Dålig tomgång, ojämn körning, hackigt osv.

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Jag har en kawa z750 och har servat den, allt är orginal förutom min ljuddämpare.
Jag har upplevt redan innan jag bytte ljuddämpare att den gick lite dåligt. Svårt att säga om de blev värre eller inte men skulle tro det då jag bytte dämparen.


1. I tomgång så går varierar den på ca. 500 varv.
2. Sätter jag den på 1050-1150 i tomgång (enl. manualen) så känns det som den håller på att dö
3. För att undvika (2.) så har jag justerat tomgången till 1200-1500 varv.
4. Hojjen går jämnare om jag får ha choken på i 5-10minuter
5. I 1-2 växel låga varv så går den ojämnt, håller jag en exakt hastighet så ligger varvet bra osv. men den guppar framåt nästan. blir bättre i 3-4 och ej märkbart i 5ans växel.
6. Kör jag i en jämn hastighet oavsett växel så låter det som om luften från ljuddämparen är ojämn, wioowiooowioo :lol Eftersom jag har höjt DB nivåen rätt mkt så hör jag mkt tydligt att något inte går riktigt som det ska.

Jag har ingen aning när någon var på ventiljusteringen senast då jag har bara ägt maskinen i något år. Har gått precis över 1000 mil och enl. servicen ska man kolla bl.a. förgasar synken, valve clearance check, air suction valve check, osv.

Det jag undrar först och främst är vad ni tror det är. Har självklart läst om liknande problem och om jag skulle gå vidare med detta, i vilken ordning ska jag göra det?
Just nu har jag inte pengar till att lämna in den för att kolla ventilen men resten kan jag nog kolla själv.
Om man skulle göra en steg-för-steg.. Göra rent förgasaren? 4cyl, förgasar sync? justera piloten? något annat?
 
Last edited:
Man synkar inte gasarna om man inte vet att ventilspelet är korrekt.

Men har den gått bara 1000 mil är det förmodligen skit nånstans...
 
Möjligt att den gick lite magert innan byte av ljuddämpare och nu ännu magrare med öppet slip-on. Själv skulle jag nog testat att öka på lågfarten 1/4 varv åt gången.
 
Jag skulle börja att synca, men det är för att jag har utrustning för det liggande. Dock, behöver det syncas så beror det ofta på att spelen ställt om sig i ventilerna.

Kan du rengöra en förgasare kan du ställa ventiler, no worrys.

http://www.riderforums.com/zr-7-maintenance/52880-zr-7s-valve-adjustment-pics-1-a.html

Att inspektera dem kan jag nog men vågar inte på mig ventilerna utan någon kunnig på plats :)

Man synkar inte gasarna om man inte vet att ventilspelet är korrekt.

Men har den gått bara 1000 mil är det förmodligen skit nånstans...

Jo det är sant visseligen. men skit någonstans? Det enda jag kan tänka på är förgasare, bränslefilter, möjl. slangar

Möjligt att den gick lite magert innan byte av ljuddämpare och nu ännu magrare med öppet slip-on. Själv skulle jag nog testat att öka på lågfarten 1/4 varv åt gången.

Tack
 
6. Kör jag i en jämn hastighet oavsett växel så låter det som om luften från ljuddämparen är ojämn, wioowiooowioo Eftersom jag har höjt DB nivåen rätt mkt så hör jag mkt tydligt att något inte går riktigt som det ska.

Din beskrivning av ljudet fick mig att minnas en gammal goding. :hihi

https://www.youtube.com/watch?v=92mFlANJ3Ew
 
Googlade runt lite, och den är tydligen känslig för ventiler och förgasarsync, mer än genomsnittet.

Detta skall kollas var 1000 mil enligt manualen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top