Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Med tanke på bortstötningen av A-förare och den något udda selekteringen av vilka hojar som får vara med så får jag intrycket av att regelskrivaren har köpt upp sig på ett gäng ER6 som inte går att regga in och till varje pris ska försöka sälja dom... Hmm, den modellen verkar snabb, den får inte vara med...

Men det finns ju redan en klass för motarder! Vad är så svårt att haja med det?

2839383 Du menar såna saker som "Men Swedie, fattar du verkligen hur jäkla fort vi kör här hemma i Sverige" osv.... :D
Lite godbitar skrivs ändå här då och då.
Hahaha! Ja... fast det är ju iofs bara roligt :D

2839385 Men det finns ju redan en klass för motarder! Vad är så svårt att haja med det?
Det är det jag tycker oxå är så konstigt. Varför kan inte motarder rejsa för sig. Det ÄR inte sporthojar... / rr-hojar. Det är crosshojar gjorda för att gå på gata.

Last edited:
Borde vara rimligt att man kan trycka dit en 105 fjäder istälet för en 90 som är orginal då tex jag väger säkert 10x mer än Anja och fjädringen bottnar bara jag tittar på den.

Vad innebär det att det är en "90 fjäder"? Jag såg i en annons en Öhlinsdämpare som såldes med 90 fjäder och jag antog kallt att det var avsett för en person på 90 kg, men nu anar jag att det kanske inte är så?

Ja det kan nog stämma, men frågan är om någon bryr sig speciellt mycket på denna nivå.

Gissningsvis så kan en protest leda till att dom plockar ner hojen men jag vet inte hur pass vanligt detta är på gräsrotsnivå, vi snackar ju inte MotoGP precis.

Förstår inte varför du så envist ska skriva ner klassen?? Har du något personligt intresse i att alla som vill rejsa, men kanske vill göra det på ett annat sätt än ERF och billiggare än GP, ska fly från Sportproduction. Bara för att du inte bryr dig om fusk i en standardklass innebär väl för gudsskull inte det att andra inte gör det?! Eller menar du att vi ska använda "Instegsklassen" Sportproduction till att lära alla som kommer från 125junior, att reglerna inte spelar någon roll, för det är ändå ingen som tar "korprejsandet" på allvar?
Glädjen i en standardklass är väl just att alla har samma material att utgå ifrån! Sen om man är lång eller kort, tjock eller smal, kvarstår den väldigt enkla principen: VEM KAN KÖRA DENNA STANDARDHOJ SNABBAST RUNT BANAN! Vill man inte köra en STANDARDKLASS så finns det massor av andra att välja på! Och du vet väl precis lika väl som jag att det finns massor av duktiga och rutinerade B-förare som tar sin hobby på väldigt stort allvar även om de inte kör alla årets tävlingar, för att inte tala om seriöst satsande föräldra som hjälper sina barn att klättra genom RR-Sveriges olika klasser, som definitivt inte rycker på axlarna åt att andra fuskar!

Måste vi sabba alla förutsättningar för att låta sportproduction vara ett billigt alternativ med lite mindre hojjar, men med spännande och tät rejsing?

Vad innebär det att det är en "90 fjäder"? Jag såg i en annons en Öhlinsdämpare som såldes med 90 fjäder och jag antog kallt att det var avsett för en person på 90 kg, men nu anar jag att det kanske inte är så?

Fjäderns hårdhet eller rättare sagt hur mycket kraft det krävs för att komprimera den en given längd
90 fjäder 90N/mm osv

Men det finns ju redan en klass för motarder! Vad är så svårt att haja med det?

Lugn och fin nu. Jag lovar att aldrig komma till start i en RR tävling med en SM. För min del så tilltalar Supermoto-tävlingar mig tillräckligt mycket för att stanna där, billigt, bra och skitkul. Jag tycker bara att hela resonemanget verkar konstigt. Hela det tekniska reglementet bygger väll på att man med en viss konfiguration ska försöka klara sig så bra som möjligt. Om nu någon känner för att välja en hoj med alldeles för lång fjädringsväg och en hyffsat ickeoptimal sittställning så låt honom göra det utan spotta och fräsa så fort nån nämner det. Jag får intrycket av att det är ER6 som ska sätta standarden i klassen och hojar som funkar bättre ska ratas, oavsett om det är motard eller "vanlig hoj". När det sen pratas om att man ska se mellan fingrarna på diverse åtgärder för att fixa till en viss modell för att den lider av sin kostruktion för att just den modellen ska kunna konkurera, ja då låter det illa i mina öron. Antingen så har man en entypsklass eller som nu ett reglemente som skapar valfrihet. En tredje variant är väl att låta importörerna lobba in sin modell så skriver man reglementet separat för varje hojmodell som är godkänd att vara med. Fast det kanske är där vi är nu?
Jag vill också poängtera att jag tycker det är jättebra att vi öppnar upp klasserna så vi kan börja tävla med billigare hojar av olika slag. Som någon nämnde tidigare så lider ju inte svensk RR direkt av för många utövare så se till att alla som vill tävla har en vettig chans att göra det. Därav också mitt påpekande angående utstraffningen av A-förare i den här aktuella klassen.

Förstår inte varför du så envist ska skriva ner klassen??

Måste vi sabba alla förutsättningar för att låta sportproduction vara ett billigt alternativ med lite mindre hojjar, men med spännande och tät rejsing?
250SP består av några gamla tvåtaktare och i dagsläget 1 st ER6:a, klassen kommer att dö ut om man inte gör någon förnyelse i regelverket.

Klart att man inte ska fuska, som reglemetet ser ut nu så får man inte byta fjädrar i fram men man får byta till tjockare olja.

250SP består av några gamla tvåtaktare och i dagsläget 1 st ER6:a, klassen kommer att dö ut om man inte gör någon förnyelse i regelverket.

Klart att man inte ska fuska, som reglemetet ser ut nu så får man inte byta fjädrar i fram men man får byta till tjockare olja.

Och förnya klassen gör man genom att hävda att det är så låg nivå på den att det är ok att tänja på gränserna för regelverket???

Och förnya klassen gör man genom att hävda att det är så låg nivå på den att det är ok att tänja på gränserna för regelverket???
Nej men att kanske se över regelverket, regler är till för att följas som du sa.

:)

Jag tror verkligen på den här klassen och jag är övertygad om att den ha en stabil framtid inom Svensk-RR. Det är nog bara så att man kanske får ge den ett år eller två. Jag hade gjärna kört själv om det inte var för omständigheter utom min kontroll men nästa år kanske :tummenupp

björn

Jaha,
så är det en till gröngöling - jag själv - anmäld till SP 2007.
Jag har provkört Aprilian cirka 10 minuter på allmän väg mitt i December.
Kul rackare. Hoppas den inte rasar för tidigt med tanke på alla 2-takt historier.
Blir intressant att köra taliban-moppe.

Naturligtvis kör jag helt standard som man ska enligt reglerna. Trots att jag kunde tänka mig några fler hästar. Man får väl lära sig köra istället för att trimma.

Förutom serianmälan på erf.nu, finns det någon annanstans att anmäla sig?
Vill inte serieanmäla då jag inte vet hur många tävlingar jag ska köra.
Hittar ingen information på hemsidan, inte vad det kostar eller vart man ska vända sig. Kanske finns någonstans men jag hittar icke.

Förutom serianmälan på erf.nu, finns det någon annanstans att anmäla sig?
Vill inte serieanmäla då jag inte vet hur många tävlingar jag ska köra.
Hittar ingen information på hemsidan, inte vad det kostar eller vart man ska vända sig. Kanske finns någonstans men jag hittar icke.
Det är ERF Brånalt som kör detta i år, maila till Brånalt och anmäl dig nu:tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...