dödsbo uppdelning

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Undrar om någon har erfarenhet av att dela upp ett dödbo? Vi är 6 pers som ska dela lika på ett hus med prylar och jag undrar hur man enklast och mest rättvist delar på grejorna, så att det blir lika. En del lite finare grejor är värderade för 6-7 år sedan, resten är inte det. Några i familjen vill inte ha så många prylar utan är mer intesserad av att sälja och få pengar, andra är mer intresserad av prylarna (möbler och sånt).

Kan någon föreslå hur man enklast löser detta? Tänkte ungefär att alla får gå runt i huset och sätta en lapp på grejor man är intresserad av (rum för rum), men efter det blir det lite mer komplicerat.. hur löser man det, utan att det blir konflikter? Tacksam för tips o förslag

När min mormor gick bort och vi skulle dela på det dödsboet gjorde vi så att vi delade upp sakerna i 4 "grupper". Såg till att alla grupperna va värda ungefär samma belopp. Sen drog vi lott om grupperna och vad var och en gjorde med grejerna det bestämde man själv....

Vi blev inte osams och det hela gick väldigt smärtfritt...

Den enda erfarenhet jag har av bodelningar är att lämna alla utom "den riktiga familjen" utanför, alltså inga ingifta parters, sambos eller liknande. Enligt en kompis som jobbat med auktionsfirma som höll på med dödsbon är det då de riktiga konflikterna uppstår.

Den enda erfarenhet jag har av bodelningar är att lämna alla utom "den riktiga familjen" utanför, alltså inga ingifta parters, sambos eller liknande. Enligt en kompis som jobbat med auktionsfirma som höll på med dödsbon är det då de riktiga konflikterna uppstår.

Precis. Bara de som är direkt berörda ska vara med.

UT:s tips tycker jag verkar vettigt. Annars så tar ni dit en värderare från en auktionsfirma och låter dem ta det som ingen vill ha och värderar det andra och så får de pröjsa det som värderaren säger. På det sättet så slipper man betala provision till auktionsfirman och alla blir nöjda och glada.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg