erik skrev:Antagligen går det lika illa om man kör ut i skogen, skulle man komma över i mötande körfält finns risken att krocka med mötande trafik och då är det inne heller bra... Tänk också på att wiren hindrar mötande trafik att komma över i ditt körfält. Givetvis är riktig motorväg alltid bäst men det kostar fruktansvärt mycket mer än wireräcken. Om alternativet är att behålla en väg i nuvarnade (dåliga) skick eller bygga wireräcken tror jag det sistnämna är att föredra, fördelarna väger tyngre än nackdelarna. En jämförelse kan göras med bilbätet, det finns fall där folk överlevt tack vare att de slarvat med bältet men i nästan 100% av olyckorna är bältet till nytta.
Alltid lika tråkigt när någon omkommer på ett till synes meningslöst vis. Jag ska själv på begravning efter en mc-kompis idag så jag vet hur det känns...![]()
Att ha vajerräcken i mitten av vägen tycker jag går att motivera. Mötande trafik hindras från att komma in i "ditt" körfält. Jag blev i alla fall nyfiken på hur Vägverket har resonerat när de uppför vajerräcken vid sidan av vägen och har därför bett en tjänsteman lämna sådan information/dokumentation som visar hur vägverket värderar riskerna för en MC-förare, som av någon anledning hamnar i ett sådant räcke.