Död efter tvätt!

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjenare!

Har plockat på alla "original" delar på cykeln nu efter regbesiktningen! (miniblink, slipon etc...) Kör ut cykeln ur garaget och tvättar den. Ska starta den, och den är död! :huvet Ställde den med bensinkranen på, så den var eventuellt lite sur.

Jag har noterat innan att tändkablarna inte är de friskaste, kan det vara kortslutning i dom? Den tände till nån enstaka gång!

Har ställt batteriet på laddning nu och ska prova igen i morrn när den har torkat! Nu skulle jag vilja ha lite tips på vad det kan vara om det inte är tändkablarna! Vad ni än har upplevt i samband med tvätt eller liknande så skriv gärna ned det!
 
luka skrev:
... 1 Jag har noterat innan att tändkablarna inte är de friskaste, kan det vara kortslutning i dom?
2 Den tände till nån enstaka gång! ...
1 brukar ge 2 som resultat. Låt skiten torka (om du har möjlighet så kan du blåsa torrt med tryckluft) så startar den säkert sen.

Om t-kablarna börjar bli dassiga så skulle jag nog byta ut dom. Du vill ju kunna komma hem även om det börjar regna, eller hur?

Liten story om tändfel:
Förrförra sommaren övningskörde jag (åkte TLR -99) med en lirare som åkte en gammal Yamaha XS-1100 från sent 70-tal och det började regna och hagla nåt alldeles överjävligt. Vattnet hann inte ens rinna undan från vägarna. Värsta skyfallet!
Vi åkte in under tak på ett ställe medan det värsta gav sig, då sade T "Fungerar verkligen den där moderna hojen med all elektronik när det är så här blött?
Jajamensan!
sa jag.
Den lägger väl av när som helst! sa han då.
Nåväl, vi gav oss ut igen när haglet hade gett sig. Min hoj gick men hans hoj missade! :D
 
Robban_C skrev:
1 brukar ge 2 som resultat. Låt skiten torka (om du har möjlighet så kan du blåsa torrt med tryckluft) så startar den säkert sen.

Om t-kablarna börjar bli dassiga så skulle jag nog byta ut dom. Du vill ju kunna komma hem även om det börjar regna, eller hur?

Liten story om tändfel:
Förrförra sommaren övningskörde jag (åkte TLR -99) med en lirare som åkte en gammal Yamaha XS-1100 från sent 70-tal och det började regna och hagla nåt alldeles överjävligt. Vattnet hann inte ens rinna undan från vägarna. Värsta skyfallet!
Vi åkte in under tak på ett ställe medan det värsta gav sig, då sade T "Fungerar verkligen den där moderna hojen med all elektronik när det är så här blött?
Jajamensan!
sa jag.
Den lägger väl av när som helst! sa han då.
Nåväl, vi gav oss ut igen när haglet hade gett sig. Min hoj gick men hans hoj missade! :D

Både tändkablar, tändhattar och stift ska bytas, jag söker bara alternativ när man ska meka i morrn!

Startmotorn drar runt och allt! Men tänder ej..
 
Kan man ha mer otur eller!? Hittade till slut problemet! Det visade sig att jag lyckades få brott i alla, ja alla, tändkablarna samtidigt! Den gick kanon innan jag tvättade den, sen var det brott eller dålig kontakt i samtliga kablar! Yttersta biten kändes som bakelit! Klippte av en bit och gängade på igen och sen funkade det! Ska köpa nya kablar i morrn. Helt otroligt att alla kan paja samtidigt!
 
luka skrev:
Kan man ha mer otur eller!? Hittade till slut problemet! Det visade sig att jag lyckades få brott i alla, ja alla, tändkablarna samtidigt! Den gick kanon innan jag tvättade den, sen var det brott eller dålig kontakt i samtliga kablar! Yttersta biten kändes som bakelit! Klippte av en bit och gängade på igen och sen funkade det! Ska köpa nya kablar i morrn. Helt otroligt att alla kan paja samtidigt!

Efter en tvätt kan fukt tränga in som jordar strömmen från tändspolen, uppstår lätt om tändkablarna är skadade. Blåste du på fullt med högtryckstvätt? Något måste ju slitit i kablarna om det var avbrott i alla.
 
von reisen skrev:
Efter en tvätt kan fukt tränga in som jordar strömmen från tändspolen, uppstår lätt om tändkablarna är skadade. Blåste du på fullt med högtryckstvätt? Något måste ju slitit i kablarna om det var avbrott i alla.

Ingen högtryck! Tvättar bilar med högtryck, inte hojar. Bara strilande vatten och svamp! Fattar inte vad som hände!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top