Död CDI-box?

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Någon som doktorerat i ämnet Transistortändning?

Jag har en Suzuki GSX-R1100 -92 med (kanske?) defekt CDI-box.
Ingen gnista på stiftet, har kollat tändspolar inkl. tändkablar, pulsgivare, tändstift samt alla elanslutningar. Allt OK enl. värden i mekhandboken.
Bara CDI-baxen kvar då...
Problemet är att förra året gick hojen bra, under vintern har jag plockat isär det mesta för storservice och rengöring.
Nu när det är dags för start...ingen gnista.
Det känns osannolikt att CDI-boxen skulle ha dött bara så där utan anledning.:va
(Naturligtvis var batteriet bortkopplat när jag började dra isär elkontakterna)

Eftersom CDI-boxen kostar en slant skulle det kännas bra att konstatera felet innan jag byter den.
Någon som vet hur man kan testa den?

På Suzuki-verkstaden sa de att de inte med 100% säkerhet kunde felsöka den, (kan ju också bero på att de inte ville/hade tid...) utan gav rådet att prova boxen på en annan hoj.

(Svårt när man inte känner någon som har en R-1100...)


Sååå...doktor någon?
Eller en ägare av R-1100 89-92 i Stockholm som är villig att byta CDI-box och provstarta (en flaska vin kan vara inblandad...)
 
Jag micklat lite med CDI-boxar, främst till utombordare iofs, men det sitter en elektrolytkondensator i dom som har en förmåga att självdö efter ett antal år, i alla fall om den var av mindre bra kvalitet från början.
Det jättesvåra brukar vara att komma åt den då den gissningsvis är ingjuten i epoxi?
 
Jag micklat lite med CDI-boxar, främst till utombordare iofs, men det sitter en elektrolytkondensator i dom som har en förmåga att självdö efter ett antal år, i alla fall om den var av mindre bra kvalitet från början.
Det jättesvåra brukar vara att komma åt den då den gissningsvis är ingjuten i epoxi?

Är den ändå paj kan man skala bort plastskalet och lägga den i ugnen i en bunke i typ 200 grader, då smälter epoxyn och kortet kommer fram, men inte för länge, då kan elektroniken ta skada...
 
Är den ändå paj kan man skala bort plastskalet och lägga den i ugnen i en bunke i typ 200 grader, då smälter epoxyn och kortet kommer fram, men inte för länge, då kan elektroniken ta skada...
Hehe låter riskabelt :P
Mycket riskabelt..!!!!
(Efter att ha pysslat med elektronikkvalitet i 30 år så...har jag nog rätt. Nu också..:rolleyes:
 
Mycket riskabelt..!!!!
(Efter att ha pysslat med elektronikkvalitet i 30 år så...har jag nog rätt. Nu också..:rolleyes:

Haha jaja, betvivlar inte din kunskap. Bara aldrig hört man ska ungsbaka elektronik, undantag för mobiler som åkt med ner i toaletten, kanske 2 dagar på ett element dock ;)
 
Lösningen!

Problemet löst!
Bäst att komplettera tråden med lösningen:
Batteriet...
Låter ju ganska elementärt, och det första jag gjorde var att koppla in ett bilbatteri med startkablar. Men då på polerna på originalbatteriet.
Då fick jag ingen gnista på stiften.
Efter mycket pysslande, så testade jag med en annan tändspole..gnista!
Fast då hade jag kopplat bilbatteriet med startkablar direkt på hojens batterikablar (originalbatteriet bortplockat).
Testade sedan original-tändspolen...gnista!
???:confused:
Lurigt!
På något sätt måste det risiga mc-batteriet sänkt spänningen även från bilbatteriet. Låter skumt, men faktum är att allt funkade när jag tog bort mc-batteriet.

Så, nu iväg till Biltema efter ett nytt batteri!:)
Tack till er som svarat med tips!!
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top