Död efter tvätt!

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjenare!

Har plockat på alla "original" delar på cykeln nu efter regbesiktningen! (miniblink, slipon etc...) Kör ut cykeln ur garaget och tvättar den. Ska starta den, och den är död! :huvet Ställde den med bensinkranen på, så den var eventuellt lite sur.

Jag har noterat innan att tändkablarna inte är de friskaste, kan det vara kortslutning i dom? Den tände till nån enstaka gång!

Har ställt batteriet på laddning nu och ska prova igen i morrn när den har torkat! Nu skulle jag vilja ha lite tips på vad det kan vara om det inte är tändkablarna! Vad ni än har upplevt i samband med tvätt eller liknande så skriv gärna ned det!

luka skrev:
... 1 Jag har noterat innan att tändkablarna inte är de friskaste, kan det vara kortslutning i dom?
2 Den tände till nån enstaka gång! ...
1 brukar ge 2 som resultat. Låt skiten torka (om du har möjlighet så kan du blåsa torrt med tryckluft) så startar den säkert sen.

Om t-kablarna börjar bli dassiga så skulle jag nog byta ut dom. Du vill ju kunna komma hem även om det börjar regna, eller hur?

Liten story om tändfel:
Förrförra sommaren övningskörde jag (åkte TLR -99) med en lirare som åkte en gammal Yamaha XS-1100 från sent 70-tal och det började regna och hagla nåt alldeles överjävligt. Vattnet hann inte ens rinna undan från vägarna. Värsta skyfallet!
Vi åkte in under tak på ett ställe medan det värsta gav sig, då sade T "Fungerar verkligen den där moderna hojen med all elektronik när det är så här blött?
Jajamensan!
sa jag.
Den lägger väl av när som helst! sa han då.
Nåväl, vi gav oss ut igen när haglet hade gett sig. Min hoj gick men hans hoj missade! :D

Robban_C skrev:
1 brukar ge 2 som resultat. Låt skiten torka (om du har möjlighet så kan du blåsa torrt med tryckluft) så startar den säkert sen.

Om t-kablarna börjar bli dassiga så skulle jag nog byta ut dom. Du vill ju kunna komma hem även om det börjar regna, eller hur?

Liten story om tändfel:
Förrförra sommaren övningskörde jag (åkte TLR -99) med en lirare som åkte en gammal Yamaha XS-1100 från sent 70-tal och det började regna och hagla nåt alldeles överjävligt. Vattnet hann inte ens rinna undan från vägarna. Värsta skyfallet!
Vi åkte in under tak på ett ställe medan det värsta gav sig, då sade T "Fungerar verkligen den där moderna hojen med all elektronik när det är så här blött?
Jajamensan!
sa jag.
Den lägger väl av när som helst! sa han då.
Nåväl, vi gav oss ut igen när haglet hade gett sig. Min hoj gick men hans hoj missade! :D

Både tändkablar, tändhattar och stift ska bytas, jag söker bara alternativ när man ska meka i morrn!

Startmotorn drar runt och allt! Men tänder ej..

Kan man ha mer otur eller!? Hittade till slut problemet! Det visade sig att jag lyckades få brott i alla, ja alla, tändkablarna samtidigt! Den gick kanon innan jag tvättade den, sen var det brott eller dålig kontakt i samtliga kablar! Yttersta biten kändes som bakelit! Klippte av en bit och gängade på igen och sen funkade det! Ska köpa nya kablar i morrn. Helt otroligt att alla kan paja samtidigt!

luka skrev:
Kan man ha mer otur eller!? Hittade till slut problemet! Det visade sig att jag lyckades få brott i alla, ja alla, tändkablarna samtidigt! Den gick kanon innan jag tvättade den, sen var det brott eller dålig kontakt i samtliga kablar! Yttersta biten kändes som bakelit! Klippte av en bit och gängade på igen och sen funkade det! Ska köpa nya kablar i morrn. Helt otroligt att alla kan paja samtidigt!

Efter en tvätt kan fukt tränga in som jordar strömmen från tändspolen, uppstår lätt om tändkablarna är skadade. Blåste du på fullt med högtryckstvätt? Något måste ju slitit i kablarna om det var avbrott i alla.

von reisen skrev:
Efter en tvätt kan fukt tränga in som jordar strömmen från tändspolen, uppstår lätt om tändkablarna är skadade. Blåste du på fullt med högtryckstvätt? Något måste ju slitit i kablarna om det var avbrott i alla.

Ingen högtryck! Tvättar bilar med högtryck, inte hojar. Bara strilande vatten och svamp! Fattar inte vad som hände!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...