Sunday.
Motorcycle deaths by day of week, 2003

Samt:
2003 var det 827 st som förolyckades utan giltigt mc-kort, eller 25% av ALLA som förolyckades det året på mc.
EDIT/ Är det samma i Sverige är det kanske inte kk utbildningen det är fel på... /EDIT
Slutsats:
Sprit, fredag till söndag, i värsta fall utan kk.

Är det lika illa i Sverige?

/H

Last edited:
Jag tycker det är viktigt att ta reda på om det är större andel som har fransar än rasta-flätor i förhållande till fördelning kvinnor. Även om det finns en annan grupp som kör med Spaps-hjälmar så måste man fokusera vilken målgrupp som borde köra bana.

Jag gick mc-utbildning i USA forra veckan och da fick vi papper pa dodsolyckor med orsaker for 2002 och 2005. (I Wisconsin)

Ett skrammande exempel ar:
Sat - 10/12 2002 - 12.54AM - Driver 45 Male - Safetey Equipment: Eye - Head/Chest trauma - Motorcycle struck deer/driver ejected - 67 Harley Davidson - Hwy - Valid License - BAC: 0.45% !!!

Att han bara hade glasogon ar inte sa markligt, da det inte ar lag pa hjalm har, men 4,5 promille i blodet och att han lyckades kora sa langt att han traffade ett radjur ar otroligt.

Dödsstatistik från Sverige

Känns väl lite mer relevant...

http://www.vv.se/filer/22832/1.1 Djupstudierapport.pdf

Några axplock:

* De som fått A-behörighet "på köpet" är klart underrepresenterade i "dödsstatistiken".
* Av de omkomna som ej fått A-behörighet på köpet körde 70% sporthoj.
* Fler än hälften av de som omkom på en sporthoj var mellan 20 och 29 år.
* Fler än hälften av de omkomna körde sporthoj.
* Av de omkomna som bedömts kört mycket för fort vid olyckstillfället var 90% sporthojsåkare.
* I 90% av mötesolyckorna kom MC:n över i mötande körfält.
* Var femte omkommen MC-förare var påverkad av alkohol eller droger.
* Fler än hälften av de påverkade var 20-29 år.
* Antalet dödade sporthojjare stiger, medan de övriga klasserna sjunker.
* Med ökande ålder sjunker antalet dödade motorcyklister.
* MC-förare i åldern 50-59 år är klart underrepresenterade i olycksstatistiken.

En inte helt ointresant fråga kan vara Hur fördelningen MC icke MC är fanns det i USA 2003.

Tittar man bara i statistiken går det läsa ut att att det är säkrare att åka MC än bil. Vilket kanske kan i frågasättas.

/pang

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...