döds olycka i jönköping

erik skrev:
Antagligen går det lika illa om man kör ut i skogen, skulle man komma över i mötande körfält finns risken att krocka med mötande trafik och då är det inne heller bra... Tänk också på att wiren hindrar mötande trafik att komma över i ditt körfält. Givetvis är riktig motorväg alltid bäst men det kostar fruktansvärt mycket mer än wireräcken. Om alternativet är att behålla en väg i nuvarnade (dåliga) skick eller bygga wireräcken tror jag det sistnämna är att föredra, fördelarna väger tyngre än nackdelarna. En jämförelse kan göras med bilbätet, det finns fall där folk överlevt tack vare att de slarvat med bältet men i nästan 100% av olyckorna är bältet till nytta.

Alltid lika tråkigt när någon omkommer på ett till synes meningslöst vis. Jag ska själv på begravning efter en mc-kompis idag så jag vet hur det känns... :(

Att ha vajerräcken i mitten av vägen tycker jag går att motivera. Mötande trafik hindras från att komma in i "ditt" körfält. Jag blev i alla fall nyfiken på hur Vägverket har resonerat när de uppför vajerräcken vid sidan av vägen och har därför bett en tjänsteman lämna sådan information/dokumentation som visar hur vägverket värderar riskerna för en MC-förare, som av någon anledning hamnar i ett sådant räcke.

Bilden är tagen på vägen mellan Linköping och Åtvidaberg, när man åker bredvid räcket känns det ruggigt obehagligt. En vindpust eller draget från mötande lastbil räcker om man åker för nära eller om man ska ge plats för omkörning eller mötande som kör om, tänker också på alla moppedister som måste ligga bredvid räcket, en tuch och du fastnar och flyger åt helvete, antagligen ut på körbanan eller far som en köttslamsa mellan stolparna tills inte ett ben är helt i kroppen. Bilden gör sej inte rättvisa, ser mycket otäckare ut i verkligheten med krokar och skit som sticker ut. Att det finns i mittremsan kan jag köpa, men inte där vid sidan av vägen. Även om det finns träd en bit in där så får man några meter på sej att tänka och man riskerar inte att bli påkörd av en lastbil bakifrån.

WilleZL skrev:
Att ha vajerräcken i mitten av vägen tycker jag går att motivera. Mötande trafik hindras från att komma in i "ditt" körfält. Jag blev i alla fall nyfiken på hur Vägverket har resonerat när de uppför vajerräcken vid sidan av vägen och har därför bett en tjänsteman lämna sådan information/dokumentation som visar hur vägverket värderar riskerna för en MC-förare, som av någon anledning hamnar i ett sådant räcke.

Räcken på sidan av vägen kan tyckas konstigt men antagligen ska de hindra att man kommer ner i diket, slår i saker som ligger i diket/skogen eller voltar. Många gånger tycker jag räcket på högersidan känns onödigt (dock inte alltid) och personligen tycker jag de kunde priorotera fler mitträcken framför att montera i dikeskanten.

Tänk på alla trasiga mitträcken som finns längs vägen, undrar vad som hänt om inte räcket hindrat fordonet från att komma över i mötande körfält... Hur man än vrider och vänder på det kan man aldrig påstå annat än att det är förenat med livsfara att som motorcyklist vurpa in i ett räcke. Dock har det säkert räddat många från mötande galningar som kör vårdslöst, är fulla eller kanske somnar bakom ratten.

Det var bara en tidsfråga innan det skulle hända. Den backen är totalt livsfarlig på vintern och livsfarlig på sommaren. Kör alltid via axamo för att slippa den. Det räcker ju att man slinter till i nerförsbacken så får man fart av lutningen. Och är det halt dessutom och man tappar fäste i svängen så finns det inte mycke man kan göra. Känns så sjukt meningslöst och lätt att förutspå.
(Om man dessutom inte känner till området så finns ju ingen alternativ väg)

Edit: Skickar med en bild. Kass, men man kan ana lutningen som är rätt rejäl.
212_infra_2.jpg

Last edited:
eisbaer skrev:
Nån som har koll på vem det var? Ingen härifrån får vi hoppas. Emmi, Zeb..?
Har kollat runt så gott det går.. inte fått fram något om att det ska vara nån här som jag känner..

men det spelar ingen roll.. lika tråkigt vem det än är.. det ska iaf vara en 23-årig kille.

