Dålig topphastighet höga varv

Mickelingon

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2013
Hoj
Caferacers1982 Kawasaki z750, 1980 suzuki 1100
hej

Har en suzuki gsx 1100 1980 med originaldrevning 15/42
Den axxar bra, men vid 8000 varv gör den bara ca 100 km/h.
Varvar som fan men topphastigheten är dålig.

Kopplingen slirar inte vad jag märker och den varvar ju som sagt.

Micke

Hur vet du att inte kopplingen slirar? 8000rpm vid 100kmh är inte rätt, kopplingen är det enda som sitter emellan motor - vxlåda

Om den gör 100km/h och 8000varv på 5ans växel så kan du räkna med att kopplingen slirar. Lägg i 5ans växel i ca 50km/h och gasa fullt och se vad som händer

Det konstiga är att jag inte har några som helst symptom på att kopplingen slirar. Den axxar direkt utan det där klassiska slitet innan den sticker iväg (om man nu har slirande koppling) men ska ut igen och kolla.

Det är ju hemskt blött och halt ute just nu.. du är säker på att du inte kör omkring och driftar som en kung! utan att veta om det?:D:tummenupp

Ordentligt nerdrevad kanske?

Edit: Ser nu att du skriver den har originaldrevning. 15 t fram låter dock lite i mina öron

Visar varvräknaren rätt? Har väl hänt förr att instrument pajat, eller batteri/ladd/jordfel.

Om den gör 100km/h och 8000varv på 5ans växel så kan du räkna med att kopplingen slirar. Lägg i 5ans växel i ca 50km/h och gasa fullt och se vad som händer

Exakt så. Ser eller hör du att varvet ökar mycket snabbare än vad hastigheten ökar så är det garanterat kopplingen. Är lamellerna inte helt slut så är det först vid höga moment som kopplingen börjar slira och störst momentpåkänning får du i låg fart på hög växel.

Blir mera slir på högre växlar... sen nästan lite trollvarning:arsele på denna tråd...

Med vänlig hälsning

Vid 8000 rpm borde den göra ca 200 km/h , du borde märka om det är 100 eller 200 km/h :va
Testa och köra med GPS!!! Hade 750 -80 för många är sedan som maxade 165 när polarens 750R visade 200.

Last edited:
Det är f-n trollerivarning på det här...

Högsta växeln och inte märka att 4000 varv/min...liksom bara är passerade och förbi...

Endera trolleri eller så är det något seriöst fel på mätaren och du är löjligt fartblind...:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT