Dålig toppfart på vn800

Krille pergenius

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Fagersta
Hoj
2001 kawasaki vn800
Hej jag är ny här på forumet.

Jag har en kawasaki vn800 som inte går riktigt som den ska.
Den startar och går rent bara det att den är så slö. Jag vet att det är en tung och slö hoj men känns ändå orimligt att jag ska bli från åkt av en virago 530.
Sen att jag bara har en toppfart på 120kmh
Oavsett om jag ligger på halvgas på 4;ans växel eller om jag ligger fullt på 5;an.
Inte för att jag behöver åka fortare men känns som att den borde ha mer att ge.

Kanske inte ens är nå fel på hojen utan bara att den är så slö.
Jag har gjort rent förgasaren både hög/låg fart fast utan resultat.

Det står i boken att den ska ha en toppfart på ca 180-190 så det känns som att det fattas lite på min.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh krille
 
En virago 530 är en ulv i fårakläder inget att skämmas över att vara efter en potent maskin från yamaha.

Sedan är angiven toppfart kanske inte riktigt relevant. Förmoda 160-170 o dit går det ku inte fort det är en glidare du äger.
 
Den ska väl ha en sådär 50-60 häst, så 120 är på tok för låg toppfart.
Felet har något med förbränningen av bränslet att göra, och alla delar involverade i det. Så, luften, elen eller bensinen.
Även med gamla a-beg strypningen borde du kunna skrämma upp den i mer än 120, det är ju vad en 125:a gör. :hihi
 
Instämmer med Ulvhamne. För att vara en glidare är det rätt bra skjuts i dom där. Att halvgas i fyran eller fullgas i femman inte ger nån skillnad är ett tecken på att nåt inte stämmer. Jag har en bobbad M800 (systermodellen) och den går förvånansvärt bra på småvägarna, om man vågar bortse från väghållningen :)
 
Kan det vara problem med vakumtrottlarna, kanske en läcka i membranen som hindrar den att gå på fullgas.
 
En virago 530 är en ulv i fårakläder inget att skämmas över att vara efter en potent maskin från yamaha.

Sedan är angiven toppfart kanske inte riktigt relevant. Förmoda 160-170 o dit går det ku inte fort det är en glidare du äger.

Behöver absolut inte åka fortare meb känns som att den borde ha mer att ge.
Kändes lite pinsamt när jag fick avbryta en omkörning i 110 för att den knappt orakade upp i högre hastighet
 
Sitter relativt nytt ca1år gammalt hypercharge monterat och förgasaren är bestyckad efter den och avgas (raka rör).
Av auktoriserad firma.

Även kopplingen är ny bytt till en med hådare fjädrar och bättre lameller.

Om du litar på att firman gjort jobbet korrekt så börjar det väl vara dags att göra komptester på cylindrarna då.
 
Om du litar på att firman gjort jobbet korrekt så börjar det väl vara dags att göra komptester på cylindrarna då.

Ok, jag får försöka göra det,
Ska börja idag och plocka bort saker så jag kommer åt förgasare så jag kan kolla alla membran och packningar idag så får jag passa på att komp testa.
 
Sambons VN800 låter mycket piggare än vad du beskriver och hennes är helt original. Hon hade inga problem o köra om o komma upp i plus 120km/h.
 
Sambons VN800 låter mycket piggare än vad du beskriver och hennes är helt original. Hon hade inga problem o köra om o komma upp i plus 120km/h.

Kan tänka mig det.känns som att min borde gå bättre än va den gör.
Fast det är ju svårt när man inte har nått att jämföra med för det är ju en rätt så tung hoj på så liten motor.
Sen har jag precis tagit körkortet så har aldrig tänkt på det tidigare då jag bara övningskört.
 
Kan tänka mig det.känns som att min borde gå bättre än va den gör.
Fast det är ju svårt när man inte har nått att jämföra med för det är ju en rätt så tung hoj på så liten motor.
Sen har jag precis tagit körkortet så har aldrig tänkt på det tidigare då jag bara övningskört.

En polares flickvän övningskörde för mig på en Virago 535, och trots att den gick rent fantastiskt illa så gick den att få upp i 140 med lite tålamod. Den Viragon är i särklass det slöaste tvåhjuliga fordon jag någonsin kört. Din hoj borde iaf ha lite mer drag än det bojsänket även om din väger lite mer.
 
En polares flickvän övningskörde för mig på en Virago 535, och trots att den gick rent fantastiskt illa så gick den att få upp i 140 med lite tålamod. Den Viragon är i särklass det slöaste tvåhjuliga fordon jag någonsin kört. Din hoj borde iaf ha lite mer drag än det bojsänket även om din väger lite mer.

Ja man kan ju tycka det iaf.
Skulle nog kunna komma upp i högre hastighet om jag satte på trampor istället :)
 
Du får ta och provköra någons VN800 som finns på nätet så du har ngt att jämföra med. Själv fick jag en glad överraskning igår efter tändstiftsbyte och luftfilterbyte på min GSX 750 från 1980. Den blev avsevärt mycket piggare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top