Dålig Mottagning

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Är det någon som har en förklaring till mitt ganska udda problem?

När jag startar bilen då den är kall så har jag riktigt dålig mottagning på radion men sen får jag sakta men säkert bättre och bättre mottagning i takt med att temperaturen på motorn stiger och har nästan felfri mottagning när motorn har nått arbetstemperatur.

Nu vet jag ju inte om mottagningen och motortempen har något med varandra att göra men då har ni i alla fall en ungefärlig tidsåtgång tills mottagningen blir helt okey.

WoopWoop!

Därför du åker närmare masten medans motorn blir varm?

Det hade varit en rolig anledning men då jag bor mitt i stan så borde det inte vara problemet plus att det inte spelar någon roll vart jag börjar min resa problemet uppstår oavsett

Konsument elektronik innehåller ofta komponenter som är specade att fungera vid normala temperaturer - alla komponenter driver i värde med temperaturen.

Men med t.ex Mil klassade saker är dom t.ex utprovade att klara temperatuerer mellan -40 och +60 - en konsument klassad pryl är kanske bara garanterad funktion mellan 0 och 40 grader osv.

Det finns ju undantag - finns inget som säger att en konsumntklassad produkt inte klarar avsamma men dom är inte testade för det.

Det finns olika specar som typ konsument,Pro och Mil både för enskilda komponenter och enheten färdigbyggd i sig.

Sen att du bor mitt istan har inget med signalnivån att göra - sändarsitena brukar ofta sitta i den lokala +250m masten - speciellt i storstäder - och dom ligger lite utanför.

Det är väl enkelt att testa om det är temperaturdrift i elektroniken som gör det - skit i kupevärmen nästa gång det är kallt och ha stereon avstängd och slå på den då och då.

Man får ofta en avsevärd värmeutveckling inne i radion.

Konsument elektronik innehåller ofta komponenter som är specade att fungera vid normala temperaturer - alla komponenter driver i värde med temperaturen.

Men med t.ex Mil klassade saker är dom t.ex utprovade att klara temperatuerer mellan -40 och +60 - en konsument klassad pryl är kanske bara garanterad funktion mellan 0 och 40 grader osv.

Det finns ju undantag - finns inget som säger att en konsumntklassad produkt inte klarar avsamma men dom är inte testade för det.

Det finns olika specar som typ konsument,Pro och Mil både för enskilda komponenter och enheten färdigbyggd i sig.

Sen att du bor mitt istan har inget med signalnivån att göra - sändarsitena brukar ofta sitta i den lokala +250m masten - speciellt i storstäder - och dom ligger lite utanför.

Det är väl enkelt att testa om det är temperaturdrift i elektroniken som gör det - skit i kupevärmen nästa gång det är kallt och ha stereon avstängd och slå på den då och då.

Man får ofta en avsevärd värmeutveckling inne i radion.

Ska testa det du säger. Tycker det verkar kontigt att temperaturen ska ha något med signalen att göra men jag är ingen expert på området

Nissan X-trail -04 originalradio den borde väl hålla mer än 6 år?

Last edited:
Om testet skall funka måste radion också vara av mestadels och sättas på korta stunder under färden - elektroniken inne i radion värms upp när du slår på den - ofta får man bra med förlustvärme som värmer upp den innuti.

Komponentvärdena ändras med temperaturen - därför stämmer inte allt till hundra om man ligger ute i extremerna - speciellt inte med konsumtklassad elektronik.

Det kan bli rätt stora avikelser totalt i en stereo när varenda komponent har fått avikande värden pga av t.ex temperatur.

Till detta har man komponeternas nominella tillverkningdtolerans +/-5 eller kanske upp till +/-20% och mera när det gäller kondingar.

Vilket innebär att man har stora individulla skillnader mellan två likadana stereoapparater när det t.ex gäller temperaturdrift.
En kan fungera till minus 40 och en kanske får fnatt o spelar celine dion redan vid noll grader.

• Gilla
Reaktioner: Loy
På min bil så fallerar mottagningen när bakrutevärmaren är igång. När bilen kommer upp i temp så stängs denna av och radion fungerar utan brus igen.
Inget sådant enkelt fel då? Eller värme i framrutan?
Ett tänkbart fel om det sker enbart på vinterhalvåret...

På min bil så fallerar mottagningen när bakrutevärmaren är igång. När bilen kommer upp i temp så stängs denna av och radion fungerar utan brus igen.
Inget sådant enkelt fel då? Eller värme i framrutan?
Ett tänkbart fel om det sker enbart på vinterhalvåret...

Nej då. Året runt oavsett vart jag är Sverige, Norge, Danmark.
Jag ska testa att "kallköra" den lite så får vi se om det löser problemet

Det är inte så att bilen värmer kupéluften med el tills att motorn kommit upp i temperatur tillräckligt för att värma kupén på vanligt vis?

Efter att bränslepumpen byttes (för nån månad sen) på vår saab 9000 började radion att spraka.
Den skrapar i regel alltid när man kör hemifrån, sen brukar det gå över.
Men det kan även återkomma senare, och man tydligt höra att bruset ökar eller minskar (som att nån jävel sitter bakom panelen och vrider upp/ner bruset).

Kan det vara nån kabel som är dåligt isolerad?
Eller jordfel?
Hilfehilfebittebitte

Dålig mottagning får man glatt på sjukhus/vårdcentral genom att vänta i 3+ timmar för att doktorn precis började spela golf.

Antennförstärkaren kanske börjar bli dålig?
På bilar med liten antenn på taket brukar det sitta en liten antennförstärkare för att få vettig signal.

Alt. så blir det nån kondens i radion som försvinnewr när komponenterna bli varma.

Jag får bara störningar i radion när jag tutar :)

Back