Dåligt att köra utan luftfilter?

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Jag undrar bara hur "farligt" är det att köra utan luftfilter, säg 1 kväll bara.
Tror nämligen att anledningen till att hojen inte vill starta vid varm motor är för att för nu måste alla luft passera genom luftfiltret. Tillskillnad från tidigare då luften kunde ta en genväg vid förgasargummina.

Och saken är den att mitt luftfilter har nog inte bytts sen hojens tillverkningsår, dvs väldigt igensatt. Med andra ord blir det nog en väldigt fet blandning vid varmstart.
Den startar dessutom mkt lättare än någonsin vid kallstart.
 
Akrylamid skrev:
2126032 Jag undrar bara hur "farligt" är det att köra utan luftfilter, säg 1 kväll bara.
Tror nämligen att anledningen till att hojen inte vill starta vid varm motor är för att för nu måste alla luft passera genom luftfiltret. Tillskillnad från tidigare då luften kunde ta en genväg vid förgasargummina.

Och saken är den att mitt luftfilter har nog inte bytts sen hojens tillverkningsår, dvs väldigt igensatt. Med andra ord blir det nog en väldigt fet blandning vid varmstart.
Den startar dessutom mkt lättare än någonsin vid kallstart.

Är du nykter?
 
Akrylamid skrev:
2126032 Jag undrar bara hur "farligt" är det att köra utan luftfilter, säg 1 kväll bara.
Tror nämligen att anledningen till att hojen inte vill starta vid varm motor är för att för nu måste alla luft passera genom luftfiltret. Tillskillnad från tidigare då luften kunde ta en genväg vid förgasargummina.

Och saken är den att mitt luftfilter har nog inte bytts sen hojens tillverkningsår, dvs väldigt igensatt. Med andra ord blir det nog en väldigt fet blandning vid varmstart.
Den startar dessutom mkt lättare än någonsin vid kallstart.

Tror inte de är smart att köra utan filter, gött å få in grus i motorn. Nu när det ligger så mycket på vägarna också.

kör den varm demontera filtret och testa starta så slipper du ju någon risk för skada
 
Tvätta filtret är inget alternativ eller?

Antagligen kommer den gå snålt utan filter. Vet att min hoj knappt gick öht när jag tog bort luftburkslocket, bara bluddrade och hade sig.
 
Coola Ola skrev:
2126037 Tvätta filtret är inget alternativ eller?

Antagligen kommer den gå snålt utan filter. Vet att min hoj knappt gick öht när jag tog bort luftburkslocket, bara bluddrade och hade sig.

alla filter går inte att tvätta
 
Hmm nu vart det knepigt, har beställt ett KN filter.
Men jag vill köra NUUUU :)
Riktigt störande att den total vägrar att starta vid varm motor
 
Akrylamid skrev:
2126032 Jag undrar bara hur "farligt" är det att köra utan luftfilter, säg 1 kväll bara.
Tror nämligen att anledningen till att hojen inte vill starta vid varm motor är för att för nu måste alla luft passera genom luftfiltret. Tillskillnad från tidigare då luften kunde ta en genväg vid förgasargummina.

Och saken är den att mitt luftfilter har nog inte bytts sen hojens tillverkningsår, dvs väldigt igensatt. Med andra ord blir det nog en väldigt fet blandning vid varmstart.
Den startar dessutom mkt lättare än någonsin vid kallstart.

Du får väl helt enkelt se till att inte stänga av motorn när den fått upp värmen, lite jobbigt om man måste in och tanka men måste man så måste man..!
 
Akrylamid skrev:
2126032 Jag undrar bara hur "farligt" är det att köra utan luftfilter, säg 1 kväll bara.
Tror nämligen att anledningen till att hojen inte vill starta vid varm motor är för att för nu måste alla luft passera genom luftfiltret. Tillskillnad från tidigare då luften kunde ta en genväg vid förgasargummina.

Och saken är den att mitt luftfilter har nog inte bytts sen hojens tillverkningsår, dvs väldigt igensatt. Med andra ord blir det nog en väldigt fet blandning vid varmstart.
Den startar dessutom mkt lättare än någonsin vid kallstart.

Kolla chokeregalget o chokevajern så inte den kärvar. Vajern kan tex vara skadad så den fastnar lite.
 
är det zx6r:en som du ska byta luftfilter på?
 
FarstaStrandMannen skrev:
2126032 Jag undrar bara hur "farligt" är det att köra utan luftfilter, säg 1 kväll bara.
Tror nämligen att anledningen till att hojen inte vill starta vid varm motor är för att för nu måste alla luft passera genom luftfiltret. Tillskillnad från tidigare då luften kunde ta en genväg vid förgasargummina.

Och saken är den att mitt luftfilter har nog inte bytts sen hojens tillverkningsår, dvs väldigt igensatt. Med andra ord blir det nog en väldigt fet blandning vid varmstart.
Den startar dessutom mkt lättare än någonsin vid kallstart.

Sitter där bara för syns skull...har du ingen gammal damstrumpa du kan kränga över fuggarna:tummenupp.

Skämt åsido, är du rädd om prylarna så kör med filter i, jag skulle inte chansa ialla fall.
 
Så länge luftburken sitter kvar och du inte åker dammig grusväg, spelar det inte särskilt stor roll för slitaget att åka några några mil utan filter. Ganska många mc-motorer har gått ganska många mil utan mer än brandgaller i tratten...

Däremot kommer motorn att må illa av det felaktiga motståndet, särskilt om den har Constant Velocity-förgasare eller insprut utan lambdasond.
 
Cancellera beställningen av KN filtret och köp ett originalfilter istället, det blir både du och hojen gladare av.
 
Jag har åkt tusentals mil utan filter.
15 år efter mina synder skulle jag inte göra om det. Men det fungerade. Ingenting gick sönder eller slet. Lite tur ska man ha också.

Men om filtret är tätt, skulle du märka mer av det på höga varvtal, när gasflödet är betydligt högre.
 
Det kan vara needle jet munstyckena eller nålarna som blivit slitna... de stänger då inte riktigt och man får fet blandning.

Jag brukar också ha problem att starta min zx-6r också (full choke) även fast jag precis gjort en manuell förgasarrengöring och bytt alla o-ringar. Då var det nog mest av att den går för snålt. Detta för att den alltid startade lättare med startgas.

Såg en guide på factorypro's hemsida att man kunde borra upp chokemunstycket eller vaffan det heter så att det kom mera soppa.

Min zx6a har justerade kamtider vilket kan förklara ett annorlunda beteende men jag minns att jag hade problem även innan detta.

/a
 
Men förhelvete, orka dra upp såna här gamla trådar :)
Det var på min förra hoj (GPz 600R) som detta gällde, då jag hade jätte abstinens på att köra.

Nuvarande hojen funkar fint. Tack!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top