Dåligt vacum förgasare 1100R?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
När jag har KN filter på mina fuggar så öppnar inte trottlarna hela vägen(hojen bänkade bara 112 på slangen), går det att åtgärda? Har provat med orgnalluftburk och då ger den bra vacum trottlarna öppnar hela vägen och den MYCKET bättre, problemet är bara att den är så stor att jag inte får plats med lustgasplattorna och även tar upp platsen där jag vill sätta solonioderna.

Är väll igentligen bara att byta till mekaniska. Annars så brukar dessa filter som sitter ihop två och två dvs samma buffert för två fuggar funka. Kan dock inte garantera men har sett folk åka med sånna och vissa av dessa har bra med pulver.

Ett sätt är att montera lustgassolenoiderna och distributionsblocken innuti luftburken. Däremot ska du INTE spruta lustgas i burken (KABOOM!) utan dra ut ledningarna och borra ett litet 4 mm hål undertill på insugsgummina och trycka in nosslarna där. De sitter där utan att behöva skruvas eller sättas fast på något annat sätt.

Hur veta att man får in rätt mängd soppa med rätt mängd gas , är den medföljande soppa pumpen innställd på rätt mängd ? eller kan man mäta upp det på något sätt.eller är det sollenoidern som styr soppamängden så den blir rätt i förhållande till gasen ?

Last edited:
Markku Maijala skrev:
Hur veta att man får in rätt mängd soppa med rätt mängd gas , är den medföljande soppa pumpen innställd på rätt mängd ? eller kan man mäta upp det på något sätt.eller är det sollenoidern som styr soppamängden så den blir rätt i förhållande till gasen ?

För att veta att det funkar 100 ska man mäta upp konsumptionen av både lustgas och bensin i viktåtgång. Mät i ett antal korta sessioner om sammanlagt t.ex. 30 sekunder, dvs 5 sek * 6 ggr. Du ska förbränna 1 viktdel bensin med hjälp av 5 viktdelar lustgas. Notera, vikt - INTE mängd. Testa konsumptionen var för sig. Kör du på lustgas OCH bensin samtidigt och sprutar ned i ett uppsamlingskärl är explosionsrisken VÅLDSAMT stor.

Orkar man inte mäta upp men däremot VET att soppatrycket är 6.5 PSI ska du köra med lika stora munstycken på gas och soppa. Är soppatrycket 4.5 PSI (som den lilla NOS-pumpen, den varierar mellan 3 till 4.5 PSI) ger ska du köra med en spridning av "4". T.ex. "16" på lustgas och "20" på soppa. Använd ALDRIG teflontape på soppaanslutningarnaledningarna, använd PFTE-pasta. Ett igensatt munstycke = härdsmälta på 1/2 sekund.

Lustgastrycket är inte så pissnoga men gå aldrig över 800 PSI. Jag lät tuberna ha omgivningstemperatur (typ en normal sommardag) men fick värma lite under hösten för atyt den inte skulle börha bluddra av för mycket soppa.

Hellre för fet blandning än hål i kolvarna. Den ska svartryka med lustgassystemet inkopplat.

Det är bensinen som ger mer effekt, inte lustgasen.

Last edited:
andersbrink skrev:
För att veta att det funkar 100 ska man mäta upp konsumptionen av både lustgas och bensin i viktåtgång. Mät i ett antal korta sessioner om sammanlagt t.ex. 30 sekunder, dvs 5 sek * 6 ggr. Du ska förbränna 1 viktdel bensin med hjälp av 5 viktdelar lustgas. Notera, vikt - INTE mängd. Testa konsumptionen var för sig. Kör du på lustgas OCH bensin samtidigt och sprutar ned i ett uppsamlingskärl är explosionsrisken VÅLDSAMT stor.

Orkar man inte mäta upp men däremot VET att soppatrycket är 6.5 PSI ska du köra med lika stora munstycken på gas och soppa. Är soppatrycket 4.5 PSI (som den lilla NOS-pumpen, den varierar mellan 3 till 4.5 PSI) ger ska du köra med en spridning av "4". T.ex. "16" på lustgas och "20" på soppa. Använd ALDRIG teflontape på soppaanslutningarnaledningarna, använd PFTE-pasta. Ett igensatt munstycke = härdsmälta på 1/2 sekund.

Lustgastrycket är inte så pissnoga men gå aldrig över 800 PSI. Jag lät tuberna ha omgivningstemperatur (typ en normal sommardag) men fick värma lite under hösten för atyt den inte skulle börha bluddra av för mycket soppa.

Hellre för fet blandning än hål i kolvarna. Den ska svartryka med lustgassystemet inkopplat.

Det är bensinen som ger mer effekt, inte lustgasen.
Tack för svaret då blev jag i alla fall lite klokare i hur det funkar , får se om jag vågar mig på att montera systemet, kanske skjuter hela skiten i luften / Macke.M

Jag har två KN på 4 fuggar, funkar perfekt :tummenupp

Markku Maijala skrev:
Tack för svaret då blev jag i alla fall lite klokare i hur det funkar , får se om jag vågar mig på att montera systemet, kanske skjuter hela skiten i luften / Macke.M

Börjar du med soppasystemet och ser till att det funkar 100 så är det lugnt att öppna korken på lustgasflaskan. När man testar ska man bara testa max 1/2 sekund. Funkar det inte efter 1/2 sekund kommer det heller inte att funka efter 5 sekunder. Däremot skjuter man kolvar på 5 sekunder, men inte på bara en 1/2 sekund.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år