Dåliga siffror vid mappning?

jonis90

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
Yamaha XJ6 2009
Tjenare!

Va iväg och mappade min Yamaha XJ6 efter att ha krängt på ett GPR helsystem, Systemet skall enligt tillverkaren göra ca: 5-6hk och hojen ska ligga på 78hk från fabrik, altså runt 83hk totalt i motorn.

Dock blev jag besviken när resultatet efter mappningen bara låg på 64hk på bakhjulet, och då körde jag på 98oktan. Hojen är i övrigt orginal och har rullat ca: 500mil

Mappningen gjorde jag hos RG-engineering i Falkenberg och har bara hört bra saker om honom så tvivlar inte på att han gjort ett bra jobb.

Eftersom jag är ganska dålig på sånt här är min fråga: Är det rimligt att ha sån stor förlust på drivlinan som 19hk? altså runt 23% i mitt fall?
Eller kan det bero på bänken?

Någon annan som har en XJ6a som har bänkat den och fått liknande resultat?

tack på förhand! / jonte

Last edited:
från fabrik har hojen 78hk i motorn helt orginal, nu när jag mappat den med helsystem levererar den bara 64hk på bakhjulet. är det rimligt att förlora så mkt som 23-24% från motorn till hjulet?

Inte så att det är 64 nu på bakhjulet och var 78 innan "vid motorn"? Kommer fan inte på det korrekta ordet! :glömdet

Utgående axel? :confused:

från fabrik har hojen 78hk i motorn helt orginal, nu när jag mappat den med helsystem levererar den bara 64hk på bakhjulet. är det rimligt att förlora så mkt som 23-24% från motorn till hjulet?

13-14% kan man förlora ifrån motorn till bakhjulet, är det mer än så så är något antagligen fel..

Tror inte det är fel, snarare en konservativt kalibrerad bänk. Du kan säkert hitta en bänk som ger dig långt fler hästar på papperet om det är det som du är ute efter...

okej! nä altså jag vill mest försäkra mig om att inget är galet med hojen. Han som mappade den verkade inte ha märkt av något konstigt eller att något inte var som de skulle med hojen. tycker han borde märkt de annars?

å jag menar hojen är i stort sett som ny så inget borde ju fela? :P

Last edited:
Tror inte det är fel, snarare en konservativt kalibrerad bänk. Du kan säkert hitta en bänk som ger dig långt fler hästar på papperet om det är det som du är ute efter...

Men om man bänkar sin hoj för att få veta hur mycket hästkrafter man har, så är det ju tråkigt om "bänkar visar olika... Jag menar, hästkraft som hästkraft. :va

Mvh Jeppe

Han borde väl ha bänkat hojen innan ändringen eller hade du redan klämt dit systemet? De exakta siffrorna är ju inte intressanta utan mer skillnaden från ett läge till ett annat.

Jag kan inte tänka mig att nåt skulle vara fel. Men om du är nojig kan du ju prova en annan hoj av samma typ och jämföra. Det lär knappast vara något problem. Jag själv fick 155 hästar på Lundgrens konservativt mappade bänk när jag bänkade min K1300s. Lite lågt med akra titan helsystem och pcV kan tyckas när folk på nätet fick 195 hästar med samma config. Dock bänkade de i en glädjebänk i England.... Jag är dock väldigt nöjd och det är stor skillnad kontra innan, mest vad gäller att den känns mer linjär i gången.

Oroa dig inte. Jag skulle mest känna att den var rappare kontra innan. Blev som sagt stor skillnad på min och alla beemermekaniker som provat tycker det är rätt så stor skillnad kontra orginal. Även om papperssiffran kanske inte är så häftig kontra andra. (ny R6a i samma bänk fick 107 hästar med helsystem och pcV, så det visar väl att bänken inte är någon glädjebänk).

Finns säkert någon som kan förklara tekniken närmare som har koll men såvitt jag vet kan det diffa en hel del från bänk till bänk.

Last edited:
1. Fabrikens siffror är sannolikt sminkade, och/eller bestämda från den bästa av 10000 exemplar.

2. Väldigt skillnad på effekt på utgående axel och i gummit.

3. Olika bänkar kan visa ganska varierande siffror.

Alltså, vill du veta skillnaden i effekt efter en förändring så måste du bänka före och efter, i samma bänk.

han bänkade den innan mappning fast med systemet på och då gav den 61hk efter mappning 64hk.

tack för alla svar! :)

Vilka var siffrorna med standardmapp och standardsystem i den bänken? Det är ju viktiga siffror att ha om du vill jämföra för att se vad mappningen gav. Att tillverkaren anger en siffra för motortypen betyder inte att alla individer levererar enligt den siffran.

vet ej vad den hade orginal hade ju redan klämt dit systemet :/ därför jag frågar om någon annan har bänkat sin XJ6a orginal. men med standard mapp och det nya systemet på gav den 61hk

vet ej vad den hade orginal hade ju redan klämt dit systemet :/ därför jag frågar om någon annan har bänkat sin XJ6a orginal. men med standard mapp och det nya systemet på gav den 61hk

Fast den siffran är bara relevant om dom kört i samma bänk som dig. Jag har haft en skillnad på 10% av effekten, samma dag, samma hoj fast två olika bänkar..

För att få veta skillnaden så måste man använda samma bänk isåfall.
Alla bänkar skiljer sig åt, dessutom så påverkar kedjespänning, lufttrycket i däcket, smord resp osmord kedja etc etc.
Du kan säkert komma på fler grejer som påverka, det du har fått veta är ju iallafall att ditt system lirar ihop motorn nu :tummenupp

Och om du har sparat/kommer ihåg några siffror på toppfart eller acc 0-100 så kan du jämföra dem.
Btw, acc 0-100 finns det väl upplysningar om, ut och mät :yoparty

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back