Dålig service eller bara gnäll

Gör mig dock lite skeptisk till värdet av hela servicen när jag hittar en sån sak.

Välkommen till den del av världen där man är i verkstadens våld.
Antingen hittar man reda på en verkstad där man känner sig trygg och upplever ömsesidig respekt.
Det brukar ta några år och kosta några rejäla mintramp.
Skulle gissa att antalet riktigt, riktigt bra verkstäder i Sverige - som mäktar att leverera service över tid och dessutom tar ansvar för de få cock-ups som ändå händer fortfarande är färre än 10.
...och dom jobbar inte med alla märken, ligger sällan i närheten där man bor och är knappast billigast.

Eller, så lär man sig att mecka själv.
Inte för att det blir bättre. Det blir det sällan.
...ibland blir det inte ens billigare.
Inte för att det är roligt.

Utan för att när man gör det själv så finns det ingen att skylla på.
Ungefär som motorcykelkörning i stort...

Välkommen till den del av världen där man är i verkstadens våld.
Antingen hittar man reda på en verkstad där man känner sig trygg och upplever ömsesidig respekt.
Det brukar ta några år och kosta några rejäla mintramp.
Skulle gissa att antalet riktigt, riktigt bra verkstäder i Sverige - som mäktar att leverera service över tid och dessutom tar ansvar för de få cock-ups som ändå händer fortfarande är färre än 10.
...och dom jobbar inte med alla märken, ligger sällan i närheten där man bor och är knappast billigast.

Eller, så lär man sig att mecka själv.
Inte för att det blir bättre. Det blir det sällan.
...ibland blir det inte ens billigare.
Inte för att det är roligt.

Utan för att när man gör det själv så finns det ingen att skylla på.
Ungefär som motorcykelkörning i stort...

Jag vågar nog påstå att jag iaf byter filtret, häller ur den gamla oljan innan jag häller i ny och kollar kylarvätskan. För att inte tala om att jag faktiskt drar fast bakhjulet, RAKT dessutom. Vilket inte alltid hänt på service på verkstad.
De dåliga verkstäderna är skamligt, och närmast farligt slarviga. Så till den grad att en hemmapulare med 5 tummar mitt i handen som följer ett serviceschema antagligen gör ett bättre jobb.

Jag vågar nog påstå att jag iaf byter filtret, häller ur den gamla oljan innan jag häller i ny och kollar kylarvätskan. För att inte tala om att jag faktiskt drar fast bakhjulet, RAKT dessutom. Vilket inte alltid hänt på service på verkstad.
De dåliga verkstäderna är skamligt, och närmast farligt slarviga. Så till den grad att en hemmapulare med 5 tummar mitt i handen som följer ett serviceschema antagligen gör ett bättre jobb.

Vi är ense. :krama

Själv känner jag mig trygg med Kenneths och Anton på Ahlqvist.
...men jag mekar helst själv ändå - utan att ens vara speciellt bra på det.

Snålhet, eller snarare ett viktande av de resurser jag hade till förfogande var incitamentet i unga år.
Om man tvingas välja mellan att serva eller köraköraköra, så var det självklart att serva själv för att kunna köra ytterligare några helger.

Nuförtiden har jag råd att serva på verkstad mellan servicarna, om man säger.
...men varför skulle jag? Dom enkla grejerna reder jag själv, och det som kräver specialverktyg, specialkunskaper eller specialfingar, ledade åt andra håll än mina - det lejer jag med glädje bort till dem jag känner mig trygg med.

Men att boka servicetid hos random verkstad och lita på att dom gör jobbet...?
Nej, tyvärr. Det förtroendet har alltför många klåpare bränt för länge, länge sedan.

När det kommer till MC litar jag inte ett dugg på att serviceverkstaden utför ett bra jobb. Liter väl inte alltid 100% på mig själv heller. Men ska jag dö p.g.a. dåligt utfört jobb så gör jag det hellre av mina egna misstag än nån verkstads lathet/girighet.

Ganska få verkstäder kollar nog en (5) extra gång att hjulet sitter fast som det ska till skillnad från ens egen noja.

Tänkte bara återkoppla och ser att i serviceprotokollet står det "kedja" och den är avbockad. Så jag antar att de borde kollat kedjan också och smort den tycker jag. Men ingen stor sak, jag har fixat det själv. Gör mig dock lite skeptisk till värdet av hela servicen när jag hittar en sån sak.
Som på Din Bil i Hammarby. En bock betyder inget.
Mecken kanske tänkte; Kedja? Finns. :dummer

Vi är ense. :krama

Själv känner jag mig trygg med Kenneths och Anton på Ahlqvist.
...men jag mekar helst själv ändå - utan att ens vara speciellt bra på det.

Snålhet, eller snarare ett viktande av de resurser jag hade till förfogande var incitamentet i unga år.
Om man tvingas välja mellan att serva eller köraköraköra, så var det självklart att serva själv för att kunna köra ytterligare några helger.

Nuförtiden har jag råd att serva på verkstad mellan servicarna, om man säger.
...men varför skulle jag? Dom enkla grejerna reder jag själv, och det som kräver specialverktyg, specialkunskaper eller specialfingar, ledade åt andra håll än mina - det lejer jag med glädje bort till dem jag känner mig trygg med.

Men att boka servicetid hos random verkstad och lita på att dom gör jobbet...?
Nej, tyvärr. Det förtroendet har alltför många klåpare bränt för länge, länge sedan.

Ja, jag har faktiskt lämnat bort hojen på service igen nu, dels pga för att den verkstaden gjorde ett ypperligt jobb på ett försäkringsärende, och dels för att det är bökigare än vanligt för mig att fixa servicen i år. >.<
Sedan är det mysigt att bosätta sig i garaget en helg och gå igenom hojen noga nån gång eller två om året. :hihi

Tackar för svaret :crash och har tidigare hört andra med samma erfarenhet av Motuls kedjeolja så det blir väl till att prova när mycket annat tyvärr har en otäck tendens till att klibba ner andra delar också vilket vid t ex väta gör att det blir väldigt svårt att få grejerna rena igen utan avfettning.Förmodligen Motuls kedjeolja du menar på länken under.

http://www.mcweb.se/kawasaki/750-800/vn800-classic-96-06/service/kedjesolja-road-plus

Varsågod! Lite klibb blir det ju på fälgen, men det är avsevärt mycket mindre. Burken är dyrare än innan, men klibbar mycket mindre så det spar massa tid vid tvättning. Jag är supernöjd:-)

Den ser ut som den på länken, så det bör vara den:-)

Hittat en i söder jag varit riktigt nöjd med.

http://www.mc-service.nu/

Jag vill få reda på om något mer bör göras, jag vill lita på att snubben som utför jobbet har kompetens och erfarenhet samt förstår vad jag vill uppnå, och jag gillar att få en bra och veta summering efteråt.

Har testat en ruggig massa landminor här nere också, men tänker inte hänga ut några namn.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph