Dåligt med "fel" olja?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Har en ZX10R från 2011.

Enligt "owners manual" skall motoroljan vara 10W-40, men jag fick 15W-50 av handlaren.
Kan jag använda 15W-50 utan risk för problem/skada?
Om det har någon betydelse så kör jag både på gata och bana.

Kör inte bana men tycker att 15W-40/50 oljan är aningen för mycket vid kallstart.Föredrar nog en 10W-40/50 olja.

Tack för alla svaren.
Oljan är nu i motorn :banana

Mått (1) W - mått (2)

Mått 1= Viskositet vid låga temperaturer
Mått 2= Viskositet vid höga temperaturer

Ju högre viskositet, desto mer trögflytande är oljan. Generellt sett; På vintern vill man ha låg viskositet, och på sommaren högre viskositet. Tillverkarna vill gärna att man har olja med ett långt viskositetsområde, då är 10 W 40 väldigt bra eftersom den täcker upp många användningsområden.

M.a.o. kör du när det är lite kallare; kör på 10 w 40, kör du när det är varmt kör på 15 W 50 (eller högre).

Jag är verkligen ingen olje expert, men det är vad jag kan. Dyker väll upp någon über på området snart, typ Jörgen eller liknande, som kan mer. :D

Lägsta rekommenderade temperatur är för
10W -20graderC
15W -15graderC
20W -10graderC
så länge du inte använder hojen vid -grader (minusgrader) spelar det ingen roll om du kör med 10W, 15W eller 20W eller 25W
Tänk dock på att det alltid är en god ide att starta motorn och låta den gå på tomgång nån eller några minuter så att den relativt sätt trögflytande kalla oljan sprider sig i motorn. Och motorn blir varm. Innan du rullar iväg.

De andra siffrorna -30 eller -40 eller -50 anger hur trögflytande oljan är när den är varm (vid +100C)
Och oavsett om det är -30 eller -40 eller -50 så rinner oljan som "vatten" jämfört med hur trögflytande oljan är vid +40C.
Så det är inte när motorn är varm oljan inte når fram till alla lager.
Det är vid starten. När motorn och oljan är kall.
Så låt motorn bli varm innan du drar på.

Skillnad mellan varm -30/-40/-50.
Den tjockare -50 skyddar bäst mot metall/metallkontakt, dvs ökar motorns livslängd.
De tunnare -30/-40 minskar livslängden på motor och växellåda jämfört med -50
men minskar bensinförbrukningen (obetydligt) och ökar motoreffekten (obetydligt)
så själv kör jag med -50.
Har tillräcklig (mer än :() motoreffekt i mina hojar, har råd med några % mer bensinförbrukning och vill att motor och växellåda ska hålla så länge som möjligt.:)

Last edited:
Det spelar säkert ingen roll om varmvärdet är högre.

MEN det är viktigt att förstå smörjsystemets funktion. De flesta lager bygger sitt eget tryck och oljepumpen har som uppgift att skicka runt olja så att den inte överhettar i någon punkt. Tryck är lätt att mäta, värre är det med flöde. Flödet är en viktig parameter eftersom det ska säkerställa att oljan inte "bränner". Genom att välja ett tjockare varmvärde pressar man upp oljan i högre temperaturer (lokalt) och den bryts därmed ner snabbare. Trycket ser förvisso högt och fint ut ... men vid hög motorlast är det flöde man jagar.

Så på något sätt handlar det om en kompromiss där en snorvarm olja ändå måste vara tjock nog så att det finns tryck nog att nå alla smörjpunkter på tomgång, samtidigt måste oljan vara så lättflytande relativt flödet pumpen kan ge att det räcker för att hålla hot-spots på vettig temp. Väljer man rätt olja är man alltid inom det fönstret.

Men ofta tål oljorna högre temp än specifikationen föreskriver och ofta så pressar man inte till konstruktionsgränsen heller.

Jag tycker inte det är något bra att gå utanför fabriks specifikationen om man inte vet vad man gör. T.ex. har valt större eller mindre lagerspel vid motorbygget än fabriken ursprungligen gjorde.

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...