Dödliga mc-olyckor ökar markant

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Vi var väl uppe i kvoten redan i juli förra året mer eller mindre. Var hyfsat väntat att vi skulle gå låångt över 40.

Tråkigt. Färre bilar på vägarna!

I den statistiken skulle jag vilja ha med hur många som hade körkort och hur många som körde påverkade osv. Har set tendenser till att det ofta sådana som står för mc olyckor. Tycker själv att man inte skall ta med sådana fall i den almänna statistiken :)

Last edited:
sege skrev:
Färre bilar på vägarna!

Egentligen borde vi inte sprida diskussionen till fler tradar an den redan pagar i, men att lagga hela skulden pa bilister ar att gora det extremt latt for sig. Visst behovs battre forstaelse och uppmarksamhet hos bilister i allmanhet, ingen tvekan om det, men vi far inte bortse fran att det i valdigt manga mc-olyckor ar en hojakare som helt pa egen hand har forsatt sig i den situation som lett till olyckan.

Det hander gang pa gang pa gang och jag upprepar det med en dares envishet - sa lange som hojakare kor om pa backkron och i kurvor, skar skymda kurvor, chansar pa att en vagsektion ar nyligen dammsugen fran grus, kor om vanstersvangande bilar och traktorer, chansar pa att en utsvangande bilist har sett en, kor for fort och fortsatter i kurvans tangent in i ett trad - kan vi inte bara sticka huvudet i sanden och fortsatta skylla pa bilister och Vagverket.

Det ar i exakt sadana situationer som hojkompisar dor, varje sasong. De som tagit mc-kort de senaste 20 aren larde sig om dessa faror vid kk-utbildningen men anda kliver vi rakt in i desa situationer gang pa gang. Varfor det sker, det ar fragan.

De berättade om "bomben" på radio, de sa inte vilken hoj det var men den var röd och sportmaskin.
Den gjorde över 110 på ettan och då hade man 5 växlar kvar (troligen sa det så för att få det att låta som om den gick 500 knyck).
I vart fall var den en bomb på väg att smälla av och det var yngre förare som körde ihjäl sig, nästan 60 hade strykit med förra året.
Visst det är sant men som vanligt ogillar jag det här tramsiga med ev. prestanda (i detta fall dessutom felaktigt då 110 inte är ett skit på en litershoj sen länge) på hojen, det är ju inte så att den kör sig själv.

Sades på upplandsradion i morse.

Röd supersporthoj..

hmm..

<------------------------- [JuiceMeUp]

..fast jag tror inte den gör 110 i ettan iofs..

oh well.. :)

Zee skrev:
Röd supersporthoj..

hmm..

<------------------------- [JuiceMeUp]

..fast jag tror inte den gör 110 i ettan iofs..

oh well.. :)

Du lever väldigt farligt...Röd och snabb. Uj uj uj. :D

Skitsamma om den inte gör 110 på 1an, jag körde aldrig i 110 på 1an med min R1-02 :tungan Finns ju många fler roligare växlar efter det också :yoparty

Mattiaz skrev:
Skitsamma om den inte gör 110 på 1an, jag körde aldrig i 110 på 1an med min R1-02 :tungan Finns ju många fler roligare växlar efter det också :yoparty

Så du menar att det går att köra ihjäl sig endå (med lite god vilja), även om den inte fixar 110 i ettan?:tungan

Fråga kolon. Du hade en R1 och gick över till DucMe SS 900 i.e.? Far out man! :yoparty

Zee skrev:
Så du menar att det går att köra ihjäl sig endå (med lite god vilja), även om den inte fixar 110 i ettan?:tungan

Fråga kolon. Du hade en R1 och gick över till DucMe SS 900 i.e.? Far out man! :yoparty

Ja visst fan går allt om man bara försöker :P

Japp jag köpte R1an ny o hade den i 2 säsonger, sen var jag sugen på att prova nått annat, o hittade denna.... har en kompis som körde ifrån mig med sin 900SSie-00 så det finns ju pulver så de räcker i denna också... sen är ju försäkringen mer än en tredjedel av vad jag betalade på R1an :)
Har velat ha Ducati ett bra tag, så nån måste ju bli den första (kikade faktiskt på en Monster 900 också). Ska bli skitskoj :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien