Dödsolycka med MC vid Ramstalund (55:an)

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Klippt från dagens UNT.
Citat:
Mc-förare död i trafikolycka
En mc-förare har förolyckats i en krock med en hjullastare på riksväg 55 i Ramstalund, mellan Uppsala och Örsundsbro.
Olyckan inträffade vid 12-tiden på onsdagen. Enligt Staffan Wennberg, vakthavande på Uppsalapolisen, såg inte mc-föraren att hjullastare körde ut från en grusväg bakom en hållplats där en buss var parkerad.

Motorcykeln började brinna i kollisionen. Föraren i hjullastaren är chockad, men fysiskt oskadd, och är hörd av polisen. Mc-föraren var vid tvåtiden på eftermiddagen ännu oidentifierad.
Efter olyckan spärrades vägen av men vid halv två var trafiken åter igång.

Emma Gårdsäter
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=632248,00.html
Slut Citat

Nu blev jag förbryllad:confused:
Jag trodde att det var dom som åker upp på 55:an som ska se sig för, inte dom som åker på riksvägen...

Antingen har polisen eller journalisten fått järnsläpp. Det kan inte ha varit MC-förarens skyldighet att se en lastmaskin som kör ut från en grusväg bakom en busshållplats där det till och med står en buss.:huvet :smasha

Mina tankar går till hojåkarens familj i deras hemska tid

Nu blev jag förbryllad:confused:
Jag trodde att det var dom som åker upp på 55:an som ska se sig för, inte dom som åker på riksvägen...

Antingen har polisen eller journalisten fått järnsläpp. Det kan inte ha varit MC-förarens skyldighet att se en lastmaskin som kör ut från en grusväg bakom en busshållplats där det till och med står en buss.:huvet :smasha

Mina tankar går till hojåkarens familj i deras hemska tid
Dom kanske inte syftar på själva skuldfrågan utan bara det faktum att MC föraren inte såg hjullastaren. (och vice versa)

Hursomhelst är det oerhört tragiskt och läskigt. :(

Usch och fy. Tankar går till de närmaste.

Å alla ni andra därute..... KÖR FÖRSIKTIGT!! :pannkyss

hmm nu har jag fått höra att det e min polares granne (60 åringen ) som krachat.... å honom har jag jobbat lite med..... tråkig dag i trafiken!!

Bra saker att läsa

Med anledning av dagens olyckor vill jag påminna om 2 skrifter som finns på bland annat SMC-Uppsala Läns hemsida.

Vad gör du när du kommer först till en olycksplats:
http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Uppsala/Dokument/Tips/Komma först till en olycka.pdf

och

Konsten att köra i grupp
http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Uppsala/Dokument/Tips/att köra i grupp.pdf

OBS: Jag försöker inte på något annat sätt peka ut någon eller på något sätt skuldbelägga någon för olyckorna som hänt.
Detta är bara en liten påminnelse om 2 skrifter som jag tycker är mycket bra och alla borde läsa lite då och då.

Det är hemskt det som hänt idag och oerhört jobbigt för deras familjer och nära vänner.

Shit vad mycket tråkiga grejer det hänt på sista tiden...trist.

Nu får det vara nog med mc olyckor!:gråta

Mina tankar går till deras anhöriga och jag
hoppas att de som är skadade klarar sig!

Upplands Radio önskar träffa o intervjua några Motorcyklister idag på FM. LIte brådis alltså, detta såklart med tanke på gårdagens olyckor.

Mitt förslag är kanske att några kan sluta upp vid Pumpen för lite snack med killen?

Hör av er till mig på 0706 - 561030 snarast!

Hoppas det var sista för i år nu.
Jag läste nyligen ett inlägg som en kille som tydligen var son till mannen som omkom i krocken med hjullastaren, tydligen hade hans mamma gått bort i våras också han verkade ha det jobbigt. Hoppas alla anhöriga har det stöd de behöver.

Den förolyckade var en av mina gamla hoj vänner. Han har kört hoj se han var 16 år, alla typer av hojar. Duktig i skogen , likväl som en van landsvägsförare. Tragisk och mycket onödig olycka.
Hjulllastarföraren hade tydligen inte sett hojen utan bara svängt ut. Lånad lastare förövrigt.

Många bekanta som inte är på SH sörjer vår vän. R.I.P

Många tankar till barnen i familjen.

"Vid 12-tiden på onsdagen omkom en drygt 60-årig man i en olycka på riksväg 55, Enköpingsvägen, vid Ramsta sydväst om Uppsala.
Mannen, hemmahörande på en ort öster om Uppsala, körde sin motorcykel i riktning mot Uppsala. Han passerade en buss, som just startat från en hållplatsficka och fortfarande befann sig på vägrenen.
Bussen skymde sikten, och motorcyklisten upptäckte inte i tid en stor hjullastare som körde ut på riksvägen från en mindre väg.

Motorcyklisten körde rakt in i hjullastarens skopa, och torde enligt polisen ha ljutit en ögonblicklig död.
Vid krocken fattade motorcykeln eld.
Ett stort räddningsuppbåd med brandkår, ambulans, helikopter och polis dirigerades till olycksplatsen. Det blev totalstopp i trafiken under räddnings- och uppröjningsarbetet.
Föraren av hjullastaren chockades, men undkom fysiskt oskadd."
Citat: UNT.se

R.I.P

Fruktansvärt många olycker iår tycker ja.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman