Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Funkar inte "blueprinting" motsvarande så som grupp-N bilarna gör i rally? De kör utvalda delar som ligger inom toleransnivån på delen men så klart i "rätt" del av intervallet. På så sätt har de t.ex. haft >50 hästar mer än orginal men ändå orginal...

Visst, så länge du inte använder annat än originaldelar. Men palla... Viktoptimera istället!

Det hela hänger väl på hur pass noga man är på besiktningen, jag har bara kört R-1000 samt ERF och där är det fritt med fjädring och annat fusk.

Hur pass noga brukar det vara på 250SP? Jag har iof besiktigat in en 250SP på Åsen man dom kollade inte avgasportar och gaffel, dom kikade bara på säkerheten.

Tror det är de som parkerar i De'la Cremé som kollas upp lite extra. De långt bak i fältet är nog inte lika noga med. Gissningsvis.

Hur pass noga brukar det vara på 250SP? Jag har iof besiktigat in en 250SP på Åsen man dom kollade inte avgasportar och gaffel, dom kikade bara på säkerheten.

men nu lär dom ju iaf kolla mej det kan man ge sig fan på iaf :näsblod

ja man får nog ta sig en funderar frågan är om det är värt skade risken med en gaffel som inte är säkerhets mässig och inte klarar min vikt

Kan man lägga in en protest i förväg? Jag vill att #24 Mikael Ahlins motorcykel kontrolleras avseende originaldelar i fjädring fram, tack. ;)

Tror det är de som parkerar i De'la Cremé som kollas upp lite extra. De långt bak i fältet är nog inte lika noga med. Gissningsvis.

Ja, äh. Bortse från det jag skrev ovan då. :FU

Last edited:
Ja det kan nog stämma, men frågan är om någon bryr sig speciellt mycket på denna nivå.

Gissningsvis så kan en protest leda till att dom plockar ner hojen men jag vet inte hur pass vanligt detta är på gräsrotsnivå, vi snackar ju inte MotoGP precis.

Det tråkiga med std klasser är att man inte får optimera fjädringen har för mig att en liknande Cup SV650 får man ändra fjädring och tillbehörs avgassystem max 75 hp.

Rimligt tycker jag då kostnaden är som en fjärt i universum.

Ja det kan nog stämma, men frågan är om någon bryr sig speciellt mycket på denna nivå.

Gissningsvis så kan en protest leda till att dom plockar ner hojen men jag vet inte hur pass vanligt detta är på gräsrotsnivå, vi snackar ju inte MotoGP precis.

skulle jag nu mot all förmodan ta en pall plats lr om Mattias kräver efter att jag har varvat honom att dom kontrollerar SSR:s hoj så skruvar jag med nöje ner den
har inte ens fuskat i fia med knuff i mitt liv så

men jag luktar rädsla bland talibanerna

Får är en sak, frågan är väl om någon bryr sig i denna korpserie...Jag uppmanar inte till att fuska men man får kanske töja lite på reglerna iaf
Nu låter du som en dörrvakt på Stureplan. Nobody-SXV skickas på ett varv runt kvarteret för att den "ser ut att vara lite full" medan söta lilla ER-6-teen i kortkort får gå före kön och behöver inte visa leg. Hallå! Du kan ju inte sitta här och uppmana folk till att fuska, det är en hederssak att inte fuska, speciellt i en standardklass.

2837625 Det tråkiga med std klasser är att man inte får optimera fjädringen har för mig att en liknande Cup SV650 får man ändra fjädring och tillbehörs avgassystem max 75 hp.

Rimligt tycker jag då kostnaden är som en fjärt i universum.
Jag tror inte att kostnaden anses vara problemet. För enkelhetens skull så ska ALLT vara original, då har alla exakt samma förutsättningar.

