Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Hans Gustafsson och Rocket Robin.

Okej. Hmm. Någon borde kanske kontrollera Svemos reglemente så att det är lätt för arrangörerna att tolka det rätt. Även kollla så att det står klart och tydligt att regndäck får användas.

Låt säga att det inte hade blivit regn och racet hade fortsatt i mål och de två A-förarna hade kommit etta respektive tvåa, skulle racet ha godkänts då?
A-förare får ju som sagt inte köra så då borde racet ha strykits ändå eller?
 
Man hade väl diskat de två A-förarna och flyttat upp de andra.

Vad säger Hans och Robin då? Borde inte de själva veta att det är en B-klass numera?
 
De visste faktiskt inte om det!
Jag pratade med dem om det innan racet.
De sa att det inte gjorde något om de inte fick poäng, för de tog racet som en träning bara, de kör 250GP annars.

Men i praktiken hade någon fått lämna in en protest och sen hade de blivit strukna.

Hans Brånalt visste inte om regeln när jag frågade honom efter racet!!:va
 
Last edited:
Alltså, jag hajar inte varför man inte gör som innan och tillåter a-förarna?
Det är två olika prispallar för a resp b iaf.
De snabba b-förarna får dessutom lite draghjälp av lite erfarnare åkare.
 
2944969 Alltså, jag hajar inte varför man inte gör som innan och tillåter a-förarna?
Det är två olika prispallar för a resp b iaf.
De snabba b-förarna får dessutom lite draghjälp av lite erfarnare åkare.
Det underliga är väl att man gjorde nödlösningen att A-förare i klassen får klassa ner sig till B....
Näh. Ta ett förvisso för sent men bra beslut att tillåta A-förare igen.
 
Det underliga är väl att man gjorde nödlösningen att A-förare i klassen får klassa ner sig till B....
Näh. Ta ett förvisso för sent men bra beslut att tillåta A-förare igen.
Ja det finns ingen anledning att utestänga A förarna i denna klass.

Låt dom som har A licens köra i samma klass men med separat poängsättning om så krävs.
 
Som ren kuriosa och för att piffa upp debatten så kan jag berätta att nedanstående hoj uppfyller reglementet. Men det var kanske inte andemeningen med klassen att de skulle vara med. Skulle någon mot förmodan dyka upp med en XVS650 så skulle nog reglerna ändras snabbt. Spårvalen skulle förmodligen oxå klassas som lätt oortodoxa. Får man ställa upp med en Aprulla 250SP i Supermoto 450 förresten ? Nej ! Varför inte ? Därför att reglementet säger att de inte är tillåtna. Go figure...

Om det finns en RR-modell med helkåpa enkelcuts är jag dock lite osäker på...

JA, det får man. Sägs inget om hur cykeln ska se ut eller nåt. Vissa tekniska grejer i reglementet måste uppfyllas såklart men inga konstigheter.

I Supermoto Open säger reglerna 0-oändligheten vad gäller motor. Enda begränsningen är att du får inte köra med enduro/trial-däck. Goldwing är OK. ErrEtt är OK. Aprilia RSV Mille Factory är OK. V-Rod är OK. DT125 är OK osv osv osv. Välkomna :)
 
Jadå du får åka med en Rs250 i SM450 möjligen med reservation för att reglementet kräver större markfrigång

Finns inget sånt i reglerna. Förutom liknande beskrivning av vissa mått, precis som i RR, som aldrig används eftersom de verkar vara skrivna på 60-talet.

Banorna byggs ju däremot på ett sånt sätt att man kanske inte vill ta ut en RS250 där men med ett lite högre styre och kanske mer oömma fälgar skulle det inte vara alls omöjligt att köra t,.ex Sviestads Supermoto-slinga. Det hoppet är så litet att det nog skulle gå.

Finns exempel på härliga stollar som satt på längre gaffel och dämpare på både SV650 och TL1000 och kör dem som supermoto. Ascoolt tycker jag. Bara för att en viss typ av hoj satt nån slags standard betyder ju inte det att man inte kan testa andra typer :) :tummenupp
 
Last edited:
Reglerna för alla standard serier i RR är skrivna på andra hållet för enkelhetens skull.
DVS du får bara göra de justeringar som är presicerade i reglerna inget annat!!
Det här med att SM hojar inte skulle vara godkända har med säkerheten att göra!


Med risk att folk tycker illa om mig så måste jag säga att SM folket vi stötte ihop med i SM förra året inte var allt för intresserade av säkerhet på banorna!!
Vid besiktningen på sviesta så hade mer än 75% av förarna i SM glykol i kylaren!! Totalt livsfarligt vid marksyning på asfalt. Om en SM förare körde av banan så körde han tillbaka på banan direkt in i idealspåret och drog med sig massa skräp = riktigt nonchalant mot andra förare.
Med detta i tankarna tycker jag att SM förare som kommer från cross-uppväxt bör tänka efter innan de vill leka RR förare.
 
Reglerna för alla standard serier i RR är skrivna på andra hållet för enkelhetens skull.
DVS du får bara göra de justeringar som är presicerade i reglerna inget annat!!
Det här med att SM hojar inte skulle vara godkända har med säkerheten att göra!


Med risk att folk tycker illa om mig så måste jag säga att SM folket vi stötte ihop med i SM förra året inte var allt för intresserade av säkerhet på banorna!!
Vid besiktningen på sviesta så hade mer än 75% av förarna i SM glykol i kylaren!! Totalt livsfarligt vid marksyning på asfalt. Om en SM förare körde av banan så körde han tillbaka på banan direkt in i idealspåret och drog med sig massa skräp = riktigt nonchalant mot andra förare.
Med detta i tankarna tycker jag att SM förare som kommer från cross-uppväxt bör tänka efter innan de vill leka RR förare.

Rätt tuffa generaliseringar här va? På vilket sätt är en SM-hoj mindre säker än en rr-hoj?Beteendet att köra rakt in i idealspår har knappast med hojen att göra, det är föraren som gör det. Glykolet är inte tillåtet, men man får ju förutsätta att om man ska släppa in en sm-hoj i rr måste den moddas på samma sät som en standard gathoj. Dvs, inget glykol, uppsamlingskärl, najat, osv. Görs detta kan jag absolut inte se att en sån hoj skulle vara mindre säker än en rr-hoj.
 

Med risk att folk tycker illa om mig så måste jag säga att SM folket vi stötte ihop med i SM förra året inte var allt för intresserade av säkerhet på banorna!!
Vid besiktningen på sviesta så hade mer än 75% av förarna i SM glykol i kylaren!! Totalt livsfarligt vid marksyning på asfalt. Om en SM förare körde av banan så körde han tillbaka på banan direkt in i idealspåret och drog med sig massa skräp = riktigt nonchalant mot andra förare.
Med detta i tankarna tycker jag att SM förare som kommer från cross-uppväxt bör tänka efter innan de vill leka RR förare.

Att det skulle varit mer än 75% som hade glykol i måste väl ändå vara en rejäl överdrift. Tror nog dom flesta av oss känner till den regeln mer än väl även om det säkert finns en o annan som det gått förbi + vissa som slarvar med det. Det är ju illa nog, men det är ju bra att ni kollade det då. Konstigt att man inte såg eller hörde om en enda som bytte kylarvätska? Va ju över 40 hojar som det gjordes på?

Vidare. Jag förstår inte riktigt hur en hoj kan dra ut "en massa skräp" efter ha varit av banan, eller hur det lilla som följer med däcken kan innebära problem för någon.
 
Att det skulle varit mer än 75% som hade glykol i måste väl ändå vara en rejäl överdrift. Tror nog dom flesta av oss känner till den regeln mer än väl även om det säkert finns en o annan som det gått förbi + vissa som slarvar med det. Det är ju illa nog, men det är ju bra att ni kollade det då. Konstigt att man inte såg eller hörde om en enda som bytte kylarvätska? Va ju över 40 hojar som det gjordes på?

Vidare. Jag förstår inte riktigt hur en hoj kan dra ut "en massa skräp" efter ha varit av banan, eller hur det lilla som följer med däcken kan innebära problem för någon.

Nu missförstår ni mig lite, det är inte hojen i sig utan beteéndet jag är emot.
Som jag sagt innan: kör RR-stil och inte med foten ut och ni är hjärtligt välkommna:)
Naturligtvis är inte hojen i sig själv farligare, som med allt blir det vad man gör av det!!

Om du inte förstår hur mycket skit ett varmt slicks drar upp och vad det i sin tur innebär för en RR förare med bra fart i mitten av böjen så har du själv uteslutit dig ur RR-stilen, se ovan förklaring!:mad:
 

Om du inte förstår hur mycket skit ett varmt slicks drar upp och vad det i sin tur innebär för en RR förare med bra fart i mitten av böjen så har du själv uteslutit dig ur RR-stilen, se ovan förklaring!:mad:

Jaha, du menar så! För när vi kommer på exakt samma ställe med fullt nedlägg är det ju inga problem förståss?
Eftersom jag själv körde där så kan jag inte heller minnas att där va skit på banan i S-kurvan. Någon annanstans kan det väl inte varit?

Ja vet mkt väl hur mkt som kan fastna på ett varmt slicks. Som du säkert känner till passaerar vi ett grusparti på banan vid varje varv. Och nej, att en hoj vid ett tillfälle kör in på banan och sprider "en massa" skit i idealspår kan jag inte riktigt se hur det skulle gå till? Det som kommit ut på banan borde ju blivit bort bortkört sen länge innan några RR-hojar kom ut på banan om det nu låg i idealspår?
 

Om du inte förstår hur mycket skit ett varmt slicks drar upp och vad det i sin tur innebär för en RR förare med bra fart i mitten av böjen så har du själv uteslutit dig ur RR-stilen, se ovan förklaring!:mad:

Det händer ju, tro det eller ej, att även sporthojar hamnar utanför banan emellanåt. Men de drar inte in skit efteråt?

Eller menar du att de som vill köra SM i en RR-klass med avsikt skulle köra av banan lite då och då, bara för att de kör en supermotohoj?
 
Eftersom nivån sjunkit rejält i denna tråd och vissa inte är intresserade av konstruktiva och givande kommentarer kommer jag inte posta i denna tråd mer!!

Nä jag är inte stött eller lätt retad, bara irriterad att vissa inte är öppna nog att inse ett problem utan bara går in i försvarsställning och blir totalt omöjliga att disskutera med.
 
Eftersom nivån sjunkit rejält i denna tråd och vissa inte är intresserade av konstruktiva och givande kommentarer kommer jag inte posta i denna tråd mer!!

Nä jag är inte stött eller lätt retad, bara irriterad att vissa inte är öppna nog att inse ett problem utan bara går in i försvarsställning och blir totalt omöjliga att disskutera med.

Tråkigt att du tar det på det viset. Låter som att du avslutar diskussionen pga brist på argument. Man får ju faktiskt tåla att nån annan har en annan åsikt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top