Är det? Egentligen? Jag ser det som en statistisk risk som JAG betalar en (över tid) genomsnittlig kostnad för de utgifter JAG förväntas orsaka, plus lite till bolaget för besväret att förvalta pengarna under tiden. Det är inte för att jag solidariskt vill sponsra de som kör "olycksbenäget" på en likadan hoj som jag har.
Ja, det är ju precis det som sker. Och jag förstår att DU som omdömesgill förare vill slippa betala för de som orsakar proportionellt mycket olyckor. Det vill jag också. Skillnaden är att jag hamnar i gruppen som förväntas betala, trots att du och jag sannolikt är mer lika i vårt risktagande.
Tja. Någonstans är dom ju tvungna att gruppera. Försäkringsbolagen är ju företag och precis som alla andra företag så har dom ju krav på att verksamheten skall gå ihop rent ekonomiskt över ett redovisningsår. Dvs intäkterna skall täcka utgifterna plus en liten vinstmarginal.
Det innebär att för varje redovisningsår så skall dom totala kostnaderna för ersättningsbara skador täckas av dom premier och självrisker som man får in.
Hur dom sedan grupperar är ju upp till företaget att göra.
antingen grupperar dom alla i en klump och då får man samma premie oavsett försäkring. Dvs en hemförsäkring och en supersporthoj kostar lika. Vilket blir ganska orättvist.
Alternativt försöker man gruppera ner det till olika typer av försäkringar. Exempelvis alla bilar i en klump och alla MC i en klump. Men även det blir ju orättvist.
Så därför försöker man gruppera in det i mindre grupper efter olika typer av hojar för att orättvisan skall bli så liten som möjligt. Och det måste till en gruppering tyvärr. Det är ju väldigt olika kostnader.
En vält nakenhoj kanske klarar sig undan med en skrapad styrvikt som inte ens behöver ersättas. En vält sportis kanske förstör kåpor för 20 000 kr.
Att helt ta bort grupperingen av fordon är av sådana anledningar inte möjligt.
Skulle dom bara se till dig som person så skulle det kräva ett mer långsiktigt planerande som inte är förenligt med den kvartalsekonomi som råder inom företagsvärlden idag.
Dessutom så måste dom ju se till att dom innan du smäller första gången har fått in tillräckligt mycket pengar från din premie för att vara säkra på att täcka dina kostnader. Det kan ju hända att du smäller redan första året och då blir så illa skadad att du aldrig med kommer att sätta dig på en hoj igen. Och då måste dom ju ha fått in kostnadstäckning för det. Det skulle innebära att premien första året för dig skulle hamna på summor som är långt över vad en hoj kostar i inköp eftersom personskadorna är betydligt dyrare för försäkringsbolaget. Hur astronomisk den premien skulle bli beror på vilken ekonomisk risk bolaget är villiga att ta för dig.
Sen skulle dom behöva avsätta dom inbetalda premierna till fonder eller liknande för att dom skall finnas tillhands den dagen du eventuellt smäller.
Dvs för att kunna släta ut premien litegrann och slippa ha astronomiska summor dom första åren så grupperar man försäkringarna så gott man kan. I annat fall skulle i stort sett ingen ha råd att teckna en fordonsförsäkring alls eftersom man skulle vara tvungen att se till att få kostnadstäckning väldigt fort för varje försäkringstagare.
Sen har man ju justeringar i premierna efter ålder för att försöka gruppera förare i olika grupper efter ålder eftersom man har statistiska underlag för skillnader i olycksbenägenhet och därmed kostnader för olika åldersgrupper av förare vilket ju gör att du eller jag inte skulle få samma premie för en sporthoj som en 20 åring med färskt körkort.
Sedan är det väl så att för mig som aldrig behövt använda min hojförsäkring och endast en gång använt bilförsäkringen för 16 år sedan så betalar jag i nuläget in betydligt mer än jag kostar och det kan ju kanske kännas orättvist.
Men å andra sidan. Råkar jag av någon anledning ut för en olycka på hojen så kommer jag ändå att ha betalat in mindre än jag kostar om det går illa. Detta tack vare att kostnaden bärs av kollektivet och inte av mig som person.
Och det är ju det som är hela idén med försäkring.
Om du har något bra förslag på exakt hur man skulle ta fram totalt personliga premier samtidigt som det blir affärsmässigt vettigt för ett företag att erbjuda den modellen så förklara gärna.
För jag begriper inte hur dom skulle kunna göra det på ett sådant sätt att premierna inte rakade i höjden något fruktansvärt under dom första försäkringsåren.
Och jag tror att det är väldigt svårt att argumentera för att hojen inte har någon påverkan på körstilen.
Även jag som anser mig vara en relativt ansvarsfull och ganska försiktig förare måste erkänna att jag med största sannolikhet gasar lite mer på en gasgladare hoj.
dvs min olycksrisk är högre på min VFR än den hade varit om jag suttit på en custom som väger 100 kg mer och har hälften så många hästar.
Så hojens karaktäristik har om du frågar mig tveklöst en påverkan på olycksrisken.