Dödsolycka i Åkersberga i lördags kväll!

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
En 15-årig flicka avled tydligen igår av de allvarliga skador hon fick i en kollision med en bil i lördags kväll:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,363806,00.html

Hennes 14-åriga kompis verkar dock vara stabil men läget är fortfarande kritiskt:

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62351668_852__,00.html

Undrar just om de hade hjälm?
Undrar just om de hade väjningsplikt?
Många frågor...

Men, detta är (enligt mig) fruktansvärt tragiskt. En ung flicka som just börjat få njuta av livet, träffa killar och ha skoj, ska bli bortryckt så här brutalt. Det är so oerhört sorgligt. :gråta

Usch, nej, jag är chockerad, vad ska man säga?

Vila i frid du unga flicka. Mina tankar går till anhöriga och vänner.
Tyst minut här på Åland.

Tragiskt men lätt hänt, man kunde ju inte en enda trafikregel på moppetiden ,och hade nollkoll på trafiken runt omkring en(inte för att jag kör så mycket bättre nu). Det jag är mest rädd för i trafiken är att jag ska skada någon annan (förvisso kör jag lugnt och lagligt i bil), men även en hoj kan ju döda och hur jag än försöker så kan jag inte förmå mig att frmaföra en motorcykel i lugnt lagligt tempo?.

Ryktet säger att bägge höll (för) hög fart. Skjutsade utan hjälm och hon som körde bilen är tydligen kriminell och har aldrig haft körkort...

/R

Raid72 skrev:
Ryktet säger att bägge höll (för) hög fart. Skjutsade utan hjälm och hon som körde bilen är tydligen kriminell och har aldrig haft körkort...

/R
Folk kör som galningar på mopeder. Visst det var inte länge sen jag gjorde det också. Men när jag ser vråltrimmade mopeder utan lyse som körs av idioter utan hjälmar slalom mellan kärringar PÅ trottoaren PÅ vänster sida. Då undrar jag vad fan dom har i skallen som är värt att skydda.

:gråta

Jag kände båda flickorna, den ena som ligger på sjukhus just nu och (vet ej hur hon mår) känner ja mycket bra! Den andra var min kompis flickvänn :gråta
Hur gick det nu till? Jo dom båda flickorna körde på en moped (30 moppe) utan hjälm. När dom skulle köra över vägen vid ett övergångställe. Troligen uppfattade dom de så att bilisten skulle stanna och släppa över flickorna, men så blev det inte. Utan bilisten smäller ihop med flickorna. Den ena som heter Mickis flyger in i framrutan på bilen och bryter nacken. (Hon avled dagen efter) Den (Nattis) andra lyckas på något sätt hamna under bilen och släpas dubelvikt under bilen ett tiobal meter! Men fäljden att lårbenet bryts och själva benet sticker i i buken och skadar levern svårt. Om hon överlever så kommer hon att vara förlamad ifrån midjan och neråt :gråta Hon har oxå stora skrapsår på hela kroppen....
Hoppas nu att Nattis får en ny lever så att hon överlever detta!
För Mickis är det ju redan försent så R.I.P MICKIS!!!!

// Den sörjande...

Raid72 skrev:

/R

Mopeden var helt orginal alltså inte trimmad utan gick i lagliga 40-45 mätarfart. Bilisten säger polisen att han höll för hög fart. Men han var inte påverkad på någon sätt! Han hade körkort! Därimot går det rykten om att det inte var han som körde utan en tjej som var drogpåverkad och inte hade körkort! Hon ska sedan ha flytt ifrån plattsen och kille tagigt på sig skulden.

Re: :gråta

Biifer skrev:
Jag kände båda flickorna, den ena som ligger på sjukhus just nu och (vet ej hur hon mår) känner ja mycket bra! Den andra var min kompis flickvänn :gråta
Hur gick det nu till? Jo dom båda flickorna körde på en moped (30 moppe) utan hjälm. När dom skulle köra över vägen vid ett övergångställe. Troligen uppfattade dom de så att bilisten skulle stanna och släppa över flickorna, men så blev det inte. Utan bilisten smäller ihop med flickorna. Den ena som heter Mickis flyger in i framrutan på bilen och bryter nacken. (Hon avled dagen efter) Den (Nattis) andra lyckas på något sätt hamna under bilen och släpas dubelvikt under bilen ett tiobal meter! Men fäljden att lårbenet bryts och själva benet sticker i i buken och skadar levern svårt. Om hon överlever så kommer hon att vara förlamad ifrån midjan och neråt :gråta Hon har oxå stora skrapsår på hela kroppen....
Hoppas nu att Nattis får en ny lever så att hon överlever detta!
För Mickis är det ju redan försent så R.I.P MICKIS!!!!

// Den sörjande...
Fy fasen. Hang in there Nattis! Och du också Biifer. Vila i frid Mickis

Plus att föraren av bilen som gick ut för att hjälpa flickorna efter olyckan blev själv påkörd av en annan bil som kom....

Min plastsyters lillasysters kompisar.

:(

Oerhört tragiskt, även med tanke på killen som körde på dem.
Varför skolverket konsekvent vägrar att schemalägga trafikkunskap i grundskolan är för mig en gåta. En moped som kan framföras i 45 km/h ska vara skyltad, föraren ska ha förarbevis, och den får inte köras på cykelbana. Skulle den vara oregistrerad gäller även då vanliga trafikregler, dvs flickorna skulle ha väjt.
Grymt onödigt, och knappast den sista mopedolyckan med dödlig utgång. :(

Jag kastar inte skit.

Men moppar som kör på gångvägar är en stor risk för dom själva.

Häromdagen när jag had eparkerat min bil där jag bor hör jag hur plast skrapar mot marken.
Dels har jag vurpat själv.
och vart med vid bra många vurpor så jag vet hur det låter..
Springer livrädd upp mot ljudet.

Det visade sig att en bil skulle svänga in på sin uppfart och för att komma dit måste hon köra över en gångväg.
Eu moppen hade kommit på gångvägen och billisten har ju inte direkt lätt att bedöma att en moppe komme ren bit bort varpå moppen hade strukit bakänden på bilen och bromsat omkull sig.

Detta händer varje dag flera ggr.
Så lite trafik vett i skolorna e nog inte fy skam

Tack för ordet

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...