Dåligt rull på framhjulet

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej jag som har tummen mitt i handen har märkt att mitt framhjul stannar helt efter mindre än ett kvarts varv när jag snurrar på det.

TROR att det är bromsbeläggen som ligger emot skivorna men eftersom jag inte kan meka så vill jag inte dit o pilla.

Nån som vet en bra mek i närheten av täby som jag kan anlita sen när säsongen börjar, nån som inte tar 10000kr för att ev rätta till belägg och ev renovera bromsoken??

Och har ni kanske någon uppfattning om vad det bör kosta?
Som sagt så vill jag inte pilla själv då risken att det går åt helvete är väldigt stor.

Eller om just DU som kan meka bromsar och bor i närheten av täby vill tjäna en extra slant någon dag?

mvh

Lossa oken borde du kunna göra själv. Fyra bultar, sen vet du om bromsarna ligger på.

Lossa oken borde du kunna göra själv. Fyra bultar, sen vet du om bromsarna ligger på.

Njae, helst inte.
Är väldigt tveksam till om jag verkligen borde pilla med sånt överhuvudtaget.

Säkrare för mig och mitt och ev andras liv om någon kunnig gör det. får hellre buckla i plånboken än en i huvudet.

Det låter normalt, det ska knappt rulla ett varv när man tar i och snurrar. Det är om man känner att det tar emot som det inte är bra. Var i Bromma bor du? jag kan svänga förbi och ta en titt.

Av någon anledning snurrar framhjulen på suzuki jävligt dåligt. Dock så låter ett kvarts varv lite för lite.
Om det inte är klossarna som ligger på för mycket (kanske pga strulande ok som inte släpper tillbakakolvarna ordentligt) så kan det vara att en skiva är skadad. Har du någonsin startat med skivbromslåset i?
Skivan kan vara så lite skadad att du inte märker av nått vid inbromsning men som ändå är så pass skadad att den inte löper igenom bromklossarna korrekt. Den slår då micromillimeterviss mellan klossarna o bromsar upp. Har hänt mig...bytte skiva o sedan rullade hjulet 100ggr bättre.
Är bromsklossarna nya så brukar de även bromsa hjulet mer innan de är inködra

Har ingen avsikt att vara nedlåtande men menar du på fullaste allvar att du inte klarar av att lossa på fyra stycken skruvar för att lossa på bromsoken så dom "hänger fritt" på sidan av hjulet för att sedan snurra på hjulet? :va

Rör du inte bromshandtaget under tiden bromsoken hänger löst så är det bara att haka på dom och dra fast dom igen. Är inte mer komplicerat än att öppna en PET-flaska med skruvkork, det finns ju bara ett ställe där korken (skruvarna) kan passa.

Last edited:
Har ingen avsikt att vara nedlåtande men menar du på fullaste allvar att du inte klarar av att lossa på fyra stycken skruvar för att lossa på bromsoken så dom "hänger fritt" på sidan av hjulet för att sedan snurra på hjulet? :va

Rör du inte bromshandtaget under tiden bromsoken hänger löst så är det bara att haka på dom och dra fast dom igen. Är inte mer komplicerat än att öppna en PET-flaska med skruvkork, det finns ju bara ett ställe där korken (skruvarna) kan passa.

Det är bra att han själv säger att han inte vill. Han klarar säkert av det själv om han verkligen måste. Men nu är faktum att han vill har hjälp.

Själv skull jag vilja betala en lite extra slant varje månad för att betala alla räkningar. Det är inte svårt., det tar inte lång tid. Det är bara tråkigt.

Å andra sidan skulle jag gärna hjälpa trådskaparen för en smärre slant om jag bodde i närheten. :-) JAG tycker att det är kul att mecka hoj!

Mats

Han kanske inte ens har verktyg för att lossa dom fyra bultarna, vad är det som säger att man måste kunna meka för att köra mc? Man måste inte förstå hur en dator fungerar för att kunna användaden osv!

Om du inte känner något motstånd när du snurrar för hand skulle jag skita i det. Skulle skivan vara krökt skulle hjulet troligtvis stanna där varje varv.

Låter det illa?

Om det låter kan du höra var det låter ifrån. Att beläggen ligger på lite efter en halv vinter utan motion är ingen större kris.
Är bromsarna på din 01a misskötta med bromsvätskebyte med rostiga bromskolvar så lämna in den och få ett pris på renovering eller byte till "nya" ok

Är det lagren som skorrar och kärvar så kostar ett lagerbyte härnere mindre än en 1000 lapp.

Jag byter mina hjullager 1g/år inte för att det behövs utan att det blir ett mindre frågetecken när jag kör:)

Det låter normalt, det ska knappt rulla ett varv när man tar i och snurrar. Det är om man känner att det tar emot som det inte är bra. Var i Bromma bor du? jag kan svänga förbi och ta en titt.

Tack för erbjudandet men hojen står inte i Bromma, den står i Täby i ett garage just nu.

Av någon anledning snurrar framhjulen på suzuki jävligt dåligt. ....
Har du någonsin startat med skivbromslåset i?
Är bromsklossarna nya så brukar de även bromsa hjulet mer innan de är inködra

Har aldrig startat med låset i skivan och beläggen borde vara inkörda efter några hundra mils körning.