VIF

erik skrev:
Tänk på alla trasiga mitträcken som finns längs vägen, undrar vad som hänt om inte räcket hindrat fordonet från att komma över i mötande körfält... Hur man än vrider och vänder på det kan man aldrig påstå annat än att det är förenat med livsfara att som motorcyklist vurpa in i ett räcke. Dock har det säkert räddat många från mötande galningar som kör vårdslöst, är fulla eller kanske somnar bakom ratten.

Det som ofta glöms bort är att det i många fall inte hade hänt ett skvatt om ett fordon kört av vägen eller vinglat (eller rent av kommit över i mötande vägbana) istället för att kollidera med ett vägräcke. En förutsättning för en mötesolycka är ju ett mötande fordon, det finns gott om tillfällen där bilar, och även hojar, varit inne i mötande körfält utan att olyckor skett eftersom ingen mötande trafik funnits (eller mötande trafik väjat undan). Räcket i sig åstadkommer många gånger materiella- och personskador värre än vad som skulle blivit fallet utan räcke.

Trots allt ovanstående menar jag att mitträcken som företeelse i allmänhet är av godo, men att utformningen är direkt vansinnig.
Vägräcken längs höger vägren innebär däremot oftast en direkt och konkret förhöjd riskfaktor för en motorcyklist jämfört med alternativet utan räcke.

Jag har dock svårt att tro att det finns ett enda dokumenterat fall i modern tid där ett vägräcke av endera utförande varit till direkt nytta för en motorcyklist. Däremot finns ett flertal fall där vägräcken orsakat dödsfall och svåra personskador, i situationer som möjligen eller i somliga fall sannolikt hade slutat betydligt bättre om inte räcket funnits.

Last edited:
69:an skrev:
Jag har dock svårt att tro att det finns ett enda dokumenterat fall i modern tid där ett vägräcke av endera utförande varit till direkt nytta för en motorcyklist. Däremot finns ett flertal fall där vägräcken orsakat dödsfall och svåra personskador, i situationer som möjligen eller i somliga fall sannolikt hade slutat betydligt bättre om inte räcket funnits.

först och främst, Vila i frid vem du än var som omkom i natt. för att komentera vajerräcken så kan man ju inte bygga trafiksäkerhetsåtgärder för att tillfredställa någon ynka procent av trafikanterna, som vi faktiskt bara utgör. skulle dom göra det så skulle vi ha sandfållor och gräsmattor längs svenska vägnätet. jag håller dock med om att högerräcken är väldigt onödigt ibland, men är alternativet en ek stenröse vägtrumma eller björk skulle jag välja räcket. det flexar lite iaf.

Last edited:
John skrev:
Så det är nog inte vare sig Emmi eller Zeb.. och förmodligen inte någon annan Jönköpingare heller..

Jönköping är en studentstad, kan va nån som pluggar där tillfälligt?

Trist iaf, SLUTA DÖ! :(

Dom där wireräckena är ju till för att bromsa järnskrot och gör det säkert ypperligt, men som sagt inte gjorda för mc förare. Varför kan dom inte använda dom där vanliga plåträckena vid vägkanten istället? Det är ju inget som tar tag i nåt, istället hindrar den bara fordonet att köra av vägbanan, men det kanske är det som är tanken, att fordonet inte ska studsa in igen utan bromsas ner vid vägkanten, inte kul för mc och moppedister i vilket fall :3freak

Hola,

Mycket tråkigt när sådant händer.. R.I.P

Till er disku. om vajjer räckena..
Tror ni att de som sitter o tänker ut var de ska sätta räcken, tänker på oss?
Om de hade tillräckligt att bestämma om, så skulle de helst förbjuda motorcyklar.

Har varit med på räddnings arbeten där mc förare kolliderat med vajjern o stolparna.
Och de ser inte bra ut när stolpen går igenom kroppen och vajjern har orsakat en smet av allt i hop..

Visst för bilar är det bra... Men för Mc.. Nope.. tänk om säger ja bara! :huvet

vajer

killen var visst från simrishamn enligt en som borde veta men de kvittar var han kommer ifrån, vi har misst en hoj kompis o vi bör rikta tankarna till killens familj o vänner oavsett var han kommer ifrån o vad som orsakat olyckan..

Man får alltid en extra tankeställare när nåt sånt här inträffar !

R.I.P

// Zip

Killen fick sitt kort för ett par dagar sedan och lånade sim mammas hoj för att åka till Sholm
enligt arbets kamrat till föräldrarna

R.I.P

fanns de inte tillbehör att köpa till dedär räckena.. nån plastskena eller liknande som gjorde att glidande MCnissar inte trasslade in sig i dem eller vadeva?
va uppe ett PDF dokument för ett bra tag sen om det..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman