dåligt fart på min gsxr 750-98

lejonclou

lejonclou
Gick med
5 Dec 2009
Hoj
gsxr 750 -98
köpte min gsxr 750 98 i våras och hann bara köra några mil innan jag for omkull men de jag hann märka va att den va rätt orkeslös.. fanns som ingen kick utan drog ganska jämt och kasst över hela registret hade en kompis bakom som sa att den luktade soppa, finns de nån som kan ha en aning om vad de kan vara eller är de som att fråga hur lång ett snöre är?
för att ni ska få en humm om hur slö den va så orkade den inte upp i mycket mer än typ 220, och skulle den upp på slangen fick jag slita på etta..
har gjort kompaprov och de va jämt och fint ca 12,5 på alla,
de som gör mig lite knäpp är att den gick så jämt och snyggt men utan ork. skrev en tråd tidigare men inget av dom tips jag fick har hjälpt mig.. har läst mig till nu att de tydligen ska vara en ketchup effekt i den men den saknas som sagt, finns det nåt som sjusterar täningen med varven eller nåt sånt som kan jävlas? sliponen som sitter på är från nån cbr eller nåt sånt kan de ha med saken att göra?

Kanske långsökt, men jag hade för några år sedan en likadan hoj, som betedde sig likvärdigt. Då hade avgaskammen kuggat över ett par hack på kamkedjan. Gick helt ok upp till 10k, sen var det slut på registret, men den misstände ändå inte på något vis.

Kan iaf vara värt att kolla upp markeringarna för vev, insug- och avgaskam. Skaffa en mekhandbok, om du inte redan har en.

TPS:en - Throttle position sensor´n kan det ju också vara.

Allt annat fräscht? Typ stift, luftfilter osv...

Såhär ställer du kammarna, obs att nedre bilden visar hur markeringen på vevaxeln ska stå, du ser den om du skruvar bort locket som sitter strax ovanför locket utanför axeln.

Bifogat

• cam.JPG
    cam.JPG
    57.7 KB · Visningar: 191
jag hade liknande symptom på min med, trött och ville inte upp på bakhjulet, då var det slangen mellan turbon och intercoolern som hoppat lös, då jag satt tillbaka den så reste den lätt på alla växlar igen med enbart gaspådrag :rolleyes:

Kanske långsökt, men jag hade för några år sedan en likadan hoj, som betedde sig likvärdigt. Då hade avgaskammen kuggat över ett par hack på kamkedjan. Gick helt ok upp till 10k, sen var det slut på registret, men den misstände ändå inte på något vis.

Kan iaf vara värt att kolla upp markeringarna för vev, insug- och avgaskam. Skaffa en mekhandbok, om du inte redan har en.

TPS:en - Throttle position sensor´n kan det ju också vara.

Allt annat fräscht? Typ stift, luftfilter osv...

tänkte ta och kolla upp hur kammarna står har just letat upp bilder när jag såg att jag fått här. :)

om det är hojen som du har på bild i "garaget" så skulle jag gissa på avsaknaden av insugskanalerna som ska gå in i ramen till luftburken. det kan räcka med att göra egna "trattar" så slipper man dem långa och fula kanalerna.
efter att ha byggt om till streetfigter kan man få dålig gasrespons, ryckig gång och tex. upplevd dålig effekt, luktar det soppa hos bakomvarande så får den troligtvis för lite luft.

tänkte ta och kolla upp hur kammarna står har just letat upp bilder när jag såg att jag fått här. :)

vart sitter den där trottle grejen då? stiften är bytta och luft filtret ser bra ut..

har varit men dom har nån gammal ägare tagit bort fick med nå insugs strypningar.

nä jag har kollat upp alla tips jag fick sist jag skrev men inte löst problemet. :/

om det är hojen som du har på bild i "garaget" så skulle jag gissa på avsaknaden av insugskanalerna som ska gå in i ramen till luftburken. det kan räcka med att göra egna "trattar" så slipper man dem långa och fula kanalerna.
efter att ha byggt om till streetfigter kan man få dålig gasrespons, ryckig gång och tex. upplevd dålig effekt, luktar det soppa hos bakomvarande så får den troligtvis för lite luft.

okej får väl fixa några trattar där då. :/ hade gärna sluppit nåt sånt fult men hellre de än typ 60hk. :p

Last edited:
vart sitter den där trottle grejen då? stiften är bytta och luft filtret ser bra ut..

har varit men dom har nån gammal ägare tagit bort fick med nå insugs strypningar.

nä jag har kollat upp alla tips jag fick sist jag skrev men inte löst problemet. :/

okej får väl fixa några trattar där då. :/ hade gärna sluppit nåt sånt fult men hellre de än typ 60hk. :p
Sensorn sitter längst till höger på insprutsbryggan. Du ställer in den såhär:
1. Ställ hojen i dealer mode (bygla stiften i fyrkantiga kontakten som sitter bakom vänster bakkåpa).
2. Starta hojen och ställ in tomgången så den håller 1200 varv.
3. Kolla i displayen i varvräknaren, det ska stå -c00, står det tex _c00 så står TPS fel och får justeras. Notera att det är specialtorx med ett stift i mitten. Både CO och Biltema har såna, säkert Jula mfl också.

jag hade liknande symptom på min med, trött och ville inte upp på bakhjulet, då var det slangen mellan turbon och intercoolern som hoppat lös, då jag satt tillbaka den så reste den lätt på alla växlar igen med enbart gaspådrag :rolleyes:

ja då skulle man nog ha köpt ett roterande avgassystem att sätta den slangen på då...

Såhär ställer du kammarna, obs att nedre bilden visar hur markeringen på vevaxeln ska stå, du ser den om du skruvar bort locket som sitter strax ovanför locket utanför axeln.

tack så mycket för bilden. :D

Last edited:

Faktiskt ett vanligt problem, jag brukar få samma symtom

Sensorn sitter längst till höger på insprutsbryggan. Du ställer in den såhär:
1. Ställ hojen i dealer mode (bygla stiften i fyrkantiga kontakten som sitter bakom vänster bakkåpa).
2. Starta hojen och ställ in tomgången så den håller 1200 varv.
3. Kolla i displayen i varvräknaren, det ska stå -c00, står det tex _c00 så står TPS fel och får justeras. Notera att det är specialtorx med ett stift i mitten. Både CO och Biltema har såna, säkert Jula mfl också.

oj.. de blev svårare.. har ingen varvräknare + att jag har tagit bort bakdelen så all el ligger ihopvikt under tanken..:huvet är de nån specelt utseende på den där kontakten? 2pols konatkt? nån aning om färg? :va

oj.. de blev svårare.. har ingen varvräknare + att jag har tagit bort bakdelen så all el ligger ihopvikt under tanken..:huvet är de nån specelt utseende på den där kontakten? 2pols konatkt? nån aning om färg? :va
Den är vit, fyrkantig med fyra poler, men det är bara två sladdar in i den och det sitter en svart gummihätta utanpå. Utan orginalinstrument misstänker jag dock att det blir svårt att göra justeringen...

Den är vit, fyrkantig med fyra poler, men det är bara två sladdar in i den och det sitter en svart gummihätta utanpå. Utan orginalinstrument misstänker jag dock att det blir svårt att göra justeringen...

aj fan. man göra de via en verkstad med dator? fick inte med nån org mätare..

aj fan. man göra de via en verkstad med dator? fick inte med nån org mätare..
Har ingen aning hur det funkar faktiskt, vi snackar ju trots allt en hoj med el från -96, det är ju inte direkt can-bus på den :rolleyes: Dealer mode säger ju till om felkoder mm i displayen, -c00 betyder att allt är ok, står det tex -c23 är tippsensorn utlöst. Jag kan inte komma på nån annan kontakt som man kan koppla till en dator, om man inte kör den piggy back på CDI'n. Enklast är nog att låna instrument från någon i närheten :)

Har ingen aning hur det funkar faktiskt, vi snackar ju trots allt en hoj med el från -96, det är ju inte direkt can-bus på den :rolleyes: Dealer mode säger ju till om felkoder mm i displayen, -c00 betyder att allt är ok, står det tex -c23 är tippsensorn utlöst. Jag kan inte komma på nån annan kontakt som man kan koppla till en dator, om man inte kör den piggy back på CDI'n. Enklast är nog att låna instrument från någon i närheten :)

okej. ja då får jag försöka hitta en mätare nånstans. hoppas att den går att sätta tillbaka utan att koppla om allt från den mätare som sitter där nu. :) den där tipp sensorn hade jag ett helvete med när jag tog bort bakdelen. innan jag fatta varför cykeljävel inte gick. :P

de finns ingen typ "grund inställning" på den där tps en? och hur sjusterar man den om man nu skulle få fram att den står fel..?

Last edited:
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...