Dåligt drag i motorn...

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Timrå
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
En kawasaki gpz 600 som är orkeslös oftast, men ibland vaknar den och går som den ska. Då på de högre varven på motorn.

Men var ska jag börja felsöka ?

Ifjol så byttes alla tändhattar, kablar och stift efter att den gick kasst i regn eller efter tvätt.

Kan det vara förgasarna som slammat igen och måste rengöras ?
Har aldrig tagit isär förgasare någon gång, är det svårt och många inställningar man måste hålla koll på ?

tacksam för tips och ideer.
Motorn är 4 cylindrig med 4 förgasare..

Mvh Markus
 
Har problem med min GPX 600R - 90 också.
Kan vara mycket fel tyvärr, kawwor är kända för att ventilerna går ner sig.
En förgasar rengöring kan dock göra susen. Tycker du bör borja där.
Står ganska detaljerat om hur man gör i en Haynes mekbok eller sök på google.
Jag hittade en bra sida om just rengöring av keihin förgasare men kommer inte ihåg var. Sitter på fel dator. :p
 
ok..

får ta och göra en sån..
byter du dator och kommer ihåg det kan du ju posta länken med rengöringen..

ventilerna har jag hört om att de blir knas med.. men tycker inte att det kan vara problemet då den bara stått stilla ?

då den parkerades så gick den bra..
 
ok..

får ta och göra en sån..
byter du dator och kommer ihåg det kan du ju posta länken med rengöringen..

ventilerna har jag hört om att de blir knas med.. men tycker inte att det kan vara problemet då den bara stått stilla ?

då den parkerades så gick den bra..

Här har du länken. http://myural.com/keihin_32cvk_disassembly.htm
Vet inte riktigt om det är samma slags förgasare på din GPZ som min GPX men det borde inte vara någon skillnad. Nu är förståss denna lilla guide inte med förgasare på en brygga men det bör inte spela någon roll.

Har faktiskt ingen aning om ventilerna men är det som du säger att den gick bra innan så är dom kanske okej. En ventilkoll och justering är ju ganska dyrt och svårt.

Lycka till!
 
jag har inte haft lös förgasarna eller något sånt än, men jag dränerade (Stavning ?) dem idag. början med den som var närmast golvet "1a förgasaren" (stog på sidostödet) och tog sen den näst nedersta "2a fuggen", där kom det ut ca 1 dl..
efter det tog jag den översta på andra sidan av cykeln "4e förgasaren", där kom det bara ½dl men den sista 3dje från vänster "3dje förgasaren" kom det ut ca 1 dl ur med.

kan det vara så att någon flottör kärvar eller spjäll som inte öppnar som de ska ?

efter dräneringen har jag tagit 2 rundor med den och den går bättre och bättre för varje gång.

bör jag kolla upp nåt som kan vara allvarligt ?

(har aldrig haft upp vare sig en förgasare eller topplock.. ventilkåpan och en ventiljustering har jag lyckats med)
 
Mus- eller fågelbo i luftbuken? Luftfiltret på väg att kollapsa? Jag har själv sett en mathamstring gjord av en mus (av hundfoder) spruta ut från avgassystemet på en hoj men har bara hört talas om luftburksincidenter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top