Dödarknappen ett måste enligt reglementet?

Åsa #96 skrev:
Goodstuff: jag var rädd att ngn skulle föreslå det :rolleyes:
Edit: du vet att han ännu inte fått ihopa hojjen va :D :D :D
Det var ju öppet mål och nej jag visste inte att han inte fått ihop hojen ännu. :rofl
 
Åsa #96 skrev:
Jag är inte helt pantad :va utan fattar att säkerheten är av yttersta vikt.
Både för andras och för min egen del.

orkade inte läsa hela tråden, inlägget började med om det var lönt att fixa ens ...

//håkan
 
håkan skrev:
orkade inte läsa hela tråden, inlägget började med om det var lönt att fixa ens ...

//håkan
Okej, jag gjorde kanske en felaktig frågeställning. Sorry. :pannkyss
Men som sagt, knappen skall fixas.
 
håkan skrev:
"Äh det står att den ska finnas men det står ju inget om att den behöver fungera" hmm....

Det gör inget, om du sen ligger under hojen, gashäng och din kropp ligger o skaver mot bakjhul/kedja... skyll dig själv då för fan för att ingen får stopp på motorn!

EDIT: Eller för den delens någon annans härliga ben ....


Jo det är ännu en regel som är lite luddigt skriven/översatt. Rent juridiskt så skulle hon säkert få rätt då hon har en stoppknapp monterad som hon kan nå utan att släppa handen från styret! Funktionen av denna står det inget om utan kräver tyvär en "tolkning" isf av regeln. Eller sunt förnuft. Förhoppningsvist har dom flesta det. Varför den finns och behövs kan nog dom flesta lista ut.
 
Åsa #96 skrev:
Okej, jag gjorde kanske en felaktig frågeställning. Sorry. :pannkyss
Men som sagt, knappen skall fixas.

kanske, kanske inte ;) dags för mig att äta lunch tror jag... man blir på bättre humör då har jag märkt :3freak
 
oscar skrev:
Dödarknappen på en cross och en, som i detta fallet, Aprilia fungerar precis tvärt om.

Hur fungerar den då, öppnas tändningskretsen då den switschar som dödarbrytare på gatmoppar? :va
 
Borsiin JR skrev:
Hur fungerar den då, öppnas tändningskretsen då den switschar som dödarbrytare på gatmoppar? :va

På en cross kortsluter den och på en "vanlig" hoj bryter den. Jag använde tex en "cross-dödare" som startknapp på min R1a!
 
Köpte en dödare från en cross för nåra veckor sedan..

Men märkte sedan att den kortslöt och inte bröt, så den gick ej att använda på aprilian

Men det kanske går att fixa om man är duktig?



oscar skrev:
På en cross kortsluter den och på en "vanlig" hoj bryter den. Jag använde tex en "cross-dödare" som startknapp på min R1a!
 
kille_hojdille skrev:
det är bara att sparka hårt på alla vitala motor delar, då stannar motorn effter ett tag...eller stoppa ett finger eller två i pipan/piporna... :yoparty

Hmm... Påminner mig om fjolårets SO-final. Jobbar plock i Tröset och har en R1:a som gått ikull och förstört hela ena sidan, slagit sönder styret och lite mer. Fanns inget att få tag i så för att kunna få bort den så knäckte jag bort den bit av kåpan som fanns kvar för att nå ramen och få grepp. Höll på att bli nitad av föraren för att jag sabbade hans hoj.

Undrar hur mycket stryk man skulle få om man började sparka på motordelarna. Sliter man tanken av hojarna så stannar de snällt efter ett tag.

:arsele
 
oscar skrev:
På en cross kortsluter den och på en "vanlig" hoj bryter den. Jag använde tex en "cross-dödare" som startknapp på min R1a!

Aha det märks att man skruvat allt för lite gatmoppe......

En crossknapp går dock fortfarande att använda om man inte har tändspole integrerad i tändhatten.
 
Hellberg skrev:
Hur gör man då?

Man kopplar in den mellan tändspolens pluspol och jord (ramen) när du trycker på kanppen dödas strömtillförseln till tändspolen och därmed kommer ingen gnista.
 
Precis hemkommen från garaget.
Muttern som håller hela härligheten hade satt sig *grrrrr* så jag är ännu en trafik, f'låt, banfara. *Be ware* :D :D :D
 
Åsa #96 skrev:
Halloj!

Har läst SVEMOs reglemente utan att hitta följande uppgift. Måste man enligt reglementet ha en fungerande dödarknapp?
Min funkar nämligen inte, och jag funderar på om det är lönt att lägga tid på att fixa den.

Åsa #96

Min hoj hade aldrig någon :)

/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
Min hoj hade aldrig någon :)

/JPS

Ja, men å andra sidan så kör du 125:a. När ni går ikull så tar man hojen under ena armen och föraren under den andra och springer. :hihi
 
Lime skrev:
Ja, men å andra sidan så kör du 125:a. När ni går ikull så tar man hojen under ena armen och föraren under den andra och springer. :hihi

Eftersom han skrev "hade" så får man väl anta att det gällde 250in... :7peta :)
 
Goodstuff skrev:
GSXR1100R har ju skruvat mer med sin ERF Suzukin är hela svenska tvåtaktseliten så han kan säkert hjälpa, eller stjälpa, dig. :D
Skitsnack... jag har bara smörjt tanken och fyllt på kedjan :mad:
 
GSXR1100R skrev:
Skitsnack... jag har bara smörjt tanken och fyllt på kedjan :mad:

Du ja, men Boxer :va

Nå, stjälper du mig med dödarknappen eller? :)
Jag kommer fortfarande att tycka illa om dig för det, så va inte orolig :arsele
 
Back
Top