Dålig oljecirkulation DR650 -97

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
För att göra en lång historia kort.

Pumpen verkar ok vid okulärbesiktnig.
Drivning av den samma likaså.
Har haft loss lite oljeslangar och fått ut olja med hjälp av startmotorn.
Dock är det så att om jag startar motorn så har jag i stort sett samma nivå i nivåglaset som om motorn vore avstängd, kan se att nivån rör sig lite fast inte att den sänker sig men står och svajar lite.

Nån som har idéer om hur jag ska få smörjningen att fungera igen?

Lite mer om problemet finns att läsa här.

Har du lossat oljetråget och tittat på oljepumpen alltså? Om inte kanske du borde göra det. Kolla silen.
Har du kollat på oljefiltret?

Hade du bytt olja och filter nyligen?
Med avstängd motor ska oljenivån ligga mellan strecken upp- och nedtill i fönstret. Har du nyligen haft motorn igång så kan det ta några minuter innan oljan runnit ner. Håll hojen lodrätt.
Du kanske har något löst i motorn som täpper till någon kanal.

Det som inte är gjort av det du skrivit är silen.
kan ju finnas nått som fastnat i någon kanal.en hur jag ska hitta det är just nu ett mysterium.
silen blir nästa steg i alla fall.
Äntligen ett nytt uppslag TACK

Det som inte är gjort av det du skrivit är silen.
kan ju finnas nått som fastnat i någon kanal.en hur jag ska hitta det är just nu ett mysterium.
silen blir nästa steg i alla fall.
Äntligen ett nytt uppslag TACK

Plocka upp och kolla kamaxel , har du ingen alt dåligt tryck så nöts kamaxeln ner ganska fort

Vad är "ganska fort"?
De sekunder den vart igång borde inte spela så stor roll tycker jag.
Den verkar ju bete sig bra än så länge så kommer bara smörjningen igång ordentligt igen så borde det vara lugnt tycker jag. Eller?

Vad är "ganska fort"?
De sekunder den vart igång borde inte spela så stor roll tycker jag.
Den verkar ju bete sig bra än så länge så kommer bara smörjningen igång ordentligt igen så borde det vara lugnt tycker jag. Eller?

Bara vänta och se :D och vad du tycker tror jag inte motorn bryr sig om

Last edited:
Oljetrycket är väldigt lågt på tomgång på DR'n. Min uppför sig på ungefär liknande sätt. Oljenivån i fönstret sjunker inte förrän man gasar till rätt ordentligt. Oljesilen kommer man bara åt genom att dela motorn helt. Jag renoverade min motor ifjol pga att just silen var igensatt och ingen olja kom upp till kammen som då skar. Ett kladdigt men enkelt sätt att se om toppen får olja är att lossa främre ventiljusteringskåpa och starta motorn och sedan gasa till. Skvätter det ut olja så fungerar det. Jag har provat och det ryker fint när olja träffar avgaskröken.

Oljetrycket är väldigt lågt på tomgång på DR'n. Min uppför sig på ungefär liknande sätt. Oljenivån i fönstret sjunker inte förrän man gasar till rätt ordentligt. Oljesilen kommer man bara åt genom att dela motorn helt. Jag renoverade min motor ifjol pga att just silen var igensatt och ingen olja kom upp till kammen som då skar. Ett kladdigt men enkelt sätt att se om toppen får olja är att lossa främre ventiljusteringskåpa och starta motorn och sedan gasa till. Skvätter det ut olja så fungerar det. Jag har provat och det ryker fint när olja träffar avgaskröken.

Värdefull information, tack.
Men jag tycker det verkar vara så att oljetrycket är lågt oavsett varvtal.
Hade loss motorkåpan och kollade oljepump m.m. hittade inga egentliga så jag skruvade ihop igen.
Fyllde olja och drog runt på startmotor. Om jag lyckades hålla hojen rak hela tiden så skönk faktiskt oljenivån redan på startmotorn. Men inget jag är 100% på.

Om jag har för dåligt olje tryck kommer det inte skvätta ur nått ur ventilkåpan då?

Egentliga förfarandet för att kolla oljetrycket är att sätta på en oljetrycksmätare enl bilden. Det ska vara samma skruvdimension som oljepluggen vilket inte är standard för oljetrycksmätare. M14*1,25.
oilpressure.jpg

Last edited:
Varför inte prova Anders tips om att kolla genom ventiljusteringslocket? Billigt och relativt tillförlitligt - mätning med tryckmätare och Anders genväg delar ju svaghet: Du vet inte om någon kanal någonstans är igenkläggad. Det du får reda på med föreslagen bonn-test är att oljan tar sig hela vägen till den avlägsnaste punkten och att din kamaxel är utom fara.

Varför inte prova Anders tips....
Tjenare.... så klart.... tur det finns folk dom tänker åt en när man själv inte kan. :tungan.
Testat nu och kan konstatera att det kommer olja till avgasventilerna. Testade på startmotor. Tog bilder som jag inte kan ladda upp ännu.
Men jag tycker allt det kommer en del olja alltså.
Så vad gör jag nu?

Last edited:
Jag kan bara se två valmöjligheter:
-Du nöjer dig med att det finns oljetryck och kör vidare.
-Du pillrar isär motorn i atomer och kontrollerar lagerspel, varenda oljekanal, reduceringsventil, oljepump, eventuella sludge traps och hela millevitten.

Om fler möjligheter förefinns får vi hoppas att de dyker upp här inom kort.

Tog en kort sväng nyss.
Låter normal, känns normal och går som den ska. Tycker jag.
Filmade med mobilen hur oljenivån beter i nivåglaset.
Är det att lägga upp på Youtube och länka som gäller för att ni ska kunna se?
Utan att förklara närmare så är det som ett tidvatten med motorn igång. Upp ner upp ner.

KÖR!!!!!!! Det är ju för f-n hojväder, hojen är ju inte ett sällsynt unikum värt 100.000 tals kronor, dessutom går den ju att reparera om det mot förmodan skulle rasa.

Man skall inte lyssna eller kolla för mycket på en gammal hoj, kör o njut :-)

lägg upp på Youtube så kan man se vad du menar ..var och drog i gång min och tittade lite hur det ser ut i glaset sjunker något när man starta och nivån åker lite upp och ner när man står och gasar.på tomgång rör det sig inte så mycket.Brukar köra i sällskap med en ktm i skogen där man hör när vi stå still ett tag hur fläkten går på den så förmoda min är varm och fungera som den ska i alla fall

Lixom v*f*n, oljenivån skall kontrolleras med avstängd motor. Byt oljefilter och rengör pickupen/silen om du absolut vill göra något (att fördriva tiden med i regnet) - förrutom en total genomgång av allt i motorn.

Lixom v*f*n, oljenivån skall kontrolleras med avstängd motor. Byt oljefilter och rengör pickupen/silen om du absolut vill göra något (att fördriva tiden med i regnet) - förrutom en total genomgång av allt i motorn.

Javisst kollas oljenivån med motor avstängd men då är det svårare att konstatera om oljan cirkulerar överhuvudtaget. Och det är det jag vill ha svar på.
Har ingen lust att få en skuren motor på halsen om det inte behövs.

Nu kör jag med grejerna. Har hållt i 13 mil än så länge inga tendenser till nått onormalt vad jag känt eller sett hittills. Bortsett från att det syns massa olja i nivåglaset när hojen är igång. Kryper långsamt undan på kompisens men men...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman