sanna_h
Medlem
Mitt under pågående knixkurs idag - vid en rätt mjuk inbromsning inför kurva - så försvinner bromsverkan helt och hållet under en bråkdel av en sekund på min nästan nya Tiger. Det sker så abrupt att jag först tror att hojen bakom mig puttat till mig. På ett ögonblick är bromsverkan sedan tillbaka. Lätt skakad kör jag färdigt mitt pass, men på väg in i depån ser jag att ABS-lampan lyser. Gör några provbromsningar på både grus och asfalt, bromsarna tar alldeles utmärkt men ABS-verkan är borta.
När jag kommer hem kollar jag först att alla säkringarna för ABS-systemet är hela, vilket de är. Sen lossar jag ena batteripolen tillfälligt för att "starta om" hojen, men till ingen nytta. ABS-lampan lyser och ingen ABS-verkan. Försöker kika efter om det syns nåt på givarna eller ABS-ringarna, men ser inget speciellt där.
Har någon några bra tips på vad man mer kan felsöka? Funderar om kombinationen slitet framdäck och nästan nytt bakdäck kan få ABS-systemet att ge upp? Tacksam för alla idéer!
När jag kommer hem kollar jag först att alla säkringarna för ABS-systemet är hela, vilket de är. Sen lossar jag ena batteripolen tillfälligt för att "starta om" hojen, men till ingen nytta. ABS-lampan lyser och ingen ABS-verkan. Försöker kika efter om det syns nåt på givarna eller ABS-ringarna, men ser inget speciellt där.
Har någon några bra tips på vad man mer kan felsöka? Funderar om kombinationen slitet framdäck och nästan nytt bakdäck kan få ABS-systemet att ge upp? Tacksam för alla idéer!