Last edited:
Du gör aif rätt at få det kollat ordentligt, för om det mot förmodan skulle vara lagren, DÅ har du problem, såpass så att då ska du inte ens köra till verkstad. Tror säkert att det är som du säger, att bromsen ligger an, men kolla upp det vetja.

Har ingen avsikt att vara nedlåtande men...

Tar inte illa upp, men eftersom det gäller säkerheten så vill jag inte chansa på att antingen bli stillastående och inte ens kunna komma till verkstan eller att inte kunna stanna på väg till verkstan.

Jag skulle trimma en moppe en gång, det slutade med att min vän kom ner för backen helt nedblodad med trimkröken i handen.. där slutade mina mekäventyr.

Det låter inte "illa" men jag hör att något ligger emot och det är segt att snurra hjulet, bakhjulet snurrar mkt mer trots kedjan.

Du gör aif rätt at få det kollat ordentligt, för om det mot förmodan skulle vara lagren, DÅ har du problem, såpass så att då ska du inte ens köra till verkstad. Tror säkert att det är som du säger, att bromsen ligger an, men kolla upp det vetja.

Hmmm det låter ju inte så bra, har redan lagt ner så pass mkt pengar på den här raketen så jag hade kunnat köpa en 07 på studs ist...

Hoppas det bara är oken o inget annat.

Tack för infon grabbar, jag hoppas att vi ses på vägarna någon gång i sommar, och ja jag kör med nyrenoverade bromsar då så att ni slipper få mig i nacken när ni bromsar :)

Han kanske inte ens har verktyg för att lossa dom fyra bultarna, vad är det som säger att man måste kunna meka för att köra mc? Man måste inte förstå hur en dator fungerar för att kunna användaden osv!

Läs min första mening, det var bara en fråga. Jag sa aldrig något om mekkunskapers relation till körkunskaper.

Tar inte illa upp, men eftersom det gäller säkerheten så vill jag inte chansa på att antingen bli stillastående och inte ens kunna komma till verkstan eller att inte kunna stanna på väg till verkstan.

Jag skulle trimma en moppe en gång, det slutade med att min vän kom ner för backen helt nedblodad med trimkröken i handen.. där slutade mina mekäventyr.

Det låter inte "illa" men jag hör att något ligger emot och det är segt att snurra hjulet, bakhjulet snurrar mkt mer trots kedjan.

Då är jag med på noterna.

Med största sannolikhet så är det bromsklossarna som ligger an, alternativt kassa hjullager. Hjullagren kollar du lätt upp själv utan att behöva mecka med något.

Last edited:
Läs min första mening, det var bara en fråga. Jag sa aldrig något om mekkunskapers relation till körkunskaper.

Då är jag med på noterna.

Med största sannolikhet så är det bromsklossarna som ligger an, alternativt kassa hjullager. Hjullagren kollar du lätt upp själv utan att behöva mecka med något.

Konstig fråga:confused: Läs även mitt inlägg rätt! skrev inget om körkunskaper alt mekunskaper, Om du inte förstår det så.....

annars kan man testa att lossa på de bultar som håller fasr den genomgående hjul axeln, är inte den centrerad efter däck byte kan skivorna ligga på beläggen då de inte kan skjuta beläggen längre in. bara lossa när hojen står på depåstöden, snurra hjulet och bromsa ett par ggr för att se hur den beter sig. och efteråt dra åt dessa igen och se ifall det löst sig. lovar dig att det inte finns nåt här som kan gå fel.

hade det problemet på min k3 och efter detta vart det mycket bättre

Last edited:
annars kan man testa att lossa på de bultar som håller fasr den genomgående hjul axeln, är inte den centrerad efter däck byte kan skivorna ligga på beläggen då de inte kan skjuta beläggen längre in. bara lossa när hojen står på depåstöden, snurra hjulet och bromsa ett par ggr för att se hur den beter sig. och efteråt dra åt dessa igen och se ifall det löst sig. lovar dig att det inte finns nåt här som kan gå fel.

hade det problemet på min k3 och efter detta vart det mycket bättre

Hmmm det kanske jag kan våga mig på att prova, om så är fallet så vet jag en viss verkstadschef som ska få en hjulaxel uppkörd i rektum..

Men ska inte det dras åt med ett visst moment sen när jag skruvar åt igen?
Har ingen momentnyckel nämligen.

Hmmm det kanske jag kan våga mig på att prova, om så är fallet så vet jag en viss verkstadschef som ska få en hjulaxel uppkörd i rektum..

Men ska inte det dras åt med ett visst moment sen när jag skruvar åt igen?
Har ingen momentnyckel nämligen.

Lossa alla fyra, det sitter 2st på varje ben.

Visst i en mekhandbok för just din hoj finns det moment siffra på allt vad de ska dras, men dra de med handkraft och med en liten nyckel så lovar jag dig att de sitter. Deras uppgift är bara att hålla axeln på plats så den inte kan skruvas upp eller förflyta sig i sidled så inget avancerat, så länge du inte tar i för fosterlandet och pajar gänogrna ska det vara safe

Du har inte fyllt på bromsvätska under vintern? kanske såpass att det rent utan är över max gränsen i behållaren? då släpper klossarna inte skivan riktigt som de ska ;)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!