Dåliga nyheter (Film)

Foggy skrev:
1. Jomenvisst - hajar det, tror jag :va

2. Inte för att nån (förutom Valmers kanske?) bryr sig (och speciellt inte Swedie skulle jag tro), men "dom" är talspråk och egentligen alltid fel i skrift :mattias. Det svider bara lite i mitt textnazisthjärta varje gång jag läser det (och "sär skrivningar"). Men visst är det trevlig att vara subjekt och ha objekt att lusta vilt efter :D :whip
/F. :hej
Precis.. "Dom" är talspråk. Det stavas Dem igentligen.

De som använder Dom har fel. :p

Swedie skrev:
Det var en 02 R1.

Okej! Jag kan har svårt för De Dem och Dom. Vilket ord ska strykas och nämn 3 olika meningar de (?) ska användas i.
Först: Håller med om att det kanske hade w kul å se din krasch (inte för att jag är illvillig, men ändå ;))

Därefter, tips på de, dem och dom:
De gör någonting, som tex.:
  • De kör
  • De kraschar
  • De anmärker
Nån annan gör nånting med eller till/åt dem, såsom:
  • Vi körde på dem
  • Vi gav dem fett med olja
  • Vi är bättre än dem
"Dom" kan helt strykas i text, möjligtvis inte om det gäller direkt återgivning av tal.

/F. - textnazist som oxå kraschar ibland. Men alltmer sällan - börjar jag bli feg :va

Swedie skrev:
Å, väl bekomme :).
Kul film förresten, med mycket bra eeh.. musik :rock Fick ju vänta ett tag på det begärda, men den som väntar på nåt gott - det är ju bara häärligt!
Känns förresten rätt futtigt att sitta här med dom (sic!) andra å tjôta om skrivning när man bara längtar ut/till sommaren å öva upp balansen en aaning
/F. :bow

Inte direkt så man gör en wheelie för att impa på nån annan (på landsvägen dvs), isåfall ifall man skjussar nån för att få dem att förstå en del av tjusningen me att köra hoj ;)

Det är iaf min åsikt.

jag laddade ner filmen och kollade. jag fattar inte varför dom inte har skydd på sig. jag har nästan aldrig sett någon film från usa där dom har skinnställ på sig.

använder dom inte ställ enbart för att dom tycker att det är för varmt eller? swedie. du som vet.

om dom inte använder skinnställ för att dom vill "glassa" i jeans och t-shirt så fattar jag inte varför. jag tycker att det är tusen gånger snyggare med ett snyggt skinnställ än jeans och t-shirt. i ett skinnställ ser man ut lite som en superhjälte :tummenupp

eller tycker dom att man inte kan röra sig i skinnställ? jag kör enduro i mitt skinnställ och tycker att det funkar hur bra som helst. fast jag kan tänka mig att det kanske blir lite klurigt att lägga fötterna över styret och sånt när man har ett tajt skinnställ.

Swedie skrev:
Precis.. "Dom" är talspråk. Det stavas Dem igentligen.

De som använder Dom har fel. :p
Dem som använder Dom har rätt :D

Dom ersätter både de och dem. I mina ögon ett mindre fel att skriva dom än att skriva de där det borde vara dem och vice versa.

Foggy skrev:
1. Jomenvisst - hajar det, tror jag :va

2. Inte för att nån (förutom Valmers kanske?) bryr sig (och speciellt inte Swedie skulle jag tro), men "dom" är talspråk och egentligen alltid fel i skrift :mattias. Det svider bara lite i mitt textnazisthjärta varje gång jag läser det (och "sär skrivningar"). Men visst är det trevlig att vara subjekt och ha objekt att lusta vilt efter :D :whip
/F. :hej

Ett litet tips i all välmening, läs Fredrik Lindströms bok Världens dåligaste språk. Det står mycket kul saker i den. :tummenupp
Angående särskrivningar så håller jag med dig helt och hållet.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka