Dödsfall på 50-vägar

...och det torde vara rätt lätt att styra det hela.

A, Sluta krascha, kör som folk, och tappar du hojen på parkeringen och får lite repor, lev med det.

B, Får du en fuckoff-offert vid årsförfallodagen, flytta allt du har på det bolaget och förklara varför. Som kollektiv borde vi ha viss ekonomisk påverkan ändå...

/J
 
Nej. Det är klart. Om man tittar specifikt på 50 sträckor så är det nog lite knepigare. Där har jag precis som du fått bilden av att dom flesta hojförare faktiskt håller ner hastigheten.

De skenheliga kollektivet här på sh skriver ungefär så ja, men är man sedan ute i trafiken så ser man oftast det mest vansinniga aktiviteterna just på 50-vägar där Brenke ska visa upp sina skills för den ointresserade publiken. Skills vilka endast någon enstaka gång faktiskt är skills och allt som oftast bara vansinnigt.
 
De skenheliga kollektivet här på sh skriver ungefär så ja, men är man sedan ute i trafiken så ser man oftast det mest vansinniga aktiviteterna just på 50-vägar där Brenke ska visa upp sina skills för den ointresserade publiken. Skills vilka endast någon enstaka gång faktiskt är skills och allt som oftast bara vansinnigt.

Jo. Men också den statistik som finns vad gäller hastighetsefterlevnaden säger ju att motorcyklister generellt sett är ungefär lika bra på att hålla ner hastigheten på 50 sträckor som bilister är. Dvs att det inte är så katastrofalt.

Men visst. Det händer en del riktigt korkade grejor på 50 sträckor också när folk ska impa på andra. Och det är väl kanske så att i synnerhet när man vill imponera på någon försöker man ta i lite extra och då blir ju också risken att man går över sin egen förmåga lite större.
 
...och det torde vara rätt lätt att styra det hela.

A, Sluta krascha, kör som folk, och tappar du hojen på parkeringen och får lite repor, lev med det.

B, Får du en fuckoff-offert vid årsförfallodagen, flytta allt du har på det bolaget och förklara varför. Som kollektiv borde vi ha viss ekonomisk påverkan ändå...

/J

Risken är förstås stor att försäkringsbolaget ändå ser förlusten av en "sporthojskund" som en ren vinst - räknat (intäkt-trolig utgift) över några år...
 
Risken är förstås stor att försäkringsbolaget ändå ser förlusten av en "sporthojskund" som en ren vinst - räknat (intäkt-trolig utgift) över några år...

...jag tror att det ändå får effekt, jag pratade med en kundrådgivare på LF igår.
Hon lät helt uppgiven och knäckt - hon hade suttit med arga kunder hela veckan, som alla flyttat allt...

/J
 
Tja, de är ju inte direkt anpassade för att köra i 50 med, en del går inte ens i 50 på tomgång på ettan.

Jag blev bada lite fnissig när jag läste ovanstående. Om tomgång vore 1000 rpm. Varvstopp på 13 000. Går den då 50 x 13 = 650 km/h på ettan?

Eller har dom tomgång 4000 och maxvarv 12000? :rofl
 
...och det torde vara rätt lätt att styra det hela.

A, Sluta krascha, kör som folk, och tappar du hojen på parkeringen och får lite repor, lev med det.

B, Får du en fuckoff-offert vid årsförfallodagen, flytta allt du har på det bolaget och förklara varför. Som kollektiv borde vi ha viss ekonomisk påverkan ändå...

/J

A, Bolaget kan se hur olycksbenägen jag är om jag varit kund länge. Varför skulle jag börja vurpa helt plötsligt för att bolaget kommer på att min hoj, som jag ägt mer än 10 år, klassas som farlig?

B, Jag lämnade TH av samma anledning, nu skulle jag få lägre premie än jag hade hos Folksam innan hojen blev farlig!!!! :huvet
 
Jag blev bada lite fnissig när jag läste ovanstående. Om tomgång vore 1000 rpm. Varvstopp på 13 000. Går den då 50 x 13 = 650 km/h på ettan?

Eller har dom tomgång 4000 och maxvarv 12000? :rofl

Nej, men sådär 140-150 kanske? Det var någon sporthoj jag provkörde på ett sånt där testevent där den verkligen inte gick att köra vettigt i 50 utan att slira koppling.
Jag tror du har lite otur när du tänker när du räknar på utväxlingen sådär förenklat med.
 
Nej, men sådär 140-150 kanske? Det var någon sporthoj jag provkörde på ett sånt där testevent där den verkligen inte gick att köra vettigt i 50 utan att slira koppling.
Jag tror du har lite otur när du tänker när du räknar på utväxlingen sådär förenklat med.

Menar du att det inte är ett linjärt förhållande mellan varvtal och hastighet vid en och samma växel och utan kopplingsslir?
 
Menar du att det inte är ett linjärt förhållande mellan varvtal och hastighet vid en och samma växel och utan kopplingsslir?

Jag kanske uttryckte mig otydligt, men hojen gick inte att köra vettigt i 50 utan att slira koppling för att motorn högg som ett blockmongo på låga varv. Tomgången låg nånstans runt 2krpm och varvstopp vid 11000rpm.
Och, det är ganska svårt att bedöma en linjes lutning utifrån en punkt, och att dessutom extrapolera en linje utifrån en känd punkt med två godtyckliga siffror som man drar ur arslet för att påstå att någon annan är dum är bara löjligt.
 
Jag kanske uttryckte mig otydligt, men hojen gick inte att köra vettigt i 50 utan att slira koppling för att motorn högg som ett blockmongo på låga varv. Tomgången låg nånstans runt 2krpm och varvstopp vid 11000rpm.
Och, det är ganska svårt att bedöma en linjes lutning utifrån en punkt, och att dessutom extrapolera en linje utifrån en känd punkt med två godtyckliga siffror som man drar ur arslet för att påstå att någon annan är dum är bara löjligt.

Men att köra halvhöga hastigheter (för växeln) på låga växlar gör ju att den hugger som fasen och har ju egentligen inte med fordonets förmåga att köra i den hastigheten att göra. Peta upp ett par växlar så går det ju alldeles utmärkt, med eller utan kopplingsslir. Det finns oftast (alltid?) ingen direkt anledning att välja ettan för att köra 50.

Ja, med en punkt är det svårt att avgöra en linjes lutning, det håller jag med om. Men oavsett siffrorna är tagna ur arslet eller ej så stämmer ju antagandet han gör baserat på de siffrorna, givet att förhållandet är linjärt (vilket iaf jag tycker det borde vara när det gäller statisk utväxling) och att kurvan (linjen) skär i origo (som därmed blir den andra punkten).
 
Tja. Det är klart det är lagligt.
Den som levererar en vara eller tjänst får själv sätta det pris dom vill ta för den. Priset baseras ju på tillgång och efterfrågan tillsammans med att man väger in vilka kostnader man som leverantör av en tjänst eller vara för att kunna tillhandahålla den.

I fallet med försäkringar så är ju hela idén att du som försäkringstagare köper en försäkring för att slippa ta smällen om/när en olycka händer. Det innebär inte att du slipper kostnaden eftersom försäkringsbolaget ju i slutändan måste kunna bära sina kostnader. Sett på årsbasis så innebär det ju att en grupp fordon skall bära dom kostnader som man har för den gruppen. Statistiskt sett så kommer ett antal att råka ut för olyckor eller så kallade ersättningsbara skador. Kostnaden för dom skall bäras av gruppen som helhet.

Det innebär att om du har en hoj som av försäkringsbolaget grupperas tillsammans med hojar där olycksstatistiken ser sämre ut så kommer du att få en högre premie.

så har det alltid varit. Tidigare hade man dock ett system med bonus där man efter att antal skadefria år fick en rabatt på premien. Bra för oss som inte smäller men kostade en hel del att administrera för försäkringsbolagen samt att det innebar att alla började med en högre premie. Dvs dom första åren så hade man i många fall en högre premie än vad man har idag vilket orsakade att det blev en tröskel för att ta sig in och tjäna ihop bonus.

Men summa summarum. Försäkringsbolagen har rätt att som vilken annan tjänsteleverantör som helst själva sätta pris på den tjänst som dom säljer. Dom har också ganska stor frihet i hur dom räknar fram vilket pris dom skall ta. Om du som kund inte är nöjd med priset så står det dig ju helt fritt att avstå och välja annan leverantör eller köpa något som du har råd med istället.

Vilka mer saker känner du att det skall vara personliga priser? Ska du ha personligt pris på bröd eller kött på Ica också eller är det OK att man där sätter ett generellt pris som gäller för fler än dig?

Ja, självklart är det ju lagligt att gruppera efter hojtyp. Uppenbarligen.
Det är bara etnicitet, religion och sexuell läggning som det är förbjudet att gruppera folk enligt. :tungan

Men i praktiken är ju det gamla bonussystemet inte så dumt. Kör något billigt i början. Kostar mindre för bolagen att ersätta/reparera, du får erfarenhet och om du kör bra (och ev lagligt) så får du bonus som gör att JAG kan påverka MIN premie. Helt OK upplägg för mig.

Hmm. Bl.a. låneränta på banken, dagisavgifter och inkomstskatt sätts individuella priser efter hur min ekonomi ser ut.
 
Nej, men sådär 140-150 kanske? Det var någon sporthoj jag provkörde på ett sånt där testevent där den verkligen inte gick att köra vettigt i 50 utan att slira koppling.
Jag tror du har lite otur när du tänker när du räknar på utväxlingen sådär förenklat med.

Om en hoj gör 150 på ettan så innebär det att 50 är på ca 4000 varv, och det vore ju en ytterst sunkig effektkurva om den inte orkar ta sig fram på det varvtalet.
 
Jag kanske uttryckte mig otydligt, men hojen gick inte att köra vettigt i 50 utan att slira koppling för att motorn högg som ett blockmongo på låga varv. Tomgången låg nånstans runt 2krpm och varvstopp vid 11000rpm.
Och, det är ganska svårt att bedöma en linjes lutning utifrån en punkt, och att dessutom extrapolera en linje utifrån en känd punkt med två godtyckliga siffror som man drar ur arslet för att påstå att någon annan är dum är bara löjligt.

Nu sa jag ju inte att du var dum utan att jag tyckte det var lite skojjigt men det begriper nog du med att både tomgång och varvstopp inte är så långt ifrån vad jag sa att du kan ha rätt. Min MC går närmare 140 på ettan och det är inga problem att köra i 30km/h på 6:an.

Bättre att bita i äpplet då och erkänna att du kanske minns fel än att komma med underliga påståenden :arsele
 
Jag är osäker på vad du menar med kasta i men jag kan växla från 5:an till 6:an och glida på tomgång i 27km/h om jag vill. Såklart gasa lite upp till 30 med :hihi
 
Jag är osäker på vad du menar med kasta i men jag kan växla från 5:an till 6:an och glida på tomgång i 27km/h om jag vill. Såklart gasa lite upp till 30 med :hihi

Körde hem min hoj med brusten gaswire förra våren.
55-60 tomgång på 6:an. :tummenupp

Tomgången gör sällan att hojen kutar iväg över hastighetsbegränsningarna. Taskigt programmerad insprutning däremot, som gör att den går knyckigt på delgas och låg belastning, tidiga inspruthojar hade ofta stora bekymmer med det. Har kört någon '02ans gixxer 1000 som varit överjäkligt äcklig att köra i trafik med. Förgasare verkar ge mjukare gång konstigt nog. :va
 
Nej, men sådär 140-150 kanske? Det var någon sporthoj jag provkörde på ett sånt där testevent där den verkligen inte gick att köra vettigt i 50 utan att slira koppling.
Jag tror du har lite otur när du tänker när du räknar på utväxlingen sådär förenklat med.

Vad var detta för sporthoj?
Jag har kört många sporthojar och dom brukar vara väldigt förlåtande med växelval.
 
Sist jag kollade fanns inte :tuttar:tuttar:tuttar längs 70-vägarna... varför dra på i sådana fall?!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top