Död ABS på Triumph Tiger 1050

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Hoj
GSX-S1000F
Mitt under pågående knixkurs idag - vid en rätt mjuk inbromsning inför kurva - så försvinner bromsverkan helt och hållet under en bråkdel av en sekund på min nästan nya Tiger. Det sker så abrupt att jag först tror att hojen bakom mig puttat till mig. På ett ögonblick är bromsverkan sedan tillbaka. Lätt skakad kör jag färdigt mitt pass, men på väg in i depån ser jag att ABS-lampan lyser. Gör några provbromsningar på både grus och asfalt, bromsarna tar alldeles utmärkt men ABS-verkan är borta.

När jag kommer hem kollar jag först att alla säkringarna för ABS-systemet är hela, vilket de är. Sen lossar jag ena batteripolen tillfälligt för att "starta om" hojen, men till ingen nytta. ABS-lampan lyser och ingen ABS-verkan. Försöker kika efter om det syns nåt på givarna eller ABS-ringarna, men ser inget speciellt där.

Har någon några bra tips på vad man mer kan felsöka? Funderar om kombinationen slitet framdäck och nästan nytt bakdäck kan få ABS-systemet att ge upp? Tacksam för alla idéer!

Jag skulle definitivt kolla givarna först!

Endera sitter det skit där (då endera på kuggkransen eller på pickupen) eller så är givaren kass. Det är en spole som du kan mäta resistansen över, inom vilka värden den ska ligga vet jag inte, men borde gå att googla fram.

Jag skulle definitivt kolla givarna först!

Endera sitter det skit där (då endera på kuggkransen eller på pickupen) eller så är givaren kass. Det är en spole som du kan mäta resistansen över, inom vilka värden den ska ligga vet jag inte, men borde gå att googla fram.

Tack för tipsen! Jag gjorde rent både kransar och pickuper, de var knappt smutsiga alls, och när jag satt tillbaks allting kvarstår fortfarande problemet.

Har tyvärr inte nåt att mäta resistans med tillhands, men om den mätningen skulle visa på nåt fel byter man väl hur som helst ut hela givaren. Får nog ta det med märkesverkstaden i morgon och hoppas att garantin fortfarande gäller... :mummel

Tack för tipsen! Jag gjorde rent både kransar och pickuper, de var knappt smutsiga alls, och när jag satt tillbaks allting kvarstår fortfarande problemet.

Har tyvärr inte nåt att mäta resistans med tillhands, men om den mätningen skulle visa på nåt fel byter man väl hur som helst ut hela givaren. Får nog ta det med märkesverkstaden i morgon och hoppas att garantin fortfarande gäller... :mummel

Absolut, är det något fel så byts hela givaren. Däremot KAN felet sitta någon annanstans också. En kabel i skav eller någon kontakt som lossnat.

Har du inte garanti på din -10a?

Absolut, är det något fel så byts hela givaren. Däremot KAN felet sitta någon annanstans också. En kabel i skav eller någon kontakt som lossnat.

Jo, det är ju sant! Har försökt följa kablarna från givarna och säkringsboxen men det blir fort rätt trassligt. Det som syns ser helt och rent ut i varje fall, verkstaden får kolla resten.

Har du inte garanti på din -10a?

Jo, det har jag nog trots att jag köpte den begagnad. Stod nog mest och beundrade den fina färgen medan handlaren förklarade det finstilta. En så ny hoj går ju ändå inte sönder, haha.

Kom nyss hem från verkstaden, det var den främre givaren som helt enkelt gett upp. De hade aldrig stött på ett sånt fel tidigare, men trollade fram en ny givare som löste problemet. Allt på garantin såklart. Happy end! :tuttar

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC