Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Vart är logiken i att köra med en supermotard på en roadracingtävling?
Varför vill ni köra Supermotarden utan att köra med supermotostil (benet ut)?
Varför om ni vill köra på asfalt och knäskrapa att ni gör så på era egna tävlingar/träningar?
Varför använda en hoj gjord för Supermoto-tävlingar i en Roadracingtävling?Varför säljer ni inte motarden och köper en roadracinghoj och deltar på samma villkor som övriga?

Vart är logiken i att köra med en supermotard på en roadracingtävling?
Varför vill ni köra Supermotarden utan att köra med supermotostil (benet ut)?
Varför om ni vill köra på asfalt och knäskrapa att ni gör så på era egna tävlingar/träningar?
Varför använda en hoj gjord för Supermoto-tävlingar i en Roadracingtävling?Varför säljer ni inte motarden och köper en roadracinghoj och deltar på samma villkor som övriga?

Vart är logiken i att förbjuda en hoj baserat på tex framskärmens placering? För det är i princip det som skiljer, ni borde kika på hur hojarna är uppbyggda, en SV650, ER6 mfl har betydligt mer gemensamt med en SXV än en RS250.

Last edited:
Ja men...

...då är ju målet uppnått snart. Total trakasering från nästan alla arrangörer under flera år har gett resultat. Och genom att stänga ute A-förare och förlägga tävlingar med ERF är sista andetaget nära. Kanske med all rätt men mycket tråkigt. En ny attraktiv budgetklass bör uppstå snarast! :huvet

// T

Måste skaffa en hoj och sopa hem hela skiten!

Seriöst, köra med ERF känns helt värdelöst, det gör att jag la ner serien fullständigt. Det blir inte samma stämning när det inte är SM och tre-dagars. Tycker jag.

Att dessutom slänga ut A-förarna som står för kompetensen och erfarenheten när det gäller 250SP innan ER6/SV650 har vaknat till liv verkar värdelöst.

2940501 Vart är logiken i att förbjuda en hoj baserat på tex framskärmens placering? För det är i princip det som skiljer, ni borde kika på hur hojarna är uppbyggda, en SV650, ER6 mfl har betydligt mer gemensamt med en SXV än en RS250.
Supermotard är väl ändå inte likt en gathoj med racekåpor på? Alltså, Supermotard är en egen klass. Varför inte köra där istället? Och om det är så att Supermotardåkare vill köra på mer asfalt. Dra ihop ett gäng som anordnar egna tävlingar för endast Supermotardåkare som vill köra endast asfaltsslingor. Tada, problem solved. Man ska inte hålla på och mixa en massa olika hojklasser.

Eller köp en roadracinghoj... punkt.

Som jag skrev tidigare så tror jag att det kliar i fingrarna på motardisterna att visa att "deras" hojtyp är vida överlägsen allt annat. Det är kanske lite som att vilja köra rallycrossbil i STCC, liksom. Visst, det är en bil det med, men hyfsat skild från de andra bilarna i klassen. Jag tycker som Swedie, kör motard bland motarder och räserhoj bland räserhojar.

Nej, jag tycker inte att ER6 hör hemma i klassen heller. :)

Citatet är helt ok ;)

Tänkte hoppa in i tråden för att kolla hur det gått och vad får man se... Den mest korkade regel jag nånsin läst. VEM avgör vad som är "MC av Supermototyp" ?? Vad är definitionen på en MC av supermototyp??
Fjädringsväg? Typ av fälgar? Typ av styre? Framskärmen placering? Sittställning? Längd på sadeln? Färg? Tillverkningsland? Könet på säljaren? Förarens årsinkomst? Civilstånd på besiktningsmannen eller kanske om han har hund eller ej....

Jag har redan gett upp mina försök (fast jag plockade ändå ut min RR-licens) att få köra SP men jag kan INTE hålla truten när nåt så här dumt dyker upp. Vad är det för superinskränkt person/er som hittat på en sån beskrivning?

Varför utelsuta folk på, enligt mig, korkade grunder istället för att främja mångfald och ge publiken mer intressanta rejs??
Detta gör ju även att man inte ens i Supermono kan ställa upp med en "MC av supermototyp" om det står som generell regel för RR.... *SUCK*

Att klasser har reglementen är väl inget nytt. Reglementen används för att styra upp vilka typer av fordon som får framföras i klassen och är en del av arbetet att få en klass att vara och fungera på ett visst sätt. Om man nu inte vill ha Supermotarder i klassen är det väl inget konstigt med det? Och är det verkligen så luddigt? Jag tycker inte det är svårt att känna igen en motard.

Räääser??

medium.jpg

Nazurro -> Jag vet vad reglementen är till för och respekterar dem. MEN. Att skriva en sån regel på ett sånt sätt är ju bara löjeväckande. Som jag sa innan; vem ska avgöra vilken hoj som är av "supermototyp" och på vilka grunder??
Att t.ex BoTT har ett strikt reglemente tycker jag är rätt, det ska vara stora twinnar. Punkt.
Men att utestänga en bunt (kanske liten bunt, kanske bara jag) från att vara med och rejsa i en instegsklass med en så töntig och krystad regel är bara löjligt.

Mattias-> På ett långsökt sätt har du rätt. Jag vill kolla vad jag kan prestera på en RR-bana mot lite mer jämbördigt motoriserade hojar. Det stämmer. Dock är jag helt säker på att motarden inte "är vida överlägsen allt annat". Då hade RR nämligen körts med hojar "av supermototyp" för länge sen ;)
På de bandagar jag kör brukar jag ligga "topp30%", eller nåt sånt, gissar jag. Ibland slåss man med en R600 ett par varv och ibland slåss man med ZX12or osv osv. Men alltid får man duktigt med pisk på rakan. Av en duktig förare får man dessutom pisk runt hela banan. Jag skulle därför vilja få chansen att köra med kompetent folk (dock inte Miinin etc) på hojar med lite mindre motor än 2x och ibland nästan 3x effekt i min bajk.

I England vet jag att man kör klasser där man sätter ett tak på vikt/effekt. Vore inte det häftigt ??
Min Husa har ~60hk på ~125kg -> 2.1. (3.75 med 100kg förare)
R6a ger ~1.4 (170/120) ?! (2.25 med 100kg förare)
RS250 ~ 2.1 (150/70) ?! (3.57 med 100kg förare)
SV650 ~ 2.5 (200/80) ?! (3.75 med 100kg förare)
Höftade bara till lite med siffrorna för att skapa en snabb bild. Jag "drabbas" ju mer av förarens vikt som ni ser...

Sätt gränsen på 2kg/hk och obegränsade motorkonfigurationer så kör vi :) :tummenupp

På de bandagar jag kör brukar jag ligga "topp30%", eller nåt sånt, gissar jag. Ibland slåss man med en R600 ett par varv och ibland slåss man med ZX12or osv osv. Men alltid får man duktigt med pisk på rakan. Av en duktig förare får man dessutom pisk runt hela banan. Jag skulle därför vilja få chansen att köra med kompetent folk (dock inte Miinin etc) på hojar med lite mindre motor än 2x och ibland nästan 3x effekt i min bajk.

Gör så här, släng på en laptimer på din hoj. Kör banan i fråga. Jämför med en RR-hoj / förare. Färdigt!

Måste du bråka samtidigt på banan för att kunna jämföra maskinklasserna?

Gör så här, släng på en laptimer på din hoj. Kör banan i fråga. Jämför med en RR-hoj / förare. Färdigt!

Måste du bråka samtidigt på banan för att kunna jämföra maskinklasserna?

Att vara samtidigt på banan är liksom lite grand av själva tävlingsmomentet. Tycker inte du det???

Grattis som FASEN till segern i BoTT förresten :tummenupp :)
Kom på att jag inte sagt det nånstans ännu :rodnar

Det kan funka att blanda hojar med olika effekt. Däremot är det ganska dumt/farligt att blanda hojar som har helt olika bromspunkter och spårval.
Olika hojsorter kan ha rätt lika varvtider, men åka olika fort på olika partier på banan. Det kan funka på träning när man tar lite större hänsyn till varandra.
Visst skulle man kunna köra rejs "run what you brung", men är ganska ointressant egentligen.
Ja, motarder går att köra fort i kurvorna för de har låg vikt, och kan bromsa sent av samma anledning, eller av två anledningar, de går långsamt rakt fram och väger lite.

Enligt Brånalt är det OK med en aprilia 550 motard i SP, gränsen är 650cc och 2 cylindrar.

Det kan funka att blanda hojar med olika effekt.

Jag håller inte med dig här. Stora fartskillnader på rakorna ger upphov till grymt otäcka situationer. Vilket även skillnad i bromspunkter och kurvhastigheter gör.
Tycker jag

2940971 Att vara samtidigt på banan är liksom lite grand av själva tävlingsmomentet. Tycker inte du det???

Grattis som FASEN till segern i BoTT förresten :tummenupp :)
Kom på att jag inte sagt det nånstans ännu :rodnar
Nej, RR handlar om snabbast runt banan. Det är inte cross-åka vi sysslar med där först in i kurvan med sladd och armbågstacklingar gäller, eller sprätta jord utanför banan. Jag tror inte riktigt du har förstått finessen runt RR-åkande. Det är finlir. Inte supersladd överallt. Supermoto passar helt enkelt inte in i sammanhanget. Det är så vilt skilda världar att jag tycker det är löjligt att man måste söka sig till RR-evenemang för att köra.

Är det så att det blir fler och fler Supermoto-förare som vill köra mer på asfalt, och inget offroad. Ja, arrangera sådana tävlingar. Kör Supermoto som det ska, med sladda och foten på vift.... med andra som gör likadant.

Den dagen du kör med snabba RR-förare 1 enda gång kommer du förstå detta. Just nu sitter du och försvarar något jag inte tror du vet något om. Flera här försöker berätta att det är spår och bromspunkter som är så skilda att det är det som är den stora punkten. inte antalet hästar, vikt, utseende osv.
Supermoto kommer hindra RR-förarens framfart. RR-föraren kommer hindra Supermotons framfart = Det passar inte ihop!

Förövrigt, tack! BoTT är kul :)

2941096 Jag håller inte med dig här. Stora fartskillnader på rakorna ger upphov till grymt otäcka situationer. Vilket även skillnad i bromspunkter och kurvhastigheter gör.
Tycker jag
Ja det går ju inte hålla på och blanda 125-racer och Superbike t.ex...

Last edited:
Jag håller inte med dig här. Stora fartskillnader på rakorna ger upphov till grymt otäcka situationer. Vilket även skillnad i bromspunkter och kurvhastigheter gör.
Tycker jag

600/1000 funkar rätt bra, skillnad i effekt och toppfart, men ungefär samma spår.
125r och 250r funkar bra på träningar, liknande spår men olika effekt.

Ja det går ju inte hålla på och blanda 125-racer och Superbike t.ex...

äggsakt.

Last edited:
Enligt Brånalt är det OK med en aprilia 550 motard i SP, gränsen är 650cc och 2 cylindrar.

Fan så skoj. Hur gör man för att maila lite med honom??
Man kan väl anta att en 450 är ok då oxå?!

...massa text...
Jag var mest lite sarkastisk om det där med samtidigt på banan...

Men okej'rå - Om det nu handlar om att vara snabbast runt banan var för kör man rejsen öht? Det borde ju då räcka med tidskvalet??

Jag är helt övertygad om att jag kommer köra spår och bromsa på ställen som ligger nånstans mellan ytterligheterna RS250 och ER-6. Det är garanterat inte mig ni behöver bekymra er om ifall ni funderar på farliga situationer. Jag har kört på Gåsen osv några gånger per år sedan 1997 så en del om spårval och sånt kan jag nog trots allt även om jag är säker på att någon talang på en RS250 kommer vinna SP. Iom att cyklarna har väldigt lika vikt/effekt kommer inte skillnaderna i fart vara så stora som vissa är rädda för heller (enligt mina profetior iaf ;) )

Nu tycker jag diskuterandet har kommit till en mer vettig nivå förresten :)

Oj va skönt då slipper vi tjafset om detta då, nu får vi se om någon verkligen vågar och vill.

:tungan

Jag både vågar och vill :hoppa
Den extra tvåhundringen i licensavgift måste ju komma till nytta nånstans om inte annat. Ska "bara" se om det går att rodda ihop :)

Last edited:
Fan så skoj. Hur gör man för att maila lite med honom??
Man kan väl anta att en 450 är ok då oxå?!
QUOTE]

Sport Produktion 126-250 tvåtakt 2cyl.

Sport Produktion 251-650 fyrtakt 2cyl

Sport Produktion 251-400 fyrtakt 4cyl

Finns det någon mer än Aprilian som har 2cyl?

Nej, RR handlar om snabbast runt banan. Det är inte cross-åka vi sysslar med där först in i kurvan med sladd och armbågstacklingar gäller, eller sprätta jord utanför banan. Jag tror inte riktigt du har förstått finessen runt RR-åkande. Det är finlir. Inte supersladd överallt. Supermoto passar helt enkelt inte in i sammanhanget. Det är så vilt skilda världar att jag tycker det är löjligt att man måste söka sig till RR-evenemang för att köra.

Om man kör sin supermoto-hoj som en rr-hoj försvinner ju problemet, förutom att den är lite långsammare på rakorna. En ER-6a är ju knappast någon raket rakt fram heller.

Jag vet att du själv kör både rr och sm men har du deltagit i något race/tävlingsliknande situation själv där du blivit hindrad av supermoto-förare? På bandagar har jag snarare upplevt (vissa) andra sporthojar som problematiskt långsamma, snarare än de motarder som deltagit. Framförallt har jag inte upplevt spårvalet som något problem med motarderna.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...