Nu är jag här igen...
Köpte en "ny" gammal vintermoppe då blocket är spräckt på den andra och den ska ner i bitar över vintern. Nåväl:
Den laddar inte.
-Mätt upp generatorn, ger 75v över alla 3 kablarna
-Mätt upp laddningsregulatorn: ska visa 3,5kOhm + eller - mot alla tre kablarna från generatorn, visar 6,5. + mot - ska visa 6kOhm, visar 12...
-Laddströmmen vid 5000rpm (rek varv vid mätning) är 13,5v
- ---"--- vid batteriet = batteriströmmen vid avslagen motor = 12,5v = ingen laddström går fram
Bevisligen är det ju ett avbrott mellan regulatorn och batteriet. Inte hunnit följa kablarna än men det är så jäkla mörkt ute nu. Tar det imorrn.
Men mätvärdena reser några frågor:
1. Räcker laddströmmen 13,5v (trodde den skulle vara uppåt 14-14,5 iallafall)?
2. Är det ok att motståndet i regulatorn är det dubbla mot vst-handbokens uppgifter (hittar även uppgifter om 1-10 kOhm...)?
Om ja på 1+2 blir jag ju jäkligt glad när jag hittar kabelbrottet imorrn
Fredrik
Köpte en "ny" gammal vintermoppe då blocket är spräckt på den andra och den ska ner i bitar över vintern. Nåväl:
Den laddar inte.
-Mätt upp generatorn, ger 75v över alla 3 kablarna
-Mätt upp laddningsregulatorn: ska visa 3,5kOhm + eller - mot alla tre kablarna från generatorn, visar 6,5. + mot - ska visa 6kOhm, visar 12...
-Laddströmmen vid 5000rpm (rek varv vid mätning) är 13,5v
- ---"--- vid batteriet = batteriströmmen vid avslagen motor = 12,5v = ingen laddström går fram
Bevisligen är det ju ett avbrott mellan regulatorn och batteriet. Inte hunnit följa kablarna än men det är så jäkla mörkt ute nu. Tar det imorrn.
Men mätvärdena reser några frågor:
1. Räcker laddströmmen 13,5v (trodde den skulle vara uppåt 14-14,5 iallafall)?
2. Är det ok att motståndet i regulatorn är det dubbla mot vst-handbokens uppgifter (hittar även uppgifter om 1-10 kOhm...)?
Om ja på 1+2 blir jag ju jäkligt glad när jag hittar kabelbrottet imorrn
Fredrik