Dödsolycka i dag 21.9 E20 Jerikotunneln

Enligt GT skedde idag en bilolycka på exakt samma ställe - en bil fick sladd och hamnade i ett vajerräcke.
http://www.expressen.se/gt/efter-dodsolyckan--ny-krasch-i-tunneln/

Skulle kunna tyda på att det var halt på platsen.

GP har en liten annan vinkling på det hela. Ett vittne menar att det skedde på samma plats, medan en presskommunikatör från Trafikverket säger att det inte var på samma ställe, avvisar att det skulle vara halt på platsen och att olyckan igår berodde på att MC-föraren blev påkörd.
http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.2056555-en-till-sjukhus-efter-olycka-i-jonsered

GP skrev:
Enligt Mona Huovinen, presskommunikatör på Trafikverket, rör det sig dock inte om exakt samma ställe.- Orsakerna till de båda olyckorna är inte heller desamma. Mc-föraren blev påkörd och olyckan i dag kan ha berott på sämre vägförutsättningar i och med regnet, säger hon.Att det ska ha blivit halt på vägsträckan på grund av att den är nyasfalterad avvisar Mona Huovinen.- Vi har inga sådana uppgifter, säger hon.]

Jorå, att vägen var nyasfalterad hade naturligtvis inget med saken att göra. Jag gissar att fröken Huovinen inte kör hoj själv.

Hemskt! :/

Jag kom med bilen men då var det avspärrat och man fick åka jonseredsvägen. Det är ju ingen skarp böj så om det var en singelolycka måste det gått otroligt fort alternativt förarmisstag alternativt hal vägbana.

SMC försöker nu bilda sig en uppfattning om olyckan kan ha berott på dålig friktion.

Avståndet mellan olycksplatserna mc/bil är ca. 200-250m där bilolyckan skedde längre ner i backen (av skadorna på räcket att dömma).

Mycket tragiskt, jag som hade förhoppning att vi skulle slippa fler dödsolyckor på mc i år.

Jag beklagar sorgen!

Mvh!
// Niklas

Maria på SMC kansli (Borlänge) har varit i kontakt med Trafikverket som kommer att göra friktionsmätning på olycksplatsen.

Mvh!
// Niklas

Maria på SMC kansli (Borlänge) har varit i kontakt med Trafikverket som kommer att göra friktionsmätning på olycksplatsen.

Mvh!
// Niklas

Återkoppla gärna om du hör något mer om friktionsmätningen.

Dan arbetade på samma arbetsplats som jag arbetar på, och han lämnar många sorgnsa arbetskollegor efter sig. Vila i frid!

Fått höra nu att Dan blivit påkörd av en bilist som bytte fil. Körde in i sidan på han, hojen började vobbla studsade mot räcket och han flög av. Och han körde inte för fort. Det här enligt ögonvittnen som körde bakom och såg hela olyckan.

För jävligt! Två små barn hade han. Begravningen äger rum 18. Oktober.

Jag förstår inte hur man kan missa ljudet fårn den mc Dan körde på. För även med original avgassystem hör man den tydligt.

Jag hoppas, för efterlevande, att det finns en bra förklaring till hur olyckan kunde inträffa. En förklaring som efterlevande kan förstå.

Back