I jämförelsen så är "fusket" gjort av Mitsubishi inte av föraren, det går att köpa utvalda delar. Delarna är utvalda av Mitsubishi och orginal.
Om Kawa nu kör orginal ER-6 racing på flera ställen så pekar de bara ut vilken låda av orginalfjädrar man ska plocka ur. Inget att "palla" i så fall.

Det är ju inte bara en grej som ska vara rätt, alla delarna ska ju vara rätt i förhållande till varandra och sitta på precis rätt sätt. Låter jättebilligt!

2837629 Nu låter du som en dörrvakt på Stureplan. Nobody-SXV skickas på ett varv runt kvarteret för att den "ser ut att vara lite full" medan söta lilla ER-6-teen i kortkort får gå före kön och behöver inte visa leg. Hallå! Du kan ju inte sitta här och uppmana folk till att fuska, det är en hederssak att inte fuska, speciellt i en standardklass.
Precis.

Nu låter du som en dörrvakt på Stureplan. Nobody-SXV skickas på ett varv runt kvarteret för att den "ser ut att vara lite full" medan söta lilla ER-6-teen i kortkort får gå före kön och behöver inte visa leg. Hallå! Du kan ju inte sitta här och uppmana folk till att fuska, det är en hederssak att inte fuska, speciellt i en standardklass.
Jag sa ju att dom inte ska fuska, men i dagsläget så är det ett I-landsproblem eftersom det endast är Gottis som anmält sig i denna klass.

Jag tror inte att kostnaden anses vara problemet. För enkelhetens skull så ska ALLT vara original, då har alla exakt samma förutsättningar.

Borde vara rimligt att man kan trycka dit en 105 fjäder istälet för en 90 som är orginal då tex jag väger säkert 10x mer än Anja och fjädringen bottnar bara jag tittar på den.

2837654 Borde vara rimligt att man kan trycka dit en 105 fjäder istälet för en 90 som är orginal då tex jag väger säkert 10x mer än Anja och fjädringen bottnar bara jag tittar på den.
Mja, eller så kan du förlita dig på din överlägsna förmåga eller gå ner i vikt eller...

Cykeln är en konstant, det är det som är "standard" i standardracing.

Edit igen: För övrigt ser jag hellre SXV550-or på banan än ER6-or. SXV-n har som Teddy redan påvisat betydligt mer "racing spirit" än klumpedump-kawan. Jag är rädd att det blir freakshow med klossiga, gungiga shoppinghojar på banan. Jag vill inte köra i pajasklassen.

Borde vara rimligt att man kan trycka dit en 105 fjäder istälet för en 90 som är orginal då tex jag väger säkert 10x mer än Anja och fjädringen bottnar bara jag tittar på den.

Tractorpulling kanske?

Det roliga med klassen är ju att man får lära sig att köra snabbt med befintligt material. Utnyttja den kapacitet som finns och leva med bristerna.

Borde vara rimligt att jag får byta motor så jag kommer ifatt på rakan för att jag är så långsam i kurvan?

Tractorpulling kanske?

Det roliga med klassen är ju att man får lära sig att köra snabbt med befintligt material. Utnyttja den kapacitet som finns och leva med bristerna.
Ja det är rätt, då är det orginalfjädrar och tjockare gaffelolja som gäller för Gottis.

Ja det är rätt, då är det orginalfjädrar och tjockare gaffelolja som gäller för Gottis.

får nog ha i råolja :gnissla

jag ska köra Anderstorp så får vi se visar det sig att hojen är helt underlägsen så kan man ju lika bra lägga ner tänker väl mer på vikt/effekt förhållande och toppfart fjädringen får man leva med men ska bli kul och kolla va det sitter för fjädrar i kawan Vs 250 taliban tex 60 kg fjädrar i kawan mot 75 i taliban åket

jag har sagt att jag ska testa men prio ett är iaf min egen cykel

Var sak har sin plats. Jag vet inte om jag tycker att en räserbana är rätt plats för en ER6, faktiskt. Men det ska bli jävligt intressant, hur som helst.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...