Dåligt minne.

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF250
Jag lider av mkt dåligt minne. Det skumma e att jag kan komma ihåg onödiga saker, som tex vad mina föräldrar kollade på för bil när jag va 5 år - Citroen BX (som tur va så köpte dom den inte), hehe. Men vettiga saker och saker som jag ska komma ihåg bara glömmer jag. Det kan gå 2 minuter efter jag har fått besked på en sak som jag ska göra tills jag har glömt den. Man brukar ju säga att minnet e "bra men kort", men mitt minne e varken eller. :huvet
Tror ni att man på någotvis kan träna upp minnet? Eller vad tror ni att man ska göra för att minnas saker bättre. Eller e kanske hoppet ute för en vilsen själ som jag.....

kN_KY skrev:
2628760 Jag lider av mkt dåligt minne. Det skumma e att jag kan komma ihåg onödiga saker, som tex vad mina föräldrar kollade på för bil när jag va 5 år - Citroen BX (som tur va så köpte dom den inte), hehe. Men vettiga saker och saker som jag ska komma ihåg bara glömmer jag. Det kan gå 2 minuter efter jag har fått besked på en sak som jag ska göra tills jag har glömt den. Man brukar ju säga att minnet e "bra men kort", men mitt minne e varken eller. :huvet
Tror ni att man på någotvis kan träna upp minnet? Eller vad tror ni att man ska göra för att minnas saker bättre. Eller e kanske hoppet ute för en vilsen själ som jag.....
dra ner på stressen i din vardag, har funkat för mig iaf :)

Man kan träna sitt minne och intelligens genom olika sk hjärngympa-övningar, men om du sover ordentligt och stressar mindre, äter bra och tränar så brukar det lösa sig själv. Jag lider ibland av samma åkomma och det har för det mesta löst sig ;)

Jag lider av samma problem. Sova mer är svaret. Och sköta sig för övrigt också, med kost och motion och skit. Jag har alltså fortfarande problemet kvar.

Bus-Bo skrev:
2628772 Man kan träna sitt minne och intelligens genom olika sk hjärngympa-övningar, men om du sover ordentligt och stressar mindre, äter bra och tränar så brukar det lösa sig själv. Jag lider ibland av samma åkomma och det har för det mesta löst sig ;)

Jaa man kanske skulle ta tag i den där träningen istællet før att bara snacka om det :)
Ska testa det samt o försök stressa mindre....kanske blir bättre.

kN_KY skrev:
2628778 Jaa man kanske skulle ta tag i den där träningen istællet før att bara snacka om det :)
Ska testa det samt o försök stressa mindre....kanske blir bättre.
Nyckelordet är dock sömn och struktur i vardagen, det övriga kommer lite på andra plats, men det ger väl iofs någon form av struktur. Lycka till.

Vet inte om man skulle kunna säga dom grejerna konkret.
Jag har strukturerad vardag, tränar, sköter kost till punkt och pricka, sover ordentligt. Visst en del stress på jobb men inget over the top heller.
Endå glömmer jag det mesta.

Lider av samma skit :S..

"bla bla har födelsedag imorrn, kommer du förbi en sväng?"
Javisst..
"vart var du igår?"
Vadå?
"bla blas födelsedag"
:huvet

Skitjobbigt...

Jag har samma problem, men jag vill mer beteckna det som tankspriddhet. Problemet tror jag alltså är att jag inte bryr mig eller koncentrerar mig tillräckligt på det som sägs för att det ska sätta sig på djupet. Saker som intresserar mig tillräckligt har jag inga problem att minnas.

kN_KY skrev:
2628760 Jag lider av mkt dåligt minne. Det skumma e att jag kan komma ihåg onödiga saker, som tex vad mina föräldrar kollade på för bil när jag va 5 år - Citroen BX (som tur va så köpte dom den inte), hehe. Men vettiga saker och saker som jag ska komma ihåg bara glömmer jag. Det kan gå 2 minuter efter jag har fått besked på en sak som jag ska göra tills jag har glömt den. Man brukar ju säga att minnet e "bra men kort", men mitt minne e varken eller. :huvet
Hur gammal är du?

zilog skrev:
2628918 Jag har samma problem, men jag vill mer beteckna det som tankspriddhet. Problemet tror jag alltså är att jag inte bryr mig eller koncentrerar mig tillräckligt på det som sägs för att det ska sätta sig på djupet. Saker som intresserar mig tillräckligt har jag inga problem att minnas.

Dedär kan stämma till viss del för min del.
Men mitt intresse för att komma ihåg en rolig 30årsfest tex är ganska stort men trots många påminnelser så glömde jag bort det :S ...

Detta är bara en av miljoner saker... fattar fan inte...

Antar de ska va bra o käka abcdefghijklmnopq-vitaminer...

kN_KY skrev:
2628760 Jag lider av mkt dåligt minne. Tror ni att man på någotvis kan träna upp minnet? Eller vad tror ni att man ska göra för att minnas saker bättre. Eller e kanske hoppet ute för en vilsen själ som jag.....

Stressar du mycket? Stress påverkar minnet ganska mycket, lite stress är bra för inlärningen men för mycket stress är väldigt dåligt. Så, som andra sagt, chilla ner lite
Alkohol är oxå en riktig minnesförstörare, alkohol är antagonist (motverkare) till en typ av receptor i nervcellerna som har stor inverkan på minne och inlärning.
Om du sover för lite så se till att sova mer, sömn påverkar oxå minnet i positiv riktning.
Om du tränar din hjärna genom att läsa, lösa korsord och soduku, lösa knepiga problem mm så kommer detta oxå ha en positiv effekt på ditt minne.
Ju mer du tvingar dina synapser i hjärnan att arbeta, desto mer synapser kommer de att aktivera i sin tur. Detta gör att du kommer lära dig bättre och minnas mer.
Har själv märkt en klar förbättring av mitt minne och förmåga att lära mig efter det att jag slutade mitt gamla jobb och började plugga istället. Använde knappt hjärnan öht på mitt förra jobb och började känna mig "korkad" till slut.
Nu måste jag läsa och lära mig en massa varje dag vilket har påverkat mig positivt.

Kawakex skrev:
2628926 Hur gammal är du?

Jag e 23, kanske lite tidigt att bli senil =)

henrikkrueger skrev:
2628961 Stressar du mycket? Stress påverkar minnet ganska mycket, lite stress är bra för inlärningen men för mycket stress är väldigt dåligt. Så, som andra sagt, chilla ner lite
Alkohol är oxå en riktig minnesförstörare, alkohol är antagonist (motverkare) till en typ av receptor i nervcellerna som har stor inverkan på minne och inlärning.
Om du sover för lite så se till att sova mer, sömn påverkar oxå minnet i positiv riktning.
Om du tränar din hjärna genom att läsa, lösa korsord och soduku, lösa knepiga problem mm så kommer detta oxå ha en positiv effekt på ditt minne.
Ju mer du tvingar dina synapser i hjärnan att arbeta, desto mer synapser kommer de att aktivera i sin tur. Detta gör att du kommer lära dig bättre och minnas mer.
Har själv märkt en klar förbättring av mitt minne och förmåga att lära mig efter det att jag slutade mitt gamla jobb och började plugga istället. Använde knappt hjärnan öht på mitt förra jobb och började känna mig "korkad" till slut.
Nu måste jag läsa och lära mig en massa varje dag vilket har påverkat mig positivt.

Stress jaa både från o till på jobbet. Kanske mer att jag far o flyger runt med jobbet så det bli i regel inte någon stadig rytm i jobbet som man kan vänja kroppen vid.
Ska testa det där me lite hjärgympa - låter smart!!

tack för tipsen!

För mycke ecstacy genom åren???
Jag minns inte riktigt...men jag har för mig att det ska finnas en bok som handlar om hur man tränar upp sitt minne...med övningar t.ex....

Last edited:
Blanco skrev:
2629178 För mycke ecstacy genom åren???
Jag minns inte riktigt...men jag har för mig att det ska finnas en bok som handlar om hur man tränar upp sitt minne...med övningar t.ex....

haha:D

Mer sömn kanske kan hjälpa men min flickvän lider också av dåligt minne och hon sover dessutom väldigt ofta. Kanske inte så att hon sover 8h/natt då mina sömnvanor är ca 5-6h/natt vilket hon blir drabbad av. Men hon kan somna ståendes om det är så så jag tror hon får sina 8h ändå.
Pröva avslappningsövningar, det brukar fungera. Även bra stretching som hjälper till att slappna av, mycket underskattat har jag lärt mig alldeles nyligen.

kN_KY skrev:

Inte de man vill höra från en flygtekniker;) hehe

Finns säkert några scientologer som skulle vilja prata med dig..:rolleyes: :tungan

Annars är tillräcklig sömn, bra kost och träning i en fin mix ett bra recept tror jag!

lägga av med brassrökandet skulle nog inte skada det heller

Som många redan sagt. Stress förstör minnet något otroligt. Jag har blivit i det närmaste dement de senaste två åren pga just stress. Hjärnan känns som en tvättsvamp ibland. Läskigt..så nu tar jag tag i det.

Man kan hjälpa hjärnan lite genom att ta Omega 3. Finns i 32 000 miljoner olika tappningar men en som är bra och prisvärd är Pikasol (finns på Apoteket och i hälsokostaffärer) Det är lite drygt att ta flera kapslar per dag (jag tröttnade på det ganska snabbt) men dom som jag känner som fortsatt:tungan , har märkt förbättring.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back