Död hoj - akut!

c_scherling

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
-00, Ducati Monster 600
Jag har ström men det händer inget när jag trycker på starta-knappen.. vad kan va felet? Var ute o körde och när jag nästan var hemma så bara dog den och ger numer inte ett ljud ifrån sig. :huvet Kan det vara tändstiften?

Har en Ducati Monster 600..

Tacksam för alla svar!

Snurrar startmotorn? :va har du bensin? :D Klassikern, har du kommit åt dödarknappen? :huvet Finns det luft runt insuget? :näsblod

nej, startmotorn snurrar inte. Bensin har jag så klart och dödarknappen är kollad :D luft runt insuget har jag iofs inte kollat.. men då skulle den väl iaf låta nåt?

Det kanske är kontakten till stödet som muppar. På 600 kan du inte starta hojen om du har stödet nere va?

Jag har en nyare ducati, jag kan inte starta med växel i om jag inte har kopplingen indragen. Funkar det så på 600 också så testa att dra in kopplingen och tryck sen på startknappen.

nej, startmotorn snurrar inte. Bensin har jag så klart och dödarknappen är kollad :D luft runt insuget har jag iofs inte kollat.. men då skulle den väl iaf låta nåt?

Inget tok med stödkontakten? Testat att rulla i med en växel så motorn drar runt lite i med friläge och testa starta igen? Min hoj hittade en gång ett "mellan" läge på stödet och friläget så även om frilägeslampan lyste så påverkade väl stödkontakten på något sätt.

Kontakten till stödet är borttagen. Och visst har jag kopplingen indragen.. Konstigt att den dog när jag körde o sen inte gav ett ljud ifrån sig. Detta oroar mig :huvet

Kan du springa igång den? Isf är det fel på startmotorkretsen.

Jag sätter 5 öre på startreläet eller nåt annat störigt.

inte försökt springa igång den.. får testa det imon. startreläet låter ju dyrt eller?

mkt tacksam för alla snabba svar!

Ska jag behöva bli först med att säga, - Kolla säkringarna! Ja tydligen:confused:

Tanken har slagit mig, men det är ju det att den dog i farten..?

Last edited:
Jag är nästan säker på vad det är!

Har samma fenomen på min båge. Fick lite smått panik nere i den Italienska rusningstrafiken förra sommaren då jag kärringstoppade och startknappen var totalt död. Nog om det...

På den högra sidan, mellan cylindrarna, sitter startreläet. På min hoj är det runt, borde vara det på din med. Tryck in kontakterna som går in och ut ur det. Tror det är 3st kopplingar och på min är det den mittersta kabelskon som vibrerar loss.
Hoppas du förstår!

Kontakten till stödet är borttagen. Och visst har jag kopplingen indragen.. Konstigt att den dog när jag körde o sen inte gav ett ljud ifrån sig. Detta oroar mig :huvet

Jo, det där med att den dog under körning gör det hela lite marigare. Kan det vara något med den byglade stödkontakten? Fast med friläge i så skall det väl gå att starta med stödet nere? Det är väl bara en säkerhetsgrej om man har växel i? Eller kräver hojen stöd uppe koppling inne? Börja med den bortfibblade stödkontakten du, det kan ha hänt något där.

Vad är det som händer egentligen, när stödet är nere och motorn vill inte starta? Bryter det upp så att startmotorn inte snurrar eller bryter det bara så att det inte kommer gnista? Det skulle vara bra att veta inför fortsatt felsökning.

inte försökt springa igång den.. får testa det imon.

Testa, det är alltid bra för att utesluta, men eftersom den nu dog under körning så borde det rimligtvis inte gå att starta den på rull heller.

Last edited:
Jag har samma problem med min hoj(Nsr 125 91) tvåtakt. Startmotorn funkar iofs. Har kollat tändstift, cdibox och dödarknapp. Nån som kan hjälpa mig?

Back