Dåligt oumph när man startar

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.

Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).

Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.

Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.

Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)

Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?

Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?

Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?

/Snart vår :)
 
Hej
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.

Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).

Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.

Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.

Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)

Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?

Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?

Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?

/Snart vår :)
Biltemas batterier är ett lotteri, det är min egna erfarenhet.
Jag skulle satsa på ett kvalitetsbatteri, och börja där.
 
Men - varför behöver batteriet laddas en vanlig pendlardag och varför skulle det dräneras mellan körningarna på en bandag?
Kan det inte vara något annat än just batteriet som är knas?
Laddar den som den ska, något som drar tjyvström med tändningen av?
 
Förstår vad du menar.

Detta är crossplane motorn som kom 2009 & som fortfarande sitter i R1:an.
vanliga radfyror (R1 98-2008) klarar av att starta på lägre spänning
men från 2009, så kräver den mer kraft för att starta.
jag har haft massor av hojar under många år & har bara bytt batteri på dem med crossplane.
1 ggn på 2009, 2 ggr på 2016


testa att mäta spänningen pp batteriet när den är avstängd
mät vid tändning på
mät vid start
mät när den är igång

har den under 12,5-12,6 vid avstängd = byt batteri
 
Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd, på tomgång och vid 5000 varv.
Kolla gärna spänningen när du kör på startmotorn.
En manual för din hoj och årsmodell är bra.

Dina siffror är en bra start. Ditt problem verkar vara vanligt.
 
Tips:
När man köper batterier så mäter man spänningen i butiken. Ej under ca 12,5 volt.
Butiker underhållsladdar inte sina nya batterier under lågsäsong. Inte ens de som säljer kvalitetsbatterier vad jag vet.

Jag köpte ett på Biltema i Gustavsberg. Mätte hemma. 9 volt. Åkte tillbaka med det. Bytte utan problem. Tjejens attityd var inget vidare. Vi kan inte hålla och underhållsladda alla batterier under vintern. Det skulle man förstå. Knappast. Batteriet med 9 volt. Var hamnade det tro? På hyllan? Det går ju att ladda upp. Funkar säkert hela säsongen. Kanske två. Sedan sprids ryktet. Skitbatterier.

Några dagar senare åkte jag till Biltema Haninge. Med universalinstrumentet. Mätte det första. 12,6 volt. Duger åt mig.
Pratade med en kvinna bakom disken om 9 voltsbatteriet i Gustavsberg. Ja då är det förstört sa hon. Exakt.

Batteriet jag hade som jag skulle ersätta var också från Biltema. Två år. Laddade till 12,7 i vilospänning. Det dök när jag körde på startmotorn så hojen startade inte. Batteriet var kass trots 12,7 volt.

Anledningen till det var att min stator lagt av. Istället för att mäta spänning på tomgång och vid 5000 varv så köpte jag ett nytt Biltemabatteri. Korkat, jag vet. Startade fint, åkte några mil. Mätte när jag kom hem. Ca 11 volt. Mätte stator och laddrelä bägge visade fel värden. Vanliga fel på TDM900 vid ca 10000 mil. Lämnade in för byte. Funkade fint sedan med batteriet med förkortade livslängd överlevde inte vintern. Nytt batteri igen. Biltema. Jag köper endast Biltemabatterier och har gjort det sedan de öppnade butiken i Botkyrka.

Jag har läst om olika kvalitetsbatterier som har lagt av efter alldeles för kort tid i förhållande till dess kvalitetsrykte. Köp kvalitet om ni vill. Köp helst från en batch som levererats till butik på våren. Köp inte nya batterier i februari utan att mäta först.
 
Upplevde också att motorn snurrade långsamt vid startförsök på min 2016 och så var den från första dagen helt ny och jag skulle säga att 6 Ah är helt enkelt för lite mos för en sådan motor. Fick man inte igång den på andra eller tredje försöket så var det kört. Efter nåt år så bytte jag till lithium och det blev bättre.

Har du testat mäta upp batteri-spänningen när motorn går? Minst 13.7 V ska du läsa av
 
Generatorn på moderna hojar (från 2001 och framåt, Triump Sprint RS -01, GSX1300R -08) ger med motorn igång 14,3 Volt över batteriet oavsett varvtal med tänd belysning.
Har du inte 14,3 Volt på din R1:a över batteriet med tänd belysning oavsett varvtal med motorn igång så är det nått fel. Som jag ser det.
1) Laddningsregulatorn ?
2) Bränd stator ?
3) Någon glappkontakt / oxideradkontakt / skadad kabel ?
På min SV650S var det som på din, startar hemma och efter kört 1 timme parkerat, kommer tillbaka efter kollat Aeroseumutställningen och den går knappt att starta. Pust. Kom hem ....
Efter felsökning, inget fel på statorn så löstes problemet med ny laddningsregulator .....
 
Last edited:
Om man köper ett YUASA så har man i alla fall tagit bort en felkälla, och det är att det kan ha stått på hyllan och självurladdat.
Ett batteri som levereras torrladdat kan förvaras i princip oändligt länge, för att sedan aktiveras med en ampull med syra när det ska tas i drift.

YUASA_1.jpg
 
Har SkivAnkan generator på hojen? (det står saker i första inlägget, som tyder på att så inte är fallet)
 
Hej
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.

Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).

Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.

Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.

Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)

Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?

Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?

Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?

/Snart vår :)
Jag satte ett Biltema litiumbatteri i min buell jag ägde.
Var som natt och dag. Skuttade igång. Pang på rödbetan
Det som satt från början var ett yuasa.
Hade den bara en vecka med litium sen såldes den
 
Jag köper inte Biltema Batteri!
Jag hade ett som svullnade,så att jag hade svårt att få bort det.
 
Om man köper ett YUASA så har man i alla fall tagit bort en felkälla, och det är att det kan ha stått på hyllan och självurladdat.
Ett batteri som levereras torrladdat kan förvaras i princip oändligt länge, för att sedan aktiveras med en ampull med syra när det ska tas i drift.

View attachment 509939

Tyvärr får de inte ha batterisyran separat längre, folk gör tydligen bomber av den…



Mvh
 
Ja, det har man märkt, syra finns inte att köpa längre.
Och säkert skulle handlaren ha driftsatt mitt batteri, men nu fick jag förtroendet att göra det själv.
Hur som helst bra att det levereras torrladdat till butik.

Sist jag köpte ett nytt Yuasa så hade de ombesörjt fyllningen, men så stod också nya batterier på underhållsladdning. Men jag kanske bara inte såg tillräckligt pålitlig ut?

(Gissar att det är samma handlare; kanske det är så att om man är guldkund, dvs handlar för en mindre statsbudget under en femårsperiod så får man både gratis kaffe och förtroendet att fylla syra själv?) :)


Mvh
 
Tack för all input. Jag skall så mäta upp som ni förslagit.
Om alla siffror är ok, så skulle det isåfall betyda att kanske ett batteribyte kan boosta starten, sen verkar vissa märkt en effekt av att gå till litium. Har läst lite här och där att litium inte skall laddas i hojen och att det inte är säkert att hojen (ecu, ccu etc.) skulle må bra av ett litiumbatteri, kunde inte hitta den info igen när jag letade, men jag antar att man bara smackar in det som ett vanligt batteribyte och ser till att man har en laddare som fixar litium?

Återkommer när jag mätt upp.

/Snart vår
 
LiFePo4-batterier som det gäller som startbatterier för fordon skall ha en egen BMS, Battery Management System för att fungera som utbytesbatteri rakt av.
Det var länge sedan jag såg något lithiumbatteri som inte hade en BMS.
Jag använder med framgång Shido batterier, troligen inte marknadens bästa då de är betydligt billigare än några andra men har nu suttit i två banhojar några år utan bekymmer.
En hoj har ett batteri från Biltema, förvillande likt ett Shido bortsett från att det är grönt.

Har du provat att ansluta ett större batteri med startkablar för att se hur mycket snurr du kan få på startmotor? Så du inte jagar ett utfall du inte kan få.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men skicka Bilbutterix-batteriet. Köp ett Varta-, Yuasa- eller liknande batteri. Säkert dubbelt så dyrt men värt det. Undvik långvarig underhållsladdning.
 
Tänkte köra samma tråd för att inte sprida ut det för mycket :)
Min viffer har kommit tillbaka efter att ha dött i aug förra året (lång historia) Den laddar snällt och har vettig spänning avstängd MEN när den är typ kall och jag startar så typ väntar den lite innan startmotorn sätter igång.
Batteriet blev rätt utladdat eftersom statorn och/eller regulatorn dött (förmodligen i ordningen regulator->stator). Min gissning är att eftersom batteriet bottnade så är startströmmen dålig nu och jag skall byta batteri. Låter slutsatsen rimlig?

Varför får man den här pausen? Byggs strömmen upp eller vad är det som händer?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top