Dåliga styrlager - Hur veta?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Haloj!

Importerade en Suzuki GSX750F för en tid sedan. Enligt säljaren så skulle styrlagrena behövas bytas ut, men vad jag kan känna på hojen så e dom inte dåliga. Inga "kras" när man svänger och inget märkbart glapp i höjd/sidled. Min fråga är nu om någon har nåt bra tips på hur man kan konstatera om dom e dåliga eller ej? Tydligen e det en firma i tyskland som sagt att dom e dåliga, och dom kanske bara sa det för att få lite jobb = tjäna pengar... Dessutom, hur mycket kollar besiktningen på styrlagrena på en hoj från -95, behövs det överhuvudtaget en kontrollbesiktning? Har hört att om hojarna e lite nyare så skippar dom den och bara kör regbesiktningen? räta ut mina frågetecken någon! Snälla! :huvet

Regbesiktning = kontrollbesiktning + ännu mer. Med andra ord så kollar dom styrlagren.
Och du vill definitivt veta att styrlagren är ok, du ska ju köra med hojen, helst utan att vobbla åt helvete.

Palla upp hojen (domkraft) så att framdelen hänger fritt. Ryck fram och tillbaks i framaxeln så känner du om styrlagren är glapp. Iofs skulle glapp också kunna vara i gaffelbenen men det är ovanligt att de blir kännbart glappa.
Prova också att styra sakta runt mittläget. Om där finns ett "hack" i rörelsen så är det dags att byta styrlager. Hacket beror på mycket wheelande och hårda landningar.

Framhjulet måste hänga fritt när du kollar dina styrlager.

Går styrningen lätt, utan att ”hacka” och att du inte känner något glapp, så finns det ingen anledning att byta lager. Om det glappar lite så är det oftast bara att tajta upp styrkronan en aning, glöm då inte att släppa skruvarna på övre eller undre styrkronan.

Vet inte om du har registreringsbesiktigat hojen, men vid regningen brukar personalen kontrollera hojens styrlager, om inte, så kan du påpeka problemet och få ett professionellt utlåtande.

Last edited:
Robban_C skrev:
Regbesiktning = kontrollbesiktning + ännu mer. Med andra ord så kollar dom styrlagren.
Och du vill definitivt veta att styrlagren är ok, du ska ju köra med hojen, helst utan att vobbla åt helvete.

Palla upp hojen (domkraft) så att framdelen hänger fritt. Ryck fram och tillbaks i framaxeln så känner du om styrlagren är glapp. Iofs skulle glapp också kunna vara i gaffelbenen men det är ovanligt att de blir kännbart glappa.
Prova också att styra sakta runt mittläget. Om där finns ett "hack" i rörelsen så är det dags att byta styrlager. Hacket beror på mycket wheelande och hårda landningar.

En riktigt wheeliehoj :lol

SirCastic skrev:
Framhjulet måste hänga fritt när du kollar dina styrlager.

Går styrningen lätt, utan att ”hacka” och att du inte känner något glapp, så finns det ingen anledning att byta lager. Om det glappar lite så är det oftast bara att tajta upp styrkronan en aning, glöm då inte att släppa skruvarna på övre eller undre styrkronan.

Vet inte om du har registreringsbesiktigat hojen, men vid regningen brukar personalen kontrollera hojens styrlager, om inte, så kan du påpeka problemet och få ett professionellt utlåtande.

När de regbes min hoj ställde han den på liften, gick runt ett varv sen var det klart, kände nästan att jag ville be honom "göra sitt jobb" ordentligt!

SirCastic skrev:
Oj, Robban_C var snabb med svaret :tummenupp
Jo, men du kompletterade ju om justering.

Ang SBP så är de ibland löjligt nitiska och ibland oroväckande slarviga. Men man vet ju aldrig i förväg.
Och styrlager vill man ju ha ordning på oberoende av vad SBP säger.

Robban_C skrev:
Jo, men du kompletterade ju om justering.

Ang SBP så är de ibland löjligt nitiska och ibland oroväckande slarviga. Men man vet ju aldrig i förväg.
Och styrlager vill man ju ha ordning på oberoende av vad SBP säger.

Det var snabba svar!

Nu vet jag i alla fall hur man kan kolla om dom e ok! Klart att man vill ha ok styrlager, det är därför jag frågar! Men man vill ju ogärna punga ut med stålar/meka ett antal timmar för nåt som inte behöver göras. Och med tanke på alla timmar jag redan lagt ned denna vår så behöver(läs får) jag nog inte vara från sambon mer än nödvändigt! Ska palla upp åbäket i helgen rycka och slita lite! Tack än en gång för svaren! :tummenupp

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...