Dåliga bromsar CB500-94

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Morsning!

Jag upplever dålig bromsverkan på frambromsen på Min cb500-94.
Detta är min första hoj så jag har inte så mycket att referera till förutom körskolehojen. Måste bromsa riktigt hårt för att det ska hända något och då har jag endå rätt bra nypor.
Skivorna ser bra ut för övrigt. Någon som har erfarenhet av bromsverkan på CB500?
Skulle det hjälpa att byta bromsar och isf vad kostar sånt?

Mvh

Larsa

Skydive skrev:
2425915 Morsning!

Jag upplever dålig bromsverkan på frambromsen på Min cb500-94.
Detta är min första hoj så jag har inte så mycket att referera till förutom körskolehojen. Måste bromsa riktigt hårt för att det ska hända något och då har jag endå rätt bra nypor.
Skivorna ser bra ut för övrigt. Någon som har erfarenhet av bromsverkan på CB500?
Skulle det hjälpa att byta bromsar och isf vad kostar sånt?

Mvh

Larsa

Eftersom att det inte är en -70tals hoj, så borde dom vara lite bättre än det du beskriver.

Det kan vara sviter efter ett oljeläckage i framgaffeln. Prova att ta bort bromsklossar och rengör dom med bromsrengörings spray. Bräckelen (eller vad det heter) Gör även rent skivan, noga. Troligtvis blir det bättre.

Det finns även lite olika typer av bromsklossar att välja på, som tar lite bättre.
Bara lite rost på bulten som går igenom bromsgreppet gör att det går tyngre att bromsa. Smörj och putsa den också, även om det ser bra ut.

Motionera kolvarna i oket. Dom kan kärva ihop sig och gå tyngre. Ta en polygrip och pressa tillbaka dem, när oket är löst. Pumpa försiktigt ut kolvarna en bit, utan att dom trilla bort (inte så kul) Och gör om det där 5-10 gånger.

Några tips i alla fall.

Kan vara så som Mats757 beskriver. Men luft i systemet kan j-vlas en hel del.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg