Dålig service eller bara gnäll

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----

Last edited:
Jag tycker väl att det ingår, och jag har också fått den smord någon gång på service. Oftast är min kedja lagom smord, så det är inget som behövs men den där gången när jag körde genom ösregn till servicen så fixade de det.

En service utan kedjesmörj är väl ingen service? :dummer Det ingår ju banne mig i det dagliga underhållet.

Gissar att den servicen som naturligtvis ingick "du får ju en service också" innebar att dom torkade bort dammet från tanken o fälgarna samt nollställde trippen.

Lika bra att du lär dig att själv serva hojen så långt det är möjligt, bara fördelar med det.

Finns det inget serviceprotokoll där du ser vad som ingår?
Det är är ju lite gränsfall. Att kolla kedjan, spänna och smörja är ju något som man ska/bör göra så pass ofta ändå. Särskilt om man kör oavsett väder.

Ot, på VAG går dom igenom serviceprotokollet när man hämtar ut bilen. Spolarvätska, kontroll och påfyllning. Jag tvättade bilen och fyllde på spolarvätska kvällen innan så den var full. Pinsamt. Fick kompensation. Ett protokoll är inte värt ett skit på Din Bil Hammarby. Hur vet jag att de bytt olja? De orkar inte ens stämpla serviceboken.
Men om du har ett protokoll där det står att de ska kontrollera och/eller smörja kedjan så ska de göra det eller tala om att du borde smörja kedjan.

Last edited:
Ring och fråga om kedjesmörjning ingår? Eller inte.
Kan mycket väl tänka mig svaret: Vi har slutat smörja kedjan för kunder ringde och klagade på att hojen kastar/läcker olja.
Höll själv på att bli portad från min första SMC bankörning för jag smort kedjan Med Biltema Racing Kedje- (och hela bakre delen av hojen ner-) smörjning vid macken några km före banan.
Så numera medförs en rulle toapapper och jag torkar rent området runt och under främre kedjedrevet från kedjeolja innan hoj besiktningen.
Som redan sagts, dags börja serva själv.
Och kedjesmörjning är väl det 1a man behöver?
Vare sig det blir på sprayburk eller begagnad motorolja eller nått annat.

Mina kunskaper om mc-service är minimala, typ det enda jag kan är att smörja kedjan. Brukar sköta den biten eftersom jag åker i ur och skur. Sen känner jag att jag behöver lära mig mera om service så jag ska sätta mig ini det så jag kan serva det mesta själv.

Jag tycker att smörjning borde ingå, ska kolla i serviceprotokollet om det också gör det. Att ringa är inte så lätt, det är i princip stört omöjligt att komma fram på telefon till verkstan under mc-säsongen. För min del känns det som rena tombolan att komma fram via telefon till mcfirmorna här i Stockholm under sommaren, lättare att vinna på lotto.

Nu är kedjan i allafall smord och ser ut att må bra:)

Det är lätt att göra service själv (med undantag för att mäta sensorer och sånt med specialverktyg), skaffa en servicebok så står det oftast väldigt väl beskrivet hur och vad som ska göras.

På min firma hade jag gjort det alla gånger i alla fall. Lite extra sevice som inte kostar ett skit förhöjer kund nöjdheten väldigt mycket men det fattar inte alla firmor.

Dubblerat INLÄGG, borttaget !

Last edited:
Mina kunskaper om mc-service är minimala, typ det enda jag kan är att smörja kedjan. Brukar sköta den biten eftersom jag åker i ur och skur. Sen känner jag att jag behöver lära mig mera om service så jag ska sätta mig ini det så jag kan serva det mesta själv.

Jag tycker att smörjning borde ingå, ska kolla i serviceprotokollet om det också gör det. Att ringa är inte så lätt, det är i princip stört omöjligt att komma fram på telefon till verkstan under mc-säsongen. För min del känns det som rena tombolan att komma fram via telefon till mcfirmorna här i Stockholm under sommaren, lättare att vinna på lotto.

Nu är kedjan i allafall smord och ser ut att må bra:)

Känner igen det här. Blev för ett par veckor sedan uppringd på mobilen av okänt nummer när jag var utomlands. Kollade upp numret, tillhörde en MC-Firma i Gbg som jag faktiskt bett ta hem ett tillbehör till hoj. Nån gång Augusti/September 2014. (Löste tillbehörsproblemet hos Nilssons MC, Väla, Helsingborg för nån månad sedan.) Ringde upp Gbg-numret. Kom till telefonsvarare som sa att de inte svarade om de ha mycket kunder. Eller nått liknande. (Varför använder den här firman inte SMS. För att kontakta kunderna????För säljarna jobbar med fasta telefoner?)
Vad är det för hoj du köpt? Fabrikat? Modell? Årgång? För det är ju rätt stor skillnad om det är en "Vanlig hoj" med gemensam olja i motor, transmission, koppling, växellåda eller en hoj typ HD med Motorolja, Transmissionsolja, Växellådsolja. För nästa service brukar vara Oljebyte (Oljefilterbyte).

Last edited:
Ja då har du en "vanlig hoj" och nästa serviceåtgärd blir att kontrollera kedjeslacket och vid behov sträcka kedjan. Ska stå i en servicebok om det inte står i manualen du fått med hojen.
Bra att ha är

Depåstöd för svingen, bobiner på svingen. Om den har dubbel sving, annars special för enkelsving.
Fast nycklar för eventuell justring.
Hylsa för bakaxelmuttern (om den har dubbel sving)
Momentnyckel/momentnycklar för att inte dra åt för hårt efteråt.
Dvs en verkstygssats.

Höll själv på att bli portad från min första SMC bankörning för jag smort kedjan Med Biltema Racing Kedje- (och hela bakre delen av hojen ner-) smörjning vid macken några km före banan.
Så numera medförs en rulle toapapper och jag torkar rent området runt och under främre kedjedrevet från kedjeolja innan hoj besiktningen.

Jag hade samma problem med oljekladd när jag använde en billig kedjespray. Dom påpeka det på verkstaden när dom fixade några recall på min Ktm 1190 då dom trodde den läckte olja. Sen blev jag rekommenderad deras spray dom använde, en svart burk med märket Motul.

Jag köpte en för att testa om det stämde som dom sa. Den oljan var mycket bättre! Samt den klenade knappt något efter en körning. Kostade 170kr för en burk, men väldigt mycket bättre. Klart värt det:-)

Jag hade samma problem med oljekladd när jag använde en billig kedjespray. Dom påpeka det på verkstaden när dom fixade några recall på min Ktm 1190 då dom trodde den läckte olja. Sen blev jag rekommenderad deras spray dom använde, en svart burk med märket Motul.

Jag köpte en för att testa om det stämde som dom sa. Den oljan var mycket bättre! Samt den klenade knappt något efter en körning. Kostade 170kr för en burk, men väldigt mycket bättre. Klart värt det:-)

Vad är det för beteckning på Motuls kedjespray som du använder när övriga sorter som sagt var har en tendens att klibba ner onödigt på andra ställen.

I min värld är kedjesmörjning och -sträckning en ren ägaråtgärd precis som koll av belysning, blinkers etc.
Fast om det står som åtgärd i serviceprotokollet är det förstås en annan sak...

Vad är det för beteckning på Motuls kedjespray som du använder när övriga sorter som sagt var har en tendens att klibba ner onödigt på andra ställen.

Den heter nåt med "Road" etc, kommer inte ihåg exakt. Men den är iaf mycket bättre än vad jag hade innan:-) Finns det bättre så får du gärna dela med dig av den infon?:-)

Den heter nåt med "Road" etc, kommer inte ihåg exakt. Men den är iaf mycket bättre än vad jag hade innan:-) Finns det bättre så får du gärna dela med dig av den infon?:-)

Tackar för svaret :crash och har tidigare hört andra med samma erfarenhet av Motuls kedjeolja så det blir väl till att prova när mycket annat tyvärr har en otäck tendens till att klibba ner andra delar också vilket vid t ex väta gör att det blir väldigt svårt att få grejerna rena igen utan avfettning.Förmodligen Motuls kedjeolja du menar på länken under.

http://www.mcweb.se/kawasaki/750-800/vn800-classic-96-06/service/kedjesolja-road-plus

Tänkte bara återkoppla och ser att i serviceprotokollet står det "kedja" och den är avbockad. Så jag antar att de borde kollat kedjan också och smort den tycker jag. Men ingen stor sak, jag har fixat det själv. Gör mig dock lite skeptisk till värdet av hela servicen när jag hittar en sån sak.

Vänta tills du upptäcker ett bakhjul med en bult som inte blivit åtdragen, dubbla mängden olja och annat skoj efter service. :gnissla

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph