Dödsförklarad kolv + cylinder på ktm 640?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Började skruva isär hojen för att bara renorvera vattenpumpen men har hittat fler och fler fel nu och behövt gräva längre ner :banana

Blev väldigt fundersam över hur kolven och cylindern klarat sig när topplockspackningen läckt så skruvade av cylinder för att ta en titt och såhär ser det ut.

Kolven ser såklart värst ut, någon repa på den kan känns med fingret. Reporna i cylindern ser inte djupa ut och det känns som den är slät.

Går det att lämna in cylindern för renorvering någonstans? Letade runt på nätet en hel del efter kolvsatser till en 640 lc4 men verkar ju bara finnas till de mindre crossarna :confused:
 

Bifogat

  • IMG_0134.jpg
    IMG_0134.jpg
    238 KB · Visningar: 179
  • IMG_0135.jpg
    IMG_0135.jpg
    239.5 KB · Visningar: 108
  • IMG_0136.jpg
    IMG_0136.jpg
    236.4 KB · Visningar: 123
  • IMG_0140.jpg
    IMG_0140.jpg
    238.2 KB · Visningar: 153
  • IMG_0141.jpg
    IMG_0141.jpg
    238 KB · Visningar: 128
  • IMG_0142.jpg
    IMG_0142.jpg
    239.9 KB · Visningar: 125
Där finns kolvkit från både Wössner och Wiseco som alternativ till originalkolven. En bra omnicasilning kostar mer än en beg men oanvänd cylinder. Börja med att göra en rengöringshoning av cylindern och mä sedan om den befinner sig inom toleranserna.
 
Kolven ser ju direkt redo ut för återvinningstunnan. Det viktigaste med cylindern mät upp borrningen, skulle tro att den numer är för stor och du behöver lägga om nikasilagret för att få rätt borrning. Mäta är att veta :tummenupp

Finns flera som sedan kan hjälpa dig :tummenupp
 
antagligen går den läääänge även om du bara honar cylindern lite lätt och smackar i ny kolv.

är ju inte helt rätt men funkar antagligen, beror väl lite på användningsområde utav hojen och vad man vill spendera på den.

kan få lite sk "piston slap" när den e kall ;)
 
antagligen går den läääänge även om du bara honar cylindern lite lätt och smackar i ny kolv.

är ju inte helt rätt men funkar antagligen, beror väl lite på användningsområde utav hojen och vad man vill spendera på den.

kan få lite sk "piston slap" när den e kall ;)

Eller en kolv som faller i bitar i förtid av materialutmattning....
 
Har inte nikasilen börjat släppa så ser det då ut på bilderna som att cylindern är användbar,förutsatt att den ligger inom tolerans såklart.
 
Det är inga konstiga färgningar eller så innuti cylindern. Vet inte hur det ser ut när nikasilen är kass eller hur man mäter detta. Är det mikromäter och kolla ojämnheter som gäller?

Det är första gången jag plockar isär en hoj så har inget att jämnföra med.

Utför de honing på vanliga hoj-åf, typ lelles/dinmc, eller är det någon specialiserad verkstad man får kolla med? Tipsa gärna på någon helst i stockholmsområdet man kan ringa och prata lite med!

Någon större skillnad på wössner, wiseco och orginalkolvar?

Den har gått 2100 mil föresten.

EDIT: Ska vevstaken ha spel i sidled när den är monterad med kolv föresten? Går att vicka på min ganska mycket..
 
Last edited:
Repor på avgassidan? Antagligen pga långa wheelies isf, tappar lite smörj där då.

Gör som Boris säger.
 
Det är inga konstiga färgningar eller så innuti cylindern. Vet inte hur det ser ut när nikasilen är kass eller hur man mäter detta. Är det mikromäter och kolla ojämnheter som gäller?

Det är första gången jag plockar isär en hoj så har inget att jämnföra med.

Utför de honing på vanliga hoj-åf, typ lelles/dinmc, eller är det någon specialiserad verkstad man får kolla med? Tipsa gärna på någon helst i stockholmsområdet man kan ringa och prata lite med!

Någon större skillnad på wössner, wiseco och orginalkolvar?

Den har gått 2100 mil föresten.

EDIT: Ska vevstaken ha spel i sidled när den är monterad med kolv föresten? Går att vicka på min ganska mycket..

Man tar fram sin mikrometer och mäter cylinderns diameter på flera ställen för att avgöra hur oval och konformad loppet blivit. Alla specar finns i manualen du laddar hem från piratbukten.

Med tanke på hur din kolv ser ut hade jag tagit mig en titt på vevlager och ramlager då dessa rasar dyrt och du har uppenbarligen haft tveksam smörjning. Än en gång konsultera manualen för spec.

Ingen aning om lelles fixar det men jag tvivlar på att de själva gör det och inte lämnar bort. Jag har grejerna för att mäta och göra en deglaze-honing men bor inte direkt i sthlm.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top