Dödare, jorda spolen?

Ett tips köp inte denna från two stroke https://www.twostroke.se/tnt-dodmansgrepp-dual helt värdelös kvalité. Köpte en att montera på fyrhjulingen men den bara glappade, har för mig att jag köpte en av bättre kvalla hos Rinab men den vara bara brytande.

Two stroke kontakten var en simpel billig mickobrytare som monterats på nåt plånbleck och med en specialmutter för att hålla gummiknoppen, den var som gjord att glappa.

Kollade lite scheman på TS125 men dom jag hittade på 1982 årsmodell verkar ha spetsar. Vet nu inte om jag hittat rätt scheman, med ett schema är det ju enkelt att veta hur man ska göra.

Jag köpte några på Wish för några år sedan, kostade kanske 20 spänn st och är samma som twostroke? Men jag skruvade isär den och upptäckte samma microbrytare!! Men, utan höljet så har jag ju plötsligt en brytare som bryter och inte sluter, så jag kan koppla denna i serie med strömmen till tändspolen och döda motorn med att trycka på den lille. Fräckast vore att fälla in den direkt i styret i ett borrat litet hål, men då ska jag ha JÄVLIGT tråkigt den dan…Finns en aluplåt mellan tank och sadel där den troligen hamnar istället
 

Bifogat

  • 27E18931-3EF5-436B-B7EA-7F803E384566.jpeg
    27E18931-3EF5-436B-B7EA-7F803E384566.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 7
Trodde detta var CDI boxen, men kanske inte ändå. Skruvarna till motorkåporna är runddragna och sitter som berget. Så jag vet faktiskt inte än om det är brytare ärligt talat. Tror inte motorn och ramen är från samma år ens.
 

Bifogat

  • 15BBA5D0-D37D-4B62-BD82-DDF2FB91B088.jpeg
    15BBA5D0-D37D-4B62-BD82-DDF2FB91B088.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 15
Om du drar matningen till tändspolen via ett relä och kopplar dödmansgreppet så att det drar relät så får du önskad funktion.
Kräver lite pyssel, men det är inget som är över din kunskapsnivå. Relä finns för kaffepengar på Biltema.

Edit:
Jag har gjort den här lösningen på min gamla hoj, men istället för dödmansgrepp har jag en knapp (slutande) för att döda tändningen.
 
Jag skulle nog ta mig en fundering, jag är lite rädd att mixtra utan att veta. Speciellt rädd skulle jag vara i äldre brytarlösa tändsystem, jag vet inte men jag misstänker att med otur kan man säkert bränna CDI-boxen om man kortsluter eller bryter på fel ställe vid fel tillfälle.

Steg ett är ju att verkligen ta reda på om du har brytare eller inte, du får väl lossa kåpan vid svänghjulet och se om du har brytare eller ej. Eller börja följa kablaget från vad som troligt kan vara en CDI box på din bild, i sånt fall följ kablarna och se var du hamnar för i sånt fall går nån kabel till tändspolen och nån till en pickup nånstans på svänghjul, vevaxeln.

Är det brytarspetsar är det ju bara att kortsluta nånstans på spetsarna eller tändspolen. Har du CDI skulle jag söka fram info om hur den ska kopplas och hur tändlås och killswitch ska kopplas in och sen koppla in nödstoppen på samma sätt.
 
Jag skulle nog ta mig en fundering, jag är lite rädd att mixtra utan att veta. Speciellt rädd skulle jag vara i äldre brytarlösa tändsystem, jag vet inte men jag misstänker att med otur kan man säkert bränna CDI-boxen om man kortsluter eller bryter på fel ställe vid fel tillfälle.

Steg ett är ju att verkligen ta reda på om du har brytare eller inte, du får väl lossa kåpan vid svänghjulet och se om du har brytare eller ej. Eller börja följa kablaget från vad som troligt kan vara en CDI box på din bild, i sånt fall följ kablarna och se var du hamnar för i sånt fall går nån kabel till tändspolen och nån till en pickup nånstans på svänghjul, vevaxeln.

Är det brytarspetsar är det ju bara att kortsluta nånstans på spetsarna eller tändspolen. Har du CDI skulle jag söka fram info om hur den ska kopplas och hur tändlås och killswitch ska kopplas in och sen koppla in nödstoppen på samma sätt.
Efter en trotsig 15 min googling är jag säker på -82, och inga brytarspetsar. Nu löder jag vajrar som omväxling och skjuter på dödarbehovet och dödar den som en tuffing med fimp i mungipan och utsnärtat kopplingsgrepp tills vidare. Sen får jag väl reda ut var dödarkretsen i kabelhärvan är.

Ville bara göra det enkelt, ta en genväg så att säga
 
Dra loss skruvarna till tändningskåpan. Vi vill se bilder!
Stjärnskruv, JIS eller sexkant? Slagskruvmejsel eller såga ett spår för vanlig spårskruvmejsel.
 
Dra loss skruvarna till tändningskåpan. Vi vill se bilder!
Stjärnskruv, JIS eller sexkant? Slagskruvmejsel eller såga ett spår för vanlig spårskruvmejsel.
Nån dåre har satt i stjärnskruv med konisk baksida, konan har liksom kilat fast sig i skruvhålen i kåporna. Ska banka på dem med slagskruvmejseln. Sen?
 
Du kanske kan borra bort skallarna beroende på om du då kan dra resten av skruvarna med en bra tång.
 
Efter en trotsig 15 min googling är jag säker på -82, och inga brytarspetsar. Nu löder jag vajrar som omväxling och skjuter på dödarbehovet och dödar den som en tuffing med fimp i mungipan och utsnärtat kopplingsgrepp tills vidare. Sen får jag väl reda ut var dödarkretsen i kabelhärvan är.

Ville bara göra det enkelt, ta en genväg så att säga

Tror att det är klokt att ta det lite lugnt och inte köra efter devisen "friskt kopplat hälften brunnet"?

Hoppas du får loss skruvarna till kåpan, tror också på att borra ur skallarna. Helst ska man borra med en vänsterborr för har man lite tur kan skruven gänga ur sig själv under borrandet.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top