Dåligt lyse ktm exc 450

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför glöder min framlampa bara lite svagt ? :huvet
Om laddningsregulatorn är trasig så borde väl lyset funka bra ändå ?
När jag skulle starta hojen i depån på varv 4:a på GGN så fick jag kicka igång den, det verkar som om den inte laddar ordentligt ...( kör med underhållsladdning i garaget, så batteriet/startmotorn funkar i början på dagen).
Batteriet verkar ju funka.

Jag bytte stator innan gotland så den borde vara hel, -eller varför går statorn sönder ?
(Det var en lindning som hade brunnit)

Det är en KTM EXC 450 -08

Din laddregulator är säkert kokt. Nej din lampa går på en AC krets och batteriet laddas av en DC krets.

EDIT: För att förtydliga så har KTM 2 kretsar i sitt laddsystem. 30W DC som går direkt för att ladda batteriet och 60w AC som går till att driva alla strömförbrukare. Dör regulatorn så laddar en eller inget krets.

bästa sättet att felsöka är att mäta på de gula sladdarna ut ur statorn vad de levererar i AC. Sedan mäter du DC ut ur laddregulatorn och ser om där händer något. När du ändå är igång så byt till en trailtech stator och regulator som ger 110W DC. Då kan du driva LED/Xenon ljus och hållbarheten är nära nog obegränsad.

Last edited:
Statorns lindningar brukar bränna när de är dåligt lindade.
Kan också ligga i enstånkornas design, att statorernas lindningar inte klarar vridet eller vibrationerna i längden då detta verkar vara vanligt förekommande på crosshojar.
Vart fick du statorn ifrån? begagnad eller ny?

Jag har en trailtech regulator med orginal stator...

Är det statorn som det är lägst odds på ?

Jag har en trailtech regulator med orginal stator...

Är det statorn som det är lägst odds på ?

Då är statorn troligast skyldig. Du får plocka av den och mäta resistensen i de olika lindningarna samt mot jord. Är den död så köp en trailtech de är betydligt bättre än original

Jag satte tillbaka orginalregulatorn, den förra hade nog gått sönder när statorn var trasig. Nu lyser det som det skall igen.

Men jag har alltså 30w DC och 60W AC. oberoende av varandra.
I instruktionsboken står det att det är 150 w generatoreffekt.
Kan jag köra en 30w ledlampa via batteriet och en 60w Halogen via lyset och AC ? Var är de återstående 60W ?
Eller försvinner minst hälften av likströmmen när det bara är en halvvågslikriktare med bara 70% verkningsgrad

Jag har en skaplig pannlampa, men lite mer på hojen vore inte fel :rock

Last edited:
Jag satte tillbaka orginalregulatorn, den förra hade nog gått sönder när statorn var trasig. Nu lyser det som det skall igen.

Men jag har alltså 30w DC och 60W AC. oberoende av varandra.
I instruktionsboken står det att det är 150 w generatoreffekt.
Kan jag köra en 30w ledlampa via batteriet och en 60w Halogen via lyset och AC ? Var är de återstående 60W ?
Eller försvinner minst hälften av likströmmen när det bara är en halvvågslikriktare med bara 70% verkningsgrad

Jag har en skaplig pannlampa, men lite mer på hojen vore inte fel :rock

Det är lögn bluff och båg att där finns 150w. De watten finns på fullgas men vid normala varvtal finns där typ 90w. Det är en ganska smidig operation att göra en "floating ground" mod och kör fullvågslikriktat med trailtech-regulator. Då får man alla W DC och du kan köra Xenon eller LED från batteriet utan att dra ur det.

Det är lögn bluff och båg att där finns 150w. De watten finns på fullgas men vid normala varvtal finns där typ 90w. Det är en ganska smidig operation att göra en "floating ground" mod och kör fullvågslikriktat med trailtech-regulator. Då får man alla W DC och du kan köra Xenon eller LED från batteriet utan att dra ur det.
Sidospår nu lite men frågan är besvarad så det kanske inte gör gt?
Varför väljer man att ha AC-krets?

Sidospår nu lite men frågan är besvarad så det kanske inte gör gt?
Varför väljer man att ha AC-krets?
Därför att 30W + 60W = 90W med 15V före likriktaren ska likriktardioder tåla 90/15=6A
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-001-78&toc=19015
Med bara 30W ska likriktardioder tåla 30/15=2A besparing.....
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-002-82&toc=19015

Strömbrytare klarar ungefär dubbelt så mycket ström på AC som på DC
och 10 gånger högre spänning. En växelströmsbrytare till lyset blir billigare / mindre / lättare än en DC brytare
Kruxet är att bryta strömmen, mycket lättare bryta AC eftersom spänningen går ner till 0V i varje period.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-453-08&toc=20509
Mina 25 öre.